Cirkulation i ett 720L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klassisk ära
    Användare
    • July 2003
    • 139

Genrellt tycker jag att många överdriver kapaciteten i sina pumpar medans de åsidosätter betydelsen av god biologisk filtrering.

Mikael

Kommentar

• Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

Efter att ha haft en liten överläggning med mej själv så har jag bestämt mej för att inte flytta tilbara mina malawiciklider när modulerna är på plats. Istället ska jag ha min Tropheus Ikola-grupp i karet. Tänkte ha en 802:a (1500L/h) i en av modulerna, utan filter, för cirkulationens skull. I en av de större modulerna (A) tänkte jag ha mycket blå filtermatta samt pumpen som Hagblom rekommenderade (Aquabee 3000). I denna modul kommer jag att sätta två 65mm;s "silar", och en i den andra modulen.
      Vad tror ni om detta? Skulle det bli storm i karet kan man ju ganska enkelt strypa 3000L pumpen med en slangklämma..

Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

Efter att ha haft en liten överläggning med mej själv så har jag bestämt mej för att inte flytta tilbara mina malawiciklider när modulerna är på plats. Istället ska jag ha min Tropheus Ikola-grupp i karet. Tänkte ha en 802:a (1500L/h) i en av modulerna, utan filter, för cirkulationens skull. I en av de större modulerna (A) tänkte jag ha mycket blå filtermatta samt pumpen som Hagblom rekommenderade (Aquabee 3000). I denna modul kommer jag att sätta två 65mm;s "silar", och en i den andra modulen.
        Vad tror ni om detta? Skulle det bli storm i karet kan man ju ganska enkelt strypa 3000L pumpen med en slangklämma..

Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Jag tycker det låter rätt så lagom med dessa två pumpar i karet. Men varför inte även ha lite filtermaterial till 802 pumpen?
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Jag tycker det låter rätt så lagom med dessa två pumpar i karet. Men varför inte även ha lite filtermaterial till 802 pumpen?
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag tycker också att det ibland fokuseras för mycket på hur många liter/h som "behövs" i ett Tropheus eller Malawiakvarium.

Vad jag undrar lite över är varför denna "överdimensionering" oftast är relaterat till Tropheus (en "tropheusägar-sjuka" kanske) och inte andra Tanganyikaarter som lever i samma förhållanden.

Det som är viktigt är syresättningen och då ytrörelsen är den som ger syreberikat vatten så måste det ju rimligtvis komma till en punkt där det inte behövs mer. Filtreringskapaciteten torde vara minst lika viktig, men diskuteras "sällan" i Tropheus och Malawidiskussioner. Då förekommer denna diskussion betydligt mer hos Sydamerika-fantaster. Lite underligt...

Och vilken effekt har "Fullt flås i karet" på fiskarnas kondition...stress...livslängd...kroppsbyggnad?

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag tycker också att det ibland fokuseras för mycket på hur många liter/h som "behövs" i ett Tropheus eller Malawiakvarium.

Vad jag undrar lite över är varför denna "överdimensionering" oftast är relaterat till Tropheus (en "tropheusägar-sjuka" kanske) och inte andra Tanganyikaarter som lever i samma förhållanden.

Det som är viktigt är syresättningen och då ytrörelsen är den som ger syreberikat vatten så måste det ju rimligtvis komma till en punkt där det inte behövs mer. Filtreringskapaciteten torde vara minst lika viktig, men diskuteras "sällan" i Tropheus och Malawidiskussioner. Då förekommer denna diskussion betydligt mer hos Sydamerika-fantaster. Lite underligt...

Och vilken effekt har "Fullt flås i karet" på fiskarnas kondition...stress...livslängd...kroppsbyggnad?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

För att få ytrörelse på ett 2meters kar så behöver man ganska ordentligt tryck....

"Och vilken effekt har "Fullt flås i karet" på fiskarnas kondition...stress...livslängd...kroppsbyggnad?"

Hmm ja dom får juh inte några konstiga effekter iaf inte så länge vi inte är över 10-15 ggr iaf...Nästan alla saltvattensakvarister har minst 10ggr och inte har det då blivit några efekter på deras fiskar...Nepp jag tror bara att dom flästa malawi och tanganyikor gillar stark cirkulation!

Kommentar

• Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

För att få ytrörelse på ett 2meters kar så behöver man ganska ordentligt tryck....

"Och vilken effekt har "Fullt flås i karet" på fiskarnas kondition...stress...livslängd...kroppsbyggnad?"

Hmm ja dom får juh inte några konstiga effekter iaf inte så länge vi inte är över 10-15 ggr iaf...Nästan alla saltvattensakvarister har minst 10ggr och inte har det då blivit några efekter på deras fiskar...Nepp jag tror bara att dom flästa malawi och tanganyikor gillar stark cirkulation!

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

10ggr filtreringskapacitet i förhållande till akvariet eller 10ggr mer utblås via t ex powerhead?

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

10ggr filtreringskapacitet i förhållande till akvariet eller 10ggr mer utblås via t ex powerhead?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

10ggr cirkulation...

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

10ggr cirkulation...

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

Jag rekommenderar Turbelle stream helt enkelt suveräna pumpar.

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • October 2002
                                • 405

Jag rekommenderar Turbelle stream helt enkelt suveräna pumpar.

Kommentar

Arbetssätt...