Cirkulation i ett 720L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

Håller med Fredrik H. Har en Aquabee på 3000 l/h och en Project (ja, den låter mycket men gör sitt jobb bra) på 3300 l/h i mitt 720 och det ger bra snurr. Nu ska de in i btn-moduler så jag måste se till att ha större insugshål, annars blir det dränering på insidan.

Dessutom blir det en liten Eheim-pump på runt 600 l/h som ska sitta i en annan modul tillsammans med doppvärmaren och pumpa ut uppvärmt vatten...

Lycka till!

Kommentar

• Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

Håller med Fredrik H. Har en Aquabee på 3000 l/h och en Project (ja, den låter mycket men gör sitt jobb bra) på 3300 l/h i mitt 720 och det ger bra snurr. Nu ska de in i btn-moduler så jag måste se till att ha större insugshål, annars blir det dränering på insidan.

Dessutom blir det en liten Eheim-pump på runt 600 l/h som ska sitta i en annan modul tillsammans med doppvärmaren och pumpa ut uppvärmt vatten...

Lycka till!

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Jag kör med 2 st 1400l/h resunpumpar i mitt 325:a och Mpimbwena verkar gilla det. Likadant i 375:an med Canary Cheek men där är det en pump på 2500l/h och en på 1400l/h. Funkar kanon och fiskarna gillar det.
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Jag kör med 2 st 1400l/h resunpumpar i mitt 325:a och Mpimbwena verkar gilla det. Likadant i 375:an med Canary Cheek men där är det en pump på 2500l/h och en på 1400l/h. Funkar kanon och fiskarna gillar det.
          Carl

Kommentar

• Björn
            Användare
            • April 2002
            • 787

Visst, mina troffar älskar också stark cirkulation, men det ska ju inte vara troffar i karet. Haplisar som normalt lever på den öppna sandbotten kanske inte tycker det är lika kul att leka "hela havet stormar"?
            Får se vad det blir för pumpar, först ska jag fixa moduler. (Hoppas tomten fick mitt brev)

Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

Visst, mina troffar älskar också stark cirkulation, men det ska ju inte vara troffar i karet. Haplisar som normalt lever på den öppna sandbotten kanske inte tycker det är lika kul att leka "hela havet stormar"?
              Får se vad det blir för pumpar, först ska jag fixa moduler. (Hoppas tomten fick mitt brev)

Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Ja tror knappt det går att få för kraftig cirkulation till happlisar i ett 720..Jag har tidigare haft 4ggr,Men nu har jag ca 8-9ggr och dom värkar gilla det skarpt..Ända problemet med så starkt som 8-9ggr är väll att sanden har svårt att ligga kvar på vissa ställen..
                Men om du inte vill ha sånn cirkulation så är nog 3-4ggr vattenvolymen bra..

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

Ja tror knappt det går att få för kraftig cirkulation till happlisar i ett 720..Jag har tidigare haft 4ggr,Men nu har jag ca 8-9ggr och dom värkar gilla det skarpt..Ända problemet med så starkt som 8-9ggr är väll att sanden har svårt att ligga kvar på vissa ställen..
                  Men om du inte vill ha sånn cirkulation så är nog 3-4ggr vattenvolymen bra..

Kommentar

• Tommy K
                    Användare
                    • May 2002
                    • 309

Alltså - menar ni allvar? Ska inte ens sanden kunna ligga kvar på botten? Är man mera "macho" ju fler pumpar man har?
                    Är det bara syresättningen det gäller så kan man väl lösa det med ett droppfilter? För det är väl inte fiskar som lever i strömmande bäckar eller enbart i strandzonen det handlar om? Själv tycker jag Fredriks förslag verkar bäst. I o f s så är jag inte så insatt i dessa fiskar så det är möjligt att det måste vara storm i akvariet hela tiden, men jag tycker att det verkar vara jobbigt att alltid leva i en sådan miljö. Det måste ju finnas någon chans till vila? Eller?

Kommentar

• Tommy K
                      Användare
                      • May 2002
                      • 309

Alltså - menar ni allvar? Ska inte ens sanden kunna ligga kvar på botten? Är man mera "macho" ju fler pumpar man har?
                      Är det bara syresättningen det gäller så kan man väl lösa det med ett droppfilter? För det är väl inte fiskar som lever i strömmande bäckar eller enbart i strandzonen det handlar om? Själv tycker jag Fredriks förslag verkar bäst. I o f s så är jag inte så insatt i dessa fiskar så det är möjligt att det måste vara storm i akvariet hela tiden, men jag tycker att det verkar vara jobbigt att alltid leva i en sådan miljö. Det måste ju finnas någon chans till vila? Eller?

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Har man stenar i karet så bildas det strömmar och zoner där fiskarna kan vila. Givetvis skall det inte vara sådan fart i karet att fiskarna får jobba ihjäl sig. Men särskilt Troffar uppskattar ju bra drag i vattnet. I alla fall mina, har precis fått en lek på mina T. Brichardi "Mpimbwe". Gott gott
                        Carl

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Har man stenar i karet så bildas det strömmar och zoner där fiskarna kan vila. Givetvis skall det inte vara sådan fart i karet att fiskarna får jobba ihjäl sig. Men särskilt Troffar uppskattar ju bra drag i vattnet. I alla fall mina, har precis fått en lek på mina T. Brichardi "Mpimbwe". Gott gott
                          Carl

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

citat:Alltså - menar ni allvar? Ska inte ens sanden kunna ligga kvar på botten? Är man mera "macho" ju fler pumpar man har?
                            Macho ? naj hmm det har jag aldrig sakt!..
                            Men det är som så att jag har moduler och då har jag egentligen riktat flödet fel från den ena pumpen så det går rätt in i en annan modul sen rakt ner i sanden,därför blir det som en grop i sanden!..

Men för er som inte vill vara "macho" så rekommenderar jag en pump på ca 500L/H..Nejra...=)

Kommentar

• Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

citat:Alltså - menar ni allvar? Ska inte ens sanden kunna ligga kvar på botten? Är man mera "macho" ju fler pumpar man har?
                              Macho ? naj hmm det har jag aldrig sakt!..
                              Men det är som så att jag har moduler och då har jag egentligen riktat flödet fel från den ena pumpen så det går rätt in i en annan modul sen rakt ner i sanden,därför blir det som en grop i sanden!..

Men för er som inte vill vara "macho" så rekommenderar jag en pump på ca 500L/H..Nejra...=)

Kommentar

• klassisk ära
                                Användare
                                • July 2003
                                • 139

Genrellt tycker jag att många överdriver kapaciteten i sina pumpar medans de åsidosätter betydelsen av god biologisk filtrering.

Mikael

Kommentar

Arbetssätt...