Syn. multipunctatus erfarenheter...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Syn. multipunctatus erfarenheter...

1/ Om man bara har en enda Syn. multipunctatus i ett akvarium, kommer den då störa ciklidernas lek, fastän den vet att den inte kan få ut nån avkomma då antingen ägg eller sperma saknas?

2/ planetcatfish.com påstår att de aldrig varit med om att en Syn. multipunctatus någonsin använt sig av en tanganyikaciklid som "ruvningsvärd" då de reproducerat på grund av att dessa ciklider skulle ha nån slags medfödd instiknt att inte bli lurade av malen. Är det någon som haft en tanganyika som värd?

Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

1/ Ja, den kommer störa leken!
    2/ Jag har sett lekar i något TV-program som handlade om Tanganyikasjön där man även fick se fiskar som "tuggade" malyngel. Har för mig att det var Tropheus i detta fallet, men är inte helt säker. Skall kolla om jag har videobandet kvar hemma.
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

1/ Ja, den kommer störa leken!
      2/ Jag har sett lekar i något TV-program som handlade om Tanganyikasjön där man även fick se fiskar som "tuggade" malyngel. Har för mig att det var Tropheus i detta fallet, men är inte helt säker. Skall kolla om jag har videobandet kvar hemma.
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Se dessa bilder;

Jag rekommenderar Synodontis petricola istället.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Se dessa bilder;

Jag rekommenderar Synodontis petricola istället.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ah, elakt! Den bilden borde du visa för dem på planetcatfish.com Resulterade det i synodontis- eller tropheusyngel?

Saludos,
            Zaphi

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ah, elakt! Den bilden borde du visa för dem på planetcatfish.com Resulterade det i synodontis- eller tropheusyngel?

Saludos,
              Zaphi

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

1. Japp det har den gjort massvis med gånger för mig,men endel malawisar värkar den inte klara av...

2. Hmm fattar inte riktigt ifall den inte skulle kunna det,hur förökar den sig då i naturen?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

1. Japp det har den gjort massvis med gånger för mig,men endel malawisar värkar den inte klara av...

2. Hmm fattar inte riktigt ifall den inte skulle kunna det,hur förökar den sig då i naturen?

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

HeNke: När den "stör" leken, får du inga ciklidyngel då heller, eller vad blir resultatet? Är den inte konstigt att den försöker "leka" fast den inte har en partner som kan göra att det blir befruktat etc. Det måste då vara bättre att ha en hane än en hona eller?

Gå till http://www.planetcatfish.com/cotm/2002-07.htm där de skriver om den. De skriver bland annat:

"It is thus not surprising that Tanganyikan cichlid species which have been parasitized by S. multipunctatus for thousands of years should also have “learned” to avoid losing their young in this way. We know of no reports of aquarists successfully spawning S. multipunctatus with a Tanganyikan cichlid host."

"Cichlids from Lakes Malawi and Victoria, on the other hand, do not appear to have this genetic wariness, and have proven much easier to work with in spawning S. multipunctatus in the aquarium."

"Spawning without a cichlid host has not been documented in the wild, but we expect that it must occur. Some scattered eggs probably fall into cracks and crevices where they are overlooked by the maternal cichlid and remain out of harm's way. More fundamental reasons why exclusive reliance on a strategy of brood parasitism is unlikely include:

1. the large population of S. multipunctatus in Lake Tanganyika
                    2. the fact that larger females can hold up to a hundred eggs at a time, but only a small number of these is released in each sortie on a mating cichlid pair.
                    3. the evident familiarity of Lake Tanganyika mouth-brooding cichlids with S. multipunctatus' wily ways.
                    4. the fact that surveys in the lake have found relatively few cichlids carrying catfish eggs and fry."

Saludos,
                    Zaphi

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

HeNke: När den "stör" leken, får du inga ciklidyngel då heller, eller vad blir resultatet? Är den inte konstigt att den försöker "leka" fast den inte har en partner som kan göra att det blir befruktat etc. Det måste då vara bättre att ha en hane än en hona eller?

Gå till http://www.planetcatfish.com/cotm/2002-07.htm där de skriver om den. De skriver bland annat:

"It is thus not surprising that Tanganyikan cichlid species which have been parasitized by S. multipunctatus for thousands of years should also have “learned” to avoid losing their young in this way. We know of no reports of aquarists successfully spawning S. multipunctatus with a Tanganyikan cichlid host."

"Cichlids from Lakes Malawi and Victoria, on the other hand, do not appear to have this genetic wariness, and have proven much easier to work with in spawning S. multipunctatus in the aquarium."

"Spawning without a cichlid host has not been documented in the wild, but we expect that it must occur. Some scattered eggs probably fall into cracks and crevices where they are overlooked by the maternal cichlid and remain out of harm's way. More fundamental reasons why exclusive reliance on a strategy of brood parasitism is unlikely include:

1. the large population of S. multipunctatus in Lake Tanganyika
                      2. the fact that larger females can hold up to a hundred eggs at a time, but only a small number of these is released in each sortie on a mating cichlid pair.
                      3. the evident familiarity of Lake Tanganyika mouth-brooding cichlids with S. multipunctatus' wily ways.
                      4. the fact that surveys in the lake have found relatively few cichlids carrying catfish eggs and fry."

Saludos,
                      Zaphi

Kommentar

• Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

Zaphi,När den är ensam så försöker den nog inte leka,utan mer sno ägg och det är den en mästare på,Jo jag har alltid fått yngel men ibland har jag sett att den snor ett fler tal ägg...och ett tag när jag hade "Golden" så höll den på så mycket att dom gav upp leken..=(

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Zaphi,När den är ensam så försöker den nog inte leka,utan mer sno ägg och det är den en mästare på,Jo jag har alltid fått yngel men ibland har jag sett att den snor ett fler tal ägg...och ett tag när jag hade "Golden" så höll den på så mycket att dom gav upp leken..=(

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

Jag har bara en Gökmal och den var riktigt besvärlig, speciellt med C. Moorii som inte verkade fatta ett dyft. Men det blev yngel i alla fall, även om malen snodde ett och annat ägg. Jag har ett par filmsnuttar tagna med digitalkamera där man ser malen pinna fram och åter som en galning.

Synodontis Angelicus är också en riktigt snygg mal, klart att rekommendera. Men ha bara en per akvarium, för de kan bli grymt arga på varandra.

Kommentar

Arbetssätt...