citat:10ggr filtreringskapacitet i förhållande till akvariet eller 10ggr mer utblås via t ex powerhead?
Cirkulation i ett 720L
Kollaps
X
-
-
10 ggr filtervolymen såhär kanske
filter, 10 liter volym
akvarie 100 liter
Blir lite väl stort, men det funkar nog perfekt
Alltså filtervolym ggr. 10 så har du perfekt akvarium med grym rening./danneKommentar
-
Hahaha...ibland ser man det man vill se...eller så ser man inget alls.
Man kan ju enbart ha t ex ytterfilter...eller så kan man komplettera med Powerheads.
Man kan ju t ex ha 3st Eheim 2260 á 1900L/h plus ett powerhead. Eller så kan man ha 1st Eheim 2260 och en del powerheads...
Jag har själv 2st Eheim ytterfilter till min 375:a och senare så kommer jag att komplettera detta med powerhead. Min filtreringskapacitet är 1440L/h. Dvs nära 4ggr akvariets storlek.
*Alltid trevligt att skapa utrymme för misstolkningar och att folk kan få driva med mig*[xx(]Kommentar
-
Driver ?
Nej det gör jag värkligen inte,men jag fatta inte vad du mena,
för så här sa jag:
citat:Hmm ja dom får juh inte några konstiga effekter iaf inte så länge vi inte är över 10-15 ggr iaf...Nästan alla saltvattensakvarister har minst 10ggr och inte har det då blivit några efekter på deras fiskar...Nepp jag tror bara att dom flästa malawi och tanganyikor gillar stark cirkulation!citat:Cirkulation i ett 720L
citat:10ggr filtreringskapacitet i förhållande till akvariet eller 10ggr mer utblås via t ex powerhead?citat:Hahaha...ibland ser man det man vill se...eller så ser man inget alls.citat:Jag har själv 2st Eheim ytterfilter till min 375:a och senare så kommer jag att komplettera detta med powerhead. Min filtreringskapacitet är 1440L/h. Dvs nära 4ggr akvariets storlek.
Gla påsk!
Kommentar
-
Jag förstår dig Henke...och visst räknas filtreringskapaciteten på det sätt du säger. Dvs typ en behållare med filtermaterial på 10Liter. Men jag anser också att det även kan räknas på pumpens förmåga att dra runt vattnet...
Kommentar
-
Jo det var det jag mena har man 10ggr i filtreringskapacitet så har man alltså typ 7200 liter biobollar eller nått liknade till ett 720 akvarium!..
Att pumpen pumpar 3300L/H är ointressant när det gäller filtreringskapacitet för om vi säger att man har ett akvarium på 200 liter och en pump som pumpar 1000L/H med en blåfiltermatta på som är 1x1x1 i dm så har man juh för de inte 5ggr i filtreringskapacitet...eller?
Dags att lägga ner denna tråd nu ifrån min sida innan det blir massa tjaffs =D..
Ha deKommentar
-
Var inte rädd för diskussioner...
Om man får vattnet att passera snabbare igenom filtermattan då? Vattnet kommer då att filtreras oftare...räknas inte det som filtreringskapacitet?
Nu vet jag att tråden hamnar om "Cirkulation i ett 720L" och inte om filtrering, men det känns ändå intressant och ämnesrelaterat.Kommentar
-
citat:Om man får vattnet att passera snabbare igenom filtermattan då? Vattnet kommer då att filtreras oftare...räknas inte det som filtreringskapacitet?Kommentar
-
En 1000L/h pump med smalt utblås mot en 2000L/t med stortutblås ??
Går ju inte att säga exact hur starka pumparna ska vara för det beror ju på hur du riktar dom.Om du hadde 10g akvariet och riktar detta för optimal vattencirkulation kommer karet att bli obeboligt,tro mig jag har testat.Oavsett styrka på pumparna ligger det ju väldigt mycket i hur man sätter upp dom och hur man riktar dom och vilka munstycken man använder.Gjorde en test på mina haplisar där jag optimerade strömmen i burken och turbulensen men då stog dom bara o tryckte på olika ställen,däremot beter dom sig bra mycket "normalare" när det ej är för mycket plaskande vid ytan dom verkar trivas bäst vid en lite segare o jämn ström i burken.Ett akvarium som jag tittade på i veckan var på 720 liter och hadde ca 50-60 mbunas,pumparna bestog av 2 st Eheim på 1050L/H (ett inner o ett ytter) och det strömmade på bra så att fiskarna fick sig en liten åktur ibland så i det karet skulle det nog bli kaos med 1000 L/T till i cirkulation om man inte satte utblåsen på ett helt annat sätt.Har ju blivit en liten "hysteri" kring detta känns det som =) Kanske skulle testa med lite öringar heheKommentar
-
i mitt 540 l sydamerika har jag ett halvigensatt Fluvalytterfilter (900 l/h annars, 500 nu) och ett Powerhead- 900 liter, ett eheim 2252 med Strilrör, detta är inte alls kraftigt.
Kör med 2500l/h totalt eller 3000 l/h totalt, beror ju helt på hur du riktar det./danneKommentar
Kommentar