Licens för vildfångad fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

    Licens för vildfångad fisk?

    Så har jag då fått ytterligare en tragisk historia om en klant, som köpt en hel grupp VF Tropheus och lyckats ta död på alla 30 inom en vecka, berättad för mig! Är det verkligen försvarbart att låta vem som helst köpa VF fisk, av vilken sort det än må vara, utan tillräckliga kunskaper att ta hand om djuren på ett riktigt sätt? Om djurrättsaktivisterna bara visste en bråkdel om all VF fisk som has ihjäl, så skulle dom befria fiskarna och i sin okunskap släppa ut dom i Vättern!
    Just nu är jag så förbannad att jag nog inte bör skriva mer här, men jag hoppas verkligen att vi får igång en debatt om detta och det vore också önskvärt att det förs en diskussion inom NCS om hur detta bör hanteras inför framtiden.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Väldigt svårt att säga något genom att läsa de rader du skrivit nu. Visst är det fruktansvärt att en hel grupp Tropheus går bort i vilka omständigheter det än må vara. Nu kan man inte direkt tyda vad som skett av den som berättat detta så då är det svårt att döma.

    Ska man döma säljaren för vårdslöshet? Njae...det är tveksamt då säljaren kan förutsätta att personen som vill köpa just dessa fiskar VF är insatt i vad han eller hon handlar då det är ganska mycket pengar som behövs för att köpa en grupp.

    Ska man döma köparen för vårdslöshet? Njae...det finns en mängd olika faktorer när det gäller just VF och även just Tropheus. De är känsligare för sjukdomar...de är starkare i sitt revirhävdande (anser jag) och de är betydligt svårare att ge bra "godtagbart för fiskarna" foder till VF. Råkar gruppen ut för bukvattensot så kan det gå riktigt fort.

    Generellt sett ligger ansvar på bägge parter. Säljaren (zoohandlare) bör se efter så att det verkligen är en person som kan ta hand om dessa djur innan han/hon säljer, men det är tveksamt om någon tar hänsyn till detta. Köparen bör se till att skaffa sig själv och fiskarna rätt förutsättningar för att lyckas hålla VF Tropheus. Inget av dessa är tyvärr alltid fungerande då säljaren vill sälja så mycket fisk som möjligt och köparen kanske vill prova på denna fascinerande art.

    För mig är det svårt att säga vems felet är när man inte vet vad som hänt, men hur som helst så är det tragiskt att en hel grupp av dessa underbara Tropheus dör...

    Jag har haft problem med Tropheus tidigare och då dog nästan en grupp Duboisi ut pga den dominanta hanens terror. Kunde jag ha förhindrat detta? Ja, kanske...om jag plockat ut hanen för alltid.

    Misskötte jag mina Tropheus Duboisi? Nej, det tror jag inte då jag var informerad om det mesta och de trivdes bra innan det blev denna obalans...

    Nu har jag själv VF Tropheus Red Rainbow som jag efter en vecka fått behandla med Flagyl pga matvägran och misstänkt bukvattensot (symptomen fanns där), och de verkar repa sig bra men jag känner mig fortfarande inte säker.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Det beror ju helt på vad som hänt.
      Även den bäste misslyckas

      Kommentar

      Arbetssätt...