Roten flyter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

Roten flyter

Hej!

Var på Hornbach i helgen och fick köpt 2 st stora och jättefina rötter för 179:- styck (urbilligt!)

Men, de flyter... har haft i dem i mer än ett dygn och de flyter fortfarande.... Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan de sjuker ner?

/Karin
  • VäxaLätt
    Användare
    • August 2003
    • 75

De kanta sin tid. Men ha tålamod...jag har haft rötter som vait flytbenägna mycket länge. Det är varierande beroende på träskag men rötterna kommer till sist att sjunka. Om man sticker ned dem i gruset eller knyter/lägger något tungt på dem håller de sig oftast på plats. Men akta så att de inte släpper och flyter upp tvärt och skadar nått.
    Mvh Erik
    http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• VäxaLätt
      Användare
      • August 2003
      • 75

De kanta sin tid. Men ha tålamod...jag har haft rötter som vait flytbenägna mycket länge. Det är varierande beroende på träskag men rötterna kommer till sist att sjunka. Om man sticker ned dem i gruset eller knyter/lägger något tungt på dem håller de sig oftast på plats. Men akta så att de inte släpper och flyter upp tvärt och skadar nått.
      Mvh Erik
      http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Anne E
        Användare
        • April 2002
        • 117

Hej!
        Ha rötterna i en STOR balja el.dyl och ha så mycket som möjligt av rötterna under ytan och låt "suga i sig" vatten. Det kan ta några veckor.Prova dig fram.
        Byt vattnet lite då o då. Dessutom så släpper rötterna ifrån sig "färg" vilket är bra. Så....ha TÅLAMOD .
        Lycka till!
        Mvh Anne

Kommentar

• Anne E
          Användare
          • April 2002
          • 117

Hej!
          Ha rötterna i en STOR balja el.dyl och ha så mycket som möjligt av rötterna under ytan och låt "suga i sig" vatten. Det kan ta några veckor.Prova dig fram.
          Byt vattnet lite då o då. Dessutom så släpper rötterna ifrån sig "färg" vilket är bra. Så....ha TÅLAMOD .
          Lycka till!
          Mvh Anne

Kommentar

• robban-h
            Användare
            • May 2003
            • 24

köpte en rot där också, värsta korkbit jag har sett. jag hade den i blöt i två veckor i en igloobox innan jag lessnade och sänkte den med en stenplatta i burken

Kommentar

• robban-h
              Användare
              • May 2003
              • 24

köpte en rot där också, värsta korkbit jag har sett. jag hade den i blöt i två veckor i en igloobox innan jag lessnade och sänkte den med en stenplatta i burken

Kommentar

• snysop
                Användare
                • October 2002
                • 98

2 veckor minst? Ojdå... :-/ Det är inte så snyggt nu när den stora roten flyter på ytan och hänger ned i akvariet. Fiskarna verkar inte vara så förtjusta över att den bara "hänger". Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga någonting tungt på den heller, för roten är så stor och tung i sig så att "tyngden" jag får lägga på den i så fall kommer vara för stor för akvariet.

Jaja... nu ska jag resa bort en vecka och förhoppningsvis är den lite lägre ner när jag kommer hem.

/Karin

Kommentar

• snysop
                  Användare
                  • October 2002
                  • 98

2 veckor minst? Ojdå... :-/ Det är inte så snyggt nu när den stora roten flyter på ytan och hänger ned i akvariet. Fiskarna verkar inte vara så förtjusta över att den bara "hänger". Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga någonting tungt på den heller, för roten är så stor och tung i sig så att "tyngden" jag får lägga på den i så fall kommer vara för stor för akvariet.

Jaja... nu ska jag resa bort en vecka och förhoppningsvis är den lite lägre ner när jag kommer hem.

/Karin

Kommentar

• Fiskar.nu
                    Användare
                    • September 2003
                    • 442

fan alltså jag fick för ungefär samma pris. men har haft i snart 2 månader och det väger 4 gånger mer än när jag köpte den, det flyter fortfarande. Men så lade jag en tungt sten på den och nu ligger den på botten. blir fint ändå.
                    375 liter till L-malar

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

fan alltså jag fick för ungefär samma pris. men har haft i snart 2 månader och det väger 4 gånger mer än när jag köpte den, det flyter fortfarande. Men så lade jag en tungt sten på den och nu ligger den på botten. blir fint ändå.
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• Sven W
                        Användare
                        • October 2003
                        • 157

Senast jag köpte rötter, teak för övrigt, tog det mig lång tid att få dom att sjunka. När jag efter 4 veckors blötläggning fått 3 att sjunka gav jag upp för den fjärde.

Provar nu att ha den ligga ute i snön under under vintern, om det nu kommer någon snö, för att se om det har någon effekt.
                        /Sven

Kommentar

• Sven W
                          Användare
                          • October 2003
                          • 157

Senast jag köpte rötter, teak för övrigt, tog det mig lång tid att få dom att sjunka. När jag efter 4 veckors blötläggning fått 3 att sjunka gav jag upp för den fjärde.

Provar nu att ha den ligga ute i snön under under vintern, om det nu kommer någon snö, för att se om det har någon effekt.
                          /Sven

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Har ni inte badkar?

Lägg ned rötterna i badkaret och sedan en stor spann med grus, sten eller rent utan vatten i och sätt spannen på rotten.
                            (ni lär dock inte bada på ett tag)

Mvh Ola
                            ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Har ni inte badkar?

Lägg ned rötterna i badkaret och sedan en stor spann med grus, sten eller rent utan vatten i och sätt spannen på rotten.
                              (ni lär dock inte bada på ett tag)

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...