Hur flyttade ni in bamseakvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

Mitt 1200 är 250x70x70 i 12mm glas.
    MVH
    /Kenneth Johansson,

ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• Kenneth
      Användare
      • April 2002
      • 277

Mitt 1200 är 250x70x70 i 12mm glas.
      MVH
      /Kenneth Johansson,

ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Vi var 4 st som bar in mitt 3 m kar.
        På strategiska ställen så hade vi frigolitlådor som vi ställde karet på. Vi provade först att ta det med bara händerna men det gick inte. Svårt att få ordentligt grepp då karet är 75 cm brett. Så vi använde stroppar istället då gick det finfint. Visst det var lite ömt i nävarna när vi väl fått det på plats (karet väger 280 kg). Men några pilsner dämpade alla ledsamheter
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Vi var 4 st som bar in mitt 3 m kar.
          På strategiska ställen så hade vi frigolitlådor som vi ställde karet på. Vi provade först att ta det med bara händerna men det gick inte. Svårt att få ordentligt grepp då karet är 75 cm brett. Så vi använde stroppar istället då gick det finfint. Visst det var lite ömt i nävarna när vi väl fått det på plats (karet väger 280 kg). Men några pilsner dämpade alla ledsamheter
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Gimpan
            Användare
            • August 2003
            • 183

Hehe att muta med bira efteråt måste vara det ultimata...det kör jag på. Då kanske det räcker med 4 haha
            JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Gimpan
              Användare
              • August 2003
              • 183

Hehe att muta med bira efteråt måste vara det ultimata...det kör jag på. Då kanske det räcker med 4 haha
              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Trigger
                Användare
                • October 2003
                • 34

Jinnarparen: Vad menar du med "Stroppar"? Är det bärselar à la flyttfirma du syftar på?

Jag bar in mitt 672-literskar (70 cm brett) med bakgrund i nya lägenheten för ett par veckor sedan med bara händerna. Det var ingen höjdare så jag började bäva för nästa gång det skall flyttas på en gång. [xx(] Min gamla 375:a är smidigt som en ballerina i jämförelse.

Det var otroligt svårt att få grepp på baljan då det är helglas och det dessutom kvickt som ögat samlades en massa kondens på rutorna. Skulle tro att glasmästaren haft det stående utomhus så det var rejält nedkylt vilket direkt gav kondens då det kom inomhus.
                Hade två polare (Tack!!) och glasmästaren - inklusive hans trasiga knän - som bärhjälp.

Tack och lov gick det efter en massa stök och bök in i hissen på högkant med typ ett hittefårs marginal. Fem trappor hade nog knäckt oss tror jag. Mitt i inbaxningsproceduren kommer en granne och gnäller som tusan för att de vill ha hissen till deras två små bebisar som "gärna vill ut och gå". Det är nämligen VÄLDIGT jobbigt att bära dessa små knoddar ner för trappen... Fine, jag kan ta ner dem om du tar upp mitt akvarium som står halvvägs in i hissen! Kan tillägga att ungarna var små så att de nästan fick plats i jackfickan...

Nästa gång vill jag definitivt ha selar av något slag under alla omständigheter.

/Mats
                - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                - Copadichromis Azureus (1+1)
                - Ancistrus sp (1+1)

Kommentar

• Trigger
                  Användare
                  • October 2003
                  • 34

Jinnarparen: Vad menar du med "Stroppar"? Är det bärselar à la flyttfirma du syftar på?

Jag bar in mitt 672-literskar (70 cm brett) med bakgrund i nya lägenheten för ett par veckor sedan med bara händerna. Det var ingen höjdare så jag började bäva för nästa gång det skall flyttas på en gång. [xx(] Min gamla 375:a är smidigt som en ballerina i jämförelse.

Det var otroligt svårt att få grepp på baljan då det är helglas och det dessutom kvickt som ögat samlades en massa kondens på rutorna. Skulle tro att glasmästaren haft det stående utomhus så det var rejält nedkylt vilket direkt gav kondens då det kom inomhus.
                  Hade två polare (Tack!!) och glasmästaren - inklusive hans trasiga knän - som bärhjälp.

Tack och lov gick det efter en massa stök och bök in i hissen på högkant med typ ett hittefårs marginal. Fem trappor hade nog knäckt oss tror jag. Mitt i inbaxningsproceduren kommer en granne och gnäller som tusan för att de vill ha hissen till deras två små bebisar som "gärna vill ut och gå". Det är nämligen VÄLDIGT jobbigt att bära dessa små knoddar ner för trappen... Fine, jag kan ta ner dem om du tar upp mitt akvarium som står halvvägs in i hissen! Kan tillägga att ungarna var små så att de nästan fick plats i jackfickan...

Nästa gång vill jag definitivt ha selar av något slag under alla omständigheter.

/Mats
                  - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                  - Copadichromis Azureus (1+1)
                  - Ancistrus sp (1+1)

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Det här med vikten på kar har jag undrat över länge.
                    När jag och fassan bär på mitt 350L kar så undrar man klart vad det väger.
                    Tror inte det väger så mkt. 40-50kg? måtten är 125*55*52cm, då måste det väl vara 8mm glas?

Vad väger ett standard 720?
                    Kul att veta så slipper man undra=)

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Det här med vikten på kar har jag undrat över länge.
                      När jag och fassan bär på mitt 350L kar så undrar man klart vad det väger.
                      Tror inte det väger så mkt. 40-50kg? måtten är 125*55*52cm, då måste det väl vara 8mm glas?

Vad väger ett standard 720?
                      Kul att veta så slipper man undra=)

Mvh Ola
                      ola lindeberg

Kommentar

• Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

Hmmm. Jag som tyckte det var besvärligt att bära in mitt 600-liters. Vi var iofs bara två man och vi var tvugna att tråckla in det genom källardörren (90° vinkel mellan trappa och dörr).
                        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

Hmmm. Jag som tyckte det var besvärligt att bära in mitt 600-liters. Vi var iofs bara två man och vi var tvugna att tråckla in det genom källardörren (90° vinkel mellan trappa och dörr).
                          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Gotrek
                            Användare
                            • September 2003
                            • 64

Jag och en polare bar in mitt 720 (200*60*60) kar i 16 mm glas med bakgrund. Vi valde att ha det stående på aluställningen, var mycket lättare att få ett bra grepp. Sedan så var det ju lätt att sätta ner när man blev trött.
                            Patrik

Kommentar

• Gotrek
                              Användare
                              • September 2003
                              • 64

Jag och en polare bar in mitt 720 (200*60*60) kar i 16 mm glas med bakgrund. Vi valde att ha det stående på aluställningen, var mycket lättare att få ett bra grepp. Sedan så var det ju lätt att sätta ner när man blev trött.
                              Patrik

Kommentar

• Cassandra
                                Användare
                                • December 2002
                                • 152

Har också, trots mina 49 kilo burit på tunga akvarium. Bar nyligen in ett 540 liters där ägaren inte hade tagit ur allt vatten och lite sand var kvar. Största problemt tyckte jag nog var räckvidden (60 cm). Lyfte det tillsammans med min sambo. Fick också trixa med det på högkant för att överhuvudtaget få in det genom portalen in i huset. Usch Jimmy, avundas dej inte. Bäst du anmäler dig till gymet. Det underlättar....*s*

Mvh Cassandra

Kommentar

Arbetssätt...