hur tillsätta kalcium och koppar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

hur tillsätta kalcium och koppar?

Har ett kar där jag försöker mig på växter, funkar hyffsat hitills.

Växterna har dock börjat se lite konstiga ut och jag har efter att ha tittat på hjortgatanzoo kommit fram till att det troligen är brist på kalcium och koppar.
    Nu undrar jag alltså hur jag enklast kan tillföra dessa ämnen.

Tack

/Olle
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Det enklaste är att alltid se till att allting finns till växterna.

Det gör du genom att göra regelbundna vattenbyten och dosera en helhetsväxtgödning efter vattenbytet.

Om du gör det så brukar vattnets buffert i de allra flesta fall klara av att föda växterna med calcium, om du inte hittar på något hyss med bufferten typ kör RO-vatten, torvfiltrera eller använder pH-minus etc.

Det finns inga helhetsgödningar i Sverige, så man får kombinera det bästa som finns (Tropica Mastergrow) med KNO3 (för att få nitrat) och du behöver eventuellt även använda CaCO3 (går bra med Faxekalk/kritor i filtret) för att få calcium.

I sällsynta fall (om man har extremt lite fisk eller akvariet växer igen på några dagar) behöver man även dosera KH2PO4 för att få fosfat.

De allra flesta klarar sig enbart med TMG förutsatt normal fisklast och ingen CO2-gödning och normalt med ljus.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• ollec

Jag kör med ph minus då mitt pH normalt ligger på 8.5 och jag har sydamerikanare.
      Byter ca 40% i veckan och tillsätter TMG samt CO2 sporadiskt genom mineralvatten (Funkar nog lite iaf, får fina pärlband samma dag och dagen efter jag haft i det.)
      Anledningen till att jag misstänker näringsbrist är att bladen på min svårdplanta korvar sig lite samt att de är ljusa och trasiga i spetsarna.

Har iofs sett en och annan snigel på sistone. Kan det vara orsaken? Men det tror jag inte då jag hört folk säga att de tom gör nytta.

/Olle

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Ja det låter helt klart som någon form av lindrig Calciumbrist. Testa typ Faxekalk i filtret. Det var en lång tråd för ett tag sedan där det kom en massa tips om bra kalcium-källor. Alltifrån skolkritor till faxekalk och snäckkross.

Fråga till er som kan kemi: Innehåller inte vissa "pH-"-produkter typ syra som i princip fäller ut någon buffertkomponent till CO2? Den reaktion jag tänker på är när man droppar syra på kalksten så att det fräser och bildas CO2-gas. Skulle det kunna sänka Ca-nivån i vattnet?
        http://www.defblog.se

Kommentar

Arbetssätt...