If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej! Jag sållde ett 700l för några år sedan,,, när dum skulle baxa inn det i hissen så slog dom i mot ena hörnet så det sprack,,,,,, Men jag hadde fått betalt :-)
/Lasse
Jag och mina tre polare lyckades flytta in mitt 140 liters en våning upp i huset. Som tur var så klarade dörrposterna av den enorma bredden som det innebar. Har just nu 8 mm i det men funderar på att byta täckglas till något lite tjockare för att hindra fiskarna från att flytta på glaset...Har ni andra det problemet också att era fiskar simmar emot täckglaset och liksom stöter det åt sidan?
Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCG
citat:Ursprungligen skickat av Byttorp
Har ni andra det problemet också att era fiskar simmar emot täckglaset och liksom stöter det åt sidan?
Jajamensan, speciellt när det ligger mat ovanpå glaset. Det händer nämligen att någon räka hoppar ur akvariet och blir liggandes där uppe. Glupska fiskar kan vara ganska så stöniga i sina försök att äta upp varje bit.
Jag var och hämtade ett 750 liters(2,5meter) i Sthlm.Vi var tre pers.En granne skulle möta upp-Det gorde han inte! 3:e våningen utan hiss.På "fönster-våningarna" i trappen fick vi skjuta ut det genom fönstret för att kunna svänga runt.På de andra våningarna fick vi ställa det på högkant,med endast en handduk som underlag.I hallen var det högkant igen som gällde,för att sen tippa in det i v-rummet. Svarta märken i taket efter trälisten blev det.(Hade baljan varit 3cm längre hade det varit omöjligt!).(Bicepsen sved och värkte fan 2 veckor efteråt så att det knappt gick att cykla!!)
Flyttade ett år senare -samma procedur,fast då var vi fem pers.
Det var faktiskt lättare ,eller snarare mindre svårt,att bära det uppför på 3 jämfört på 5 pers nedför,för det är mkt taktik-snack hela tiden som måste klaffa!
Gör aldrig om nåt liknande! Max 2 meter för mig!!!
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
Jag köpte 720 i går. ämtade det i en källare med trång trappuppgång så man kunde bara vara två som bar.
Resultat: Brorsan har inflammerad armmuskel, ont i hela ryggen och ångest inför nästa lyft ner till vår egen källare. Farsan verkar inte vara lika duktig på att klaga på sina smärtor för jag har inte hört nå't därifrån.
Jag själv har ju också viss värk lite här och var efter att ha lyft in ett annat akvarie och gått dubbelvikt nerför trappan hemma hos oss. Det blir skoj när jag ska flytta hemifrån
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Det hårigaste jag gjor är dock att flytta ett 196 liters 3/4 fullt med vatten. Polaren lyfte lite högt så att allt vatten kom emot mig, Oj vad man fick ta i.
Nyligen flyttade jag in till min nya lägenhet och köpte då ett 2.5 meters panoramakar. Kruxet var det att vi fyra som bar blev varse att det endast gick att bära det på 2 ett antal meter. Karet står i alla fall på plats nu.
Jag funderar på att beställa ett 170*60*50 kar i helglas. Om jag inte räknat fel skulle det hamna på 510 liter. Det borde väl inte vara extremt mycket värre att flytta än mitt 375 liters, eller vad tror ni?
Jag och mina tre polare lyckades flytta in mitt 140 liters en våning upp i huset. Som tur var så klarade dörrposterna av den enorma bredden som det innebar. Har just nu 8 mm i det men funderar på att byta täckglas till något lite tjockare för att hindra fiskarna från att flytta på glaset...Har ni andra det problemet också att era fiskar simmar emot täckglaset och liksom stöter det åt sidan?
Blev bara lite fundersam på om du skrivit fel. Om karet är på 140 liter så borde det väl inte vara så enormt brett och tungt, eller? Jag flyttade mitt 222 liters helt själv, dock bara 10 meter! Jag blev bara lite nyfiken.
Vi var 3 gubbar som tog mitt hörnkar på c:a 1000 Liter, det gick ganska bra! Även fast jag bor på 3:de våningen och har smala trappor, jag tror att jag fått in max storleken i min lya genom dörren nu! (men det hade aldrig gått med ett normalt akvarium). Karet är rektangulärt, -framruta 240cm och bakruta 100cm. Nästa gång får jag ta fönstret.. längtar...
Kommentar