Jag håller med om att det går att få betydligt bättre bilder om man använder blixt, i alla fall om det är frågan om ett gäng slavblixtar ovanför karet som minimerar skuggor och ger rätt ljussken på fiskarna osv. Använder man den inbyggda blixten så ser fiskarna i vissa fall vackrare ut och färgerna gnistrar mer osv men de ser sällan naturliga ut färgmässigt, eller rättare sagt så ser de sällan ut som de ser ut då man tittar in i karet. Personligen så tycker jag att fiskarna ser mest naturliga ut då man inte använder blixt och det är därför som jag envisas att köra utan blixt trots att bilderna lätt blir suddiga och ofta väldigt gryniga. Ofta så vill man ju stolt visa upp sina fiskar för andra akvarister, att då använda blixt och få skimmrande färger och ett allmänt flashigt utseende ger ju knappast någonting, fiskarna ser ju ändå inte ut så i normala fall utan bara vid fotografering. Det känns lite fejkat på något sätt...
Hur som helst, här är några exempel på bilder tagna utan blixt med min budgetkamera, Sony DSC-P50 för ca 2500kr.
Först en bild på en carpinte(3cm) och en på en citrinellum(4cm). Båda korten är tagna med ISO 100 och 1/30 plus två extra lysrör.
Här är några bilder tagna utan extra lysrör och med ISO 400 och 1/30. Någorlunda skarpt men väldigt grynigt...
Fiskar som simmar runt hela tiden är däremot väldigt svåra att fotografera utan blixt, de här bilderna visar vilka fenomen man råkar ut för även om man i princip följer fisken varenda rörelse. Utsmetad bakgrund och på gränsen till acceptabel skärpa på de delar av fisken som inte rör sig så mycket.
Mvh Fredrik Isaksson
Hur som helst, här är några exempel på bilder tagna utan blixt med min budgetkamera, Sony DSC-P50 för ca 2500kr.
Först en bild på en carpinte(3cm) och en på en citrinellum(4cm). Båda korten är tagna med ISO 100 och 1/30 plus två extra lysrör.
Här är några bilder tagna utan extra lysrör och med ISO 400 och 1/30. Någorlunda skarpt men väldigt grynigt...
Fiskar som simmar runt hela tiden är däremot väldigt svåra att fotografera utan blixt, de här bilderna visar vilka fenomen man råkar ut för även om man i princip följer fisken varenda rörelse. Utsmetad bakgrund och på gränsen till acceptabel skärpa på de delar av fisken som inte rör sig så mycket.
Mvh Fredrik Isaksson
Kommentar