Hur flyttade ni in bamseakvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • December 2002
    • 152

Har också, trots mina 49 kilo burit på tunga akvarium. Bar nyligen in ett 540 liters där ägaren inte hade tagit ur allt vatten och lite sand var kvar. Största problemt tyckte jag nog var räckvidden (60 cm). Lyfte det tillsammans med min sambo. Fick också trixa med det på högkant för att överhuvudtaget få in det genom portalen in i huset. Usch Jimmy, avundas dej inte. Bäst du anmäler dig till gymet. Det underlättar....*s*

Mvh Cassandra

Kommentar

• petrol
      Användare
      • July 2002
      • 167

3meter, 6man och bredadörrar, var bara att prommenera in =)
      Alldeles nytt 2003-12-01
      Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• petrol
        Användare
        • July 2002
        • 167

3meter, 6man och bredadörrar, var bara att prommenera in =)
        Alldeles nytt 2003-12-01
        Mvh
        Petter
        Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Ett 720 går ganska bra att bära på två om det bara är raka vägen in, men när man ska nedför en knäpp brant källartrapp som svänger av + nytapetserade väggar + kondens på rutan + frugans förmaningar stup i kvarten så blir man lite less...

Men det gick bra, att ha kuddar eller liknande att ställa ner baljan på och vila är klart att rekommendera.

Kommentar

• Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

Ett 720 går ganska bra att bära på två om det bara är raka vägen in, men när man ska nedför en knäpp brant källartrapp som svänger av + nytapetserade väggar + kondens på rutan + frugans förmaningar stup i kvarten så blir man lite less...

Men det gick bra, att ha kuddar eller liknande att ställa ner baljan på och vila är klart att rekommendera.

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

Har burit upp ett hemmalimmat 600 liters helglasakvarium ur en trång källare med en smal cykeltrappa (med smala trappsteg i mitten) som enda uppgång. Trappan var givetvis vinklad 90° mot källaren, lutningen var 45° och trappstegen rejält isiga. Det fick inte plats mer än två stadiga män i trappan som kunde lyfta karet. När man väl stod i trappan fanns det inga möjligheter att ställa ner karet... Glasskivorna i akvariet var klart överdimensionerade och träningsvärken efter den pärsen höll i sig en vecka....

mvh
              /Hasse

Kommentar

• Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

Har burit upp ett hemmalimmat 600 liters helglasakvarium ur en trång källare med en smal cykeltrappa (med smala trappsteg i mitten) som enda uppgång. Trappan var givetvis vinklad 90° mot källaren, lutningen var 45° och trappstegen rejält isiga. Det fick inte plats mer än två stadiga män i trappan som kunde lyfta karet. När man väl stod i trappan fanns det inga möjligheter att ställa ner karet... Glasskivorna i akvariet var klart överdimensionerade och träningsvärken efter den pärsen höll i sig en vecka....

mvh
                /Hasse

Kommentar

• Rivulatus
                  Användare
                  • December 2002
                  • 811

Gör bara inte som jag då jag skulle flytta mitt 1000 liters, trodde det skulle vara smart att ha en typ vagn att ställa akvariet på och andvände en sån dära rullbräda som bilmekaniker andvänder! bottenglaset sa pang! när det började svikta över plankan och jag stod med ett trasigt akvarium men man lär sig av sina misstag
                  SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

Gör bara inte som jag då jag skulle flytta mitt 1000 liters, trodde det skulle vara smart att ha en typ vagn att ställa akvariet på och andvände en sån dära rullbräda som bilmekaniker andvänder! bottenglaset sa pang! när det började svikta över plankan och jag stod med ett trasigt akvarium men man lär sig av sina misstag
                    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Gimpan
                      Användare
                      • August 2003
                      • 183

Vad säger du Cassandra?? Hävdar du att jag e klen hehe Jag jobbar som gympalärare så jag e fit som självaste Mitch Buchanon haha!!
                      JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Gimpan
                        Användare
                        • August 2003
                        • 183

Vad säger du Cassandra?? Hävdar du att jag e klen hehe Jag jobbar som gympalärare så jag e fit som självaste Mitch Buchanon haha!!
                        JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Leo
                          Användare
                          • November 2002
                          • 85

Flyttade nylifen och bar in mitt 720-liters kar med hjälp av fem killar (en egen kille och fyra till låns Bira hjälper alltid som lockbete ). Jag är rätt stark men mina nerver håller inte att se på när mitt kar svänger runt i trapphuset. Det var nätt och jämt att vi (de, killarna) fick in det utan att vara tvungna att ställa det på ända, vi var tvungna att ta ner en dörr för att få 5 cm mera svängrum! Vi tränade med att bära in den ihopsvetsade stålställningen karet står på och märkte då att karet nätt och jämt kommer att rymmas. Ett stort hack i vardagsrummets dörröpning finns kvar som minne.

Till råga på allt insåg vi att silikonet höll på att släppa, så resten av kvällen gick åt till att göra om fogarna *gäsp*
                          -Alix-

Kommentar

• Leo
                            Användare
                            • November 2002
                            • 85

Flyttade nylifen och bar in mitt 720-liters kar med hjälp av fem killar (en egen kille och fyra till låns Bira hjälper alltid som lockbete ). Jag är rätt stark men mina nerver håller inte att se på när mitt kar svänger runt i trapphuset. Det var nätt och jämt att vi (de, killarna) fick in det utan att vara tvungna att ställa det på ända, vi var tvungna att ta ner en dörr för att få 5 cm mera svängrum! Vi tränade med att bära in den ihopsvetsade stålställningen karet står på och märkte då att karet nätt och jämt kommer att rymmas. Ett stort hack i vardagsrummets dörröpning finns kvar som minne.

Till råga på allt insåg vi att silikonet höll på att släppa, så resten av kvällen gick åt till att göra om fogarna *gäsp*
                            -Alix-

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • July 2004
                              • 428

Limma på plats! När mann flyttar skär ner.../Lasse

Kommentar

• reecord
                                Användare
                                • February 2004
                                • 341

ja har en kompis som har ett cirka 1900L kar med 19mm glas jag han farsan och tre kompisar lyckades på något sätt bära den klumpen in i hans garage. Ett tips är att man är många om någon får kramp i armarna så finns det någon annan som kan byta av
                                Sydamerika

Kommentar

Arbetssätt...