Grym L

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

Grym L

jag hittade en sida med grymma malar. titta här
    LiveAquaria is the largest online shop for all of your fish needs. From sustainably raised freshwater and saltwater fish, plants, invertebrates, corals, and reef rock to premium aquarium supplies, food, and equipment. Shop today and get free shipping on qualifying orders!

http://www.liveaquaria.com/product/p...=21&pCatId=862 <-- tyckte att den var grymmast.
    375 liter till L-malar
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

glömde skriva Loricariidae uppe vid ämne
    375 liter till L-malar

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Intressant sätt att ha både livrem och hängslen vad gäller det latinska namnet: http://www.liveaquaria.com/product/p...21&pCatId=1178
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Youma
        Användare
        • December 2003
        • 43

Kanske för att inte alla skulle vara fullt övertygade om att det verkligen var en altum? Jag kanske är blind... men ser det ut som en solklar altum?

Kommentar

• Fiskar.nu
          Användare
          • September 2003
          • 442

den liknar altum i mina ögon.
          375 liter till L-malar

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

I sådana fall har den gått i ett för lågt akvarium, såhär skall en altum se ut: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1756 lägg märke till skillnaden i höjd/längd förhållandet. Vad jag menade tidigare var att fisken på bilden heter antingen Pterophyllum scalare, eller Pterophyllum altum, inte både ock!
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Youma
              Användare
              • December 2003
              • 43

Jag förstod vad du menade, men vad jag menade var att det man såg skulle egentligen kunna vara en korsnig. Just för att den var så pass "förkrymp"

Irl har jag bara ett altum en gång, men skillnaden från vanlig scalare var rätt så slående.

Kommentar

• Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

det är kanske bilden fel. hur ska man kunna veta det då...
                375 liter till L-malar

Kommentar

• Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

"This species is the only true wild strain of freshwater angelfish, and through selective breeding we now have many different color forms and finnage lengths of angelfish."
                  Kanske en avelsform ?

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

citat:This species is the only true wild strain of freshwater angelfish
                    Detta är ju inte sant.
                    Det finns tre arter:
                    Pterophyllum altum
                    Pterophyllum scalare
                    Pterophyllum leopoldi

Detta enligt Fishbase
                    Men att det finns en art som heter Pterophyllumscalare altum, ,kände jag inte till
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

kanske nån som har lite pengar och kan åka dit för att kolla upp det.
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• INXS

Det saljs 3 sorter 'altum' har som ar ganska tillgangliga.

Peruvian Altum - dessa ser mer ut som scalare eller aven leopoldi. Sjalv tycker jag att dessa inte ar altum alls.

P altum 'Rio Orinoco' - dessa har mer svart i teckningen an brun och ar inte lika hoga och ihoptryckta som den tredje. Denna sorten verkar finnas tillganglig oftare an den tredja och jag skulle gissa att det ar den sorten som saljs i annonsen. Jag har sjalv en liten kull av dom. Dom har den typiska altum nosen och ar betydligt langre fran topp till botten an vanlig scalare. Verkar ocksa latta att ta hand om. Mina ar bara 15cm hoga an sa jag far se hur den slutgiltiga fargningen och kroppsformen blir ett tag till.

P altum 'Rio Negro" - detta ar den tredje och typiska altumen. Fisken ar valdigt ihoptryckt och lang fra topp till botten. Randerna pa den ar dessutom mer brunaktiga an svarta den verkar ofta ha prickar pa kroppen som jag inte har observerat pa de tva andra. Denna sort verkar vara den mest sallsynta och vad jag tycker finast. Detta ar nog varianten pa den sista bilden .

Kommentar

• Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

kanske är fisken på bilden Peruvian Altum då? har du bild på Peruvian Altum eller vet var man kan få se bild på den.
                          375 liter till L-malar

Kommentar

• Vannar
                            Användare
                            • April 2002
                            • 339

<i>Pterophyllumscalare altum</i> nej det finns det inte men det var väl det du menade?!

jävla am*rikanar* <-- ¤#%%¤&¤/ många har noll koll!
                            / Jonas Vannar

Kommentar

• Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

Yupp!
                              Angående "Peru Altum" så förekommer den relativt frekvent i sverige, men det är en Pterophyllum scalare.
                              Angående Altum, så är detta spridningsområdet enligt fishbase: de platser du nämner är markerade med fet stil
                              citatouth America: Rio Amazonas basin, in the upper Rio Negro drainage; Rio Orinoco Basin, in tributaries of the upper Rio Orinoco (Rio Inírida, Rio Atabapo) to Puerto Ayacucho.
                              Leopoldin har följande utbredningsområde:
                              citatouth America: Rio Amazonas basin, along the Rio Solimões Amazonas between about Manacapuru and Santarém; Rupununi River in the Essequibo River drainage in Guyana.
                              // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...