Cirkulation i ett 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Cirkulation i ett 720L

    Hej!

    Håller just nu på för fullt med att fixa till mitt gamla 720L-kar. Har tagit bort den gamla frigolitbakgrunden och ska så småningom förhoppningsvis (Tomten, jag har varit snäll i år..) installera ett par BTN-moduler. Tänkte ha en stor filtermodul på var sida. Tror ni det räcker med ett pumphuvud med en kapacitet på 1000L/h i varje, om jag riktar utblåsen mot ytan? Eller ska jag satsa på någonting ännu kraftigare? De pumpar jag tänkt använda är två Maxi-jet, tycker dom verkar vara lagom att passa i modulerna. Dessutom är dom mycket prisvärda. Den största fördelen är att utblåset passar perfekt på en vanlig slang.

    Ett annat alternativ är ju annars Aqua Clear Powerhead 802, men det känns som att utblåset på den pumpen är i grövsta laget för en vanlig slang, eller?

    Mvh
    Björn

    Ps. Det ska vara Mbunas och Haplisar i karet.
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det låter väl lite dåligt med 2x1000L/h. Själv har jag i mina 540-liters 2 st Aquaclear 802 och ser inga problem i att du får gå upp en dimension i slang. Jag skulle satt 2 st 802'or på ena gaveln och 1 802 i andra. Det ger ganska bra cirkulation i hela burken, inte bara på ytan.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Det låter väl lite dåligt med 2x1000L/h. Själv har jag i mina 540-liters 2 st Aquaclear 802 och ser inga problem i att du får gå upp en dimension i slang. Jag skulle satt 2 st 802'or på ena gaveln och 1 802 i andra. Det ger ganska bra cirkulation i hela burken, inte bara på ytan.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #4
        Blir det inte bökigt att sätta in två powerheads i en modul? En 802:a i varje blir ju iofs inte så svårt, eller kanske en PJP 1501 (1800L/h) i varje istället. Frågan är ju bara hur mycket det får plats i en filtermodul (den största), det ska ju få plats filtermaterial också...
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #5
          Blir det inte bökigt att sätta in två powerheads i en modul? En 802:a i varje blir ju iofs inte så svårt, eller kanske en PJP 1501 (1800L/h) i varje istället. Frågan är ju bara hur mycket det får plats i en filtermodul (den största), det ska ju få plats filtermaterial också...
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Har du inte fler än 2 moduler då? Man kan ju sätta ett pumphuvud i rent cirkulationssyfte i en modul utan filtermedia.

            Jag har bara dåliga erfarenheter av project-pumpar då jag tycker de väsnas ordentligt mycket mer än aquaclear. Skall man ha kraftigare prylar än 802'an skulle iallafall jag lägga ut lite extra pengar på en Eheim 1060 (2280L/h).

            Tony Englund

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Har du inte fler än 2 moduler då? Man kan ju sätta ett pumphuvud i rent cirkulationssyfte i en modul utan filtermedia.

              Jag har bara dåliga erfarenheter av project-pumpar då jag tycker de väsnas ordentligt mycket mer än aquaclear. Skall man ha kraftigare prylar än 802'an skulle iallafall jag lägga ut lite extra pengar på en Eheim 1060 (2280L/h).

              Tony Englund

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

                #8
                Okej, då kanske man skulle satsa på två filtermoduler med vars en 802:a och en modul utan filter med en 802:a. Den totala cirkulationen blir ju ca 4500L/h. Det borde väl räcka? =)

                mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • April 2002
                  • 787

                  #9
                  Okej, då kanske man skulle satsa på två filtermoduler med vars en 802:a och en modul utan filter med en 802:a. Den totala cirkulationen blir ju ca 4500L/h. Det borde väl räcka? =)

                  mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Min erfarenhet av aquaclear är väl att den angivna pumpkapaciteten eventuellt stämmer vid vackert väder och kraftig medvind.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Min erfarenhet av aquaclear är väl att den angivna pumpkapaciteten eventuellt stämmer vid vackert väder och kraftig medvind.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Om du inte har pumparna redan Björn så kan jag varmt rekomendera aquabeepumpen på 3000 liter som jag har i min 720:a. Den är väldigt billig på Ciklidecentret, 450 danska har jag för mig.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

                          #13
                          Om du inte har pumparna redan Björn så kan jag varmt rekomendera aquabeepumpen på 3000 liter som jag har i min 720:a. Den är väldigt billig på Ciklidecentret, 450 danska har jag för mig.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • klassisk ära
                            Användare
                            • July 2003
                            • 139

                            #14
                            "Tror ni det räcker med ett pumphuvud med en kapacitet på 1000L/h i varje, om jag riktar utblåsen mot ytan?"

                            Ja, men Tropheus vill kanske ha lite extra.

                            Mikael

                            Kommentar

                            • klassisk ära
                              Användare
                              • July 2003
                              • 139

                              #15
                              "Tror ni det räcker med ett pumphuvud med en kapacitet på 1000L/h i varje, om jag riktar utblåsen mot ytan?"

                              Ja, men Tropheus vill kanske ha lite extra.

                              Mikael

                              Kommentar

                              Arbetssätt...