Jag har just monterat in en BTN Rocky i mitt nya 250 liters kar, 100x50x50. Jag har en Eheim 2026 (950 l/h) samt en Project pumphuvud å ca 1300 l/h. Totalt ca 2250 l/h. jag har en sil/raster på 50mm som insug. Problemet är nu att det blir ca 6cm nivåskillnad mellan fram och baksida...är det något som jag behöver åtgärda eller är det OK?
Om jag tar upp ett insug till så inser jag att det blir bättre flöde till baksidan, men frågan är hur mycket bättre? Kan man räkna på detta eller är det bara "trial and error" som gäller.
Jag har kommit fram till följande:
båda pumpar igång: 6cm nivåskillnad
bara 2026: 1cm skillnad
bara 1501 project: 2cm skillnad
Enligt min enfaldiga men ibland relativt logiska hjärna borde det bara bli 3 cm skillnad med båda pumparna igång, men det blir 6!! Varför? Eller tänker jag helt fel....
Har ni andra tips för att förbättra flödet, jag vill helst undvika att sätta in fler silar eller ta upp större hål. Det är ju inte direkt snyggt.......
Daniel
Om jag tar upp ett insug till så inser jag att det blir bättre flöde till baksidan, men frågan är hur mycket bättre? Kan man räkna på detta eller är det bara "trial and error" som gäller.
Jag har kommit fram till följande:
båda pumpar igång: 6cm nivåskillnad
bara 2026: 1cm skillnad
bara 1501 project: 2cm skillnad
Enligt min enfaldiga men ibland relativt logiska hjärna borde det bara bli 3 cm skillnad med båda pumparna igång, men det blir 6!! Varför? Eller tänker jag helt fel....
Har ni andra tips för att förbättra flödet, jag vill helst undvika att sätta in fler silar eller ta upp större hål. Det är ju inte direkt snyggt.......
Daniel
Kommentar