Ännu en malawiciklid har blivit vetenskapligt beskriven och fått ett namn. Det är Aulonocara sp. "stuartgranti mbenji" som fått namnet Aulonocara koningsi.
Nytt namn på malawiciklid
Kollaps
X
-
Nytt namn på malawiciklid
Taggar: Ingen -
-
Oj, det blev fel. Det skulle vara "stuartgranti mbenji" och inte "stuartgranti maleri", jag ändrade ovan.Kommentar
-
Kommentar
-
Det är alltså Ad Konings vi talar om? Jag har just undrat när han slutligen skulle komma på tapeten i dessa sammanhang.
mvh,Kommentar
-
Det stämmer, den vetenskapliga beskrivningen är gjord av fransmannen Patrick Tawil.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Micke
Det stämmer, den vetenskapliga beskrivningen är gjord av fransmannen Patrick Tawil.
vetenskapliga beskrivningen?
Eller har jag missat nått.....?Kommentar
-
Det är upp till den som gjort beskrivningen att bestämma vem fisken ska döpas efter. Så vitt jag kan förstår så kan han/hon lika väl välja sin fasters avlägsna kusins älskarinna om han önskar ge denne ett sådant äretecken. Det kan emellertid ofta vara den som upptäckt arten men aldrig den som gjort beskrivningen.
mvh,Kommentar
-
-
Även fru Konings har fått en ciklid uppkallad efter sig. Aulonocara gertrudae beskrevs av Ad Konings 1995.Kommentar
-
Att ge sin fru en fisk uppkallad efter sej verkar vara ganska populärt. Eller är det bara en slump att Stuarts Grants fru har samma förnamn som Rödzebras "efternamn" (-ae)?fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
citat:Att ge sin fru en fisk uppkallad efter sej verkar vara ganska populärt. Eller är det bara en slump att Stuarts Grants fru har samma förnamn som Rödzebras "efternamn" (-ae)?
Ciklidhälsningar
Kjell
PS: Det är nämligen Ad som namnsatt Metriaclima estheraeKommentar
-
Jo det stämmer att det är Esther Grant som rödzebran har blivit uppkallad efter. Det är Ad Konings som har gjort den vetenskapliga beskrivningen av Metriaclima estherae.
-i = upkallad efter man, t ex Koningsi, moorii
-ae = upkallad efter kvinna, t ex trewavasae, estherae
Kommentar
-
Okej, Kjell hann före..Kommentar
-
Tillägg till ovan:
-ensis = geografisk genetiv, uppkallad efter plats, t ex "kungweensis" (från Kungwe-bergen)
-iella/ella = diminutiv (förminskande) form, i fråga om människor uppkallad efter ogift/ung kvinna (om jag inte minns fel. knappast särskilt vanligt), t ex "tricella"
(Sen finns det förstås andra ändelser också.)Kommentar
Kommentar