Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??
biobollar
Kollaps
X
-
-
-
citat:Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??
Dupla Aquaristik i Tyskland gick ju i konkurs för några månader sedan och just nu tvistar två företag (Dohse Aquaristik och Red Sea) om rätten att få fortsätta sälja och producera Dupla-produkterna.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
citat:Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??
Dupla Aquaristik i Tyskland gick ju i konkurs för några månader sedan och just nu tvistar två företag (Dohse Aquaristik och Red Sea) om rätten att få fortsätta sälja och producera Dupla-produkterna.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
-
-
citatjälv använder jag Duplas minikaskade biobollar ihop med filtermattekuber i mina ytterfilter och det funkar mycket bra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citatjälv använder jag Duplas minikaskade biobollar ihop med filtermattekuber i mina ytterfilter och det funkar mycket bra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
Men är den en stark motor som driver pumpen så är det definitivt inte fel att ha en hel bit istället för "småbitar".
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
citat:Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
Men är den en stark motor som driver pumpen så är det definitivt inte fel att ha en hel bit istället för "småbitar".
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Cutekid, vart fick du tag i dina mini-bollar, vad kostar dom?Emil
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499Kommentar
-
Cutekid, vart fick du tag i dina mini-bollar, vad kostar dom?Emil
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499Kommentar
-
Jag är ganska dåligt bevandrad i biobollarnas värld. Vad är det som är så bra med biobollar? Själv har jag lavasten i mina ytterfilter. Vad är skillnaden? Hur funkar biobollarna? Är det inte bara knottriga plast bollar?11 Pigeon blood
9 VF nhamunda blue
Ett gäng L-malarKommentar
-
Jag är ganska dåligt bevandrad i biobollarnas värld. Vad är det som är så bra med biobollar? Själv har jag lavasten i mina ytterfilter. Vad är skillnaden? Hur funkar biobollarna? Är det inte bara knottriga plast bollar?11 Pigeon blood
9 VF nhamunda blue
Ett gäng L-malarKommentar
-
Ett bra filtermaterial skall ha en så stor yta som möjligt i kombination med att de skall vara skapade på ett sådant sätt att det tar så lång tid som möjligt för vattnet att rinna igenom det samtidigt som det inte får finnas några döda ytor där vattnet inte kommer åt.
Det finns helt klart också olika biobollar som är olika effektiva också - de sämsta är de som är gjutna i piggar på en platta i mitten. Här rinner vattnet efter piggen in mot centrum där de följer mittplattan ut från biobollen. En mycket liten anliggningsyta för vattnet.
Bra biobollar är konstruerade utan en platta i mitten och med olika gångar i biobollen och vattnet kommer här att rinna fram och tillbaka genom hela biobollen och vattnets anliggningsyta blir mycket stor. Dessa biobollar kräver dock betydligt mer komplicerade (därmed dyrare) maskiner vid tillverkningen.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
Kommentar