Medan en annan kommer att ligga i hårt för att utöka bukmåttet under
juletiden är jag rädd att våra vattenlevande husdjur kommer att få det
lite tuffare med mathållningen...
Bakgrund 1*: Bortrest ca 8 dagar över julen.
Bakgrund 2: I karet (ca 300 l) simmar nu 3+6? Ps. Saulosi, 1+4 M. Estherae och 3+5? C. Afra. Fiskarna är ungdjur på ca 3-7 cm. Mat hitintills har bestått av räkmix de la casa (4/5) samt spirulinaflingor (1/5).
(* tolkningen av ordet kan ge en viss uppfattning om hur pass fackskadad läsaren är...)
Med en sådan eminent skara akvariekunniga på forumet skulle jag uppskatta lite visdomsord vad beträffar fjärrstyrd matning under tiden vi är borta. Då (om svar) jag ändå har er på tråden kan jag väl lika gärna passa på att fråga lite mer allmänt om matning vid frånvaro, dvs
1. Hur länge klarar sig unga/vuxna Malawi/Mbuna sig helt utan mat/vattenbyte?
2. Finns det några bra "matstenar" lämpliga för Malawi/Mbuna som man kan nyttja sig av? Fabrikat/modell? Hur länge räcker dom till ovan skara?
3. Har hört att matautomater fungerar bäst med pellets. Rätt/fel? (Problemet är att fiskarna aldrig har satt tänderna i något dylikt). Kan man lika gärna nyttja sig av flingor vid automatmatning? (Räkmixen torde inte bli särdeles aptitlig efter några dagar i rumsvärme)
4. Om nu det visar sig att matautomat är den bästa lösningen, har ni
något tips om vilket fabrikat/modell man skall välja?
5. Andra tips vad matning vid bortvaro anbeträffar?
Med hopp om många, långa och utförliga svar
Vänligen,
Fredrik
juletiden är jag rädd att våra vattenlevande husdjur kommer att få det
lite tuffare med mathållningen...
Bakgrund 1*: Bortrest ca 8 dagar över julen.
Bakgrund 2: I karet (ca 300 l) simmar nu 3+6? Ps. Saulosi, 1+4 M. Estherae och 3+5? C. Afra. Fiskarna är ungdjur på ca 3-7 cm. Mat hitintills har bestått av räkmix de la casa (4/5) samt spirulinaflingor (1/5).
(* tolkningen av ordet kan ge en viss uppfattning om hur pass fackskadad läsaren är...)
Med en sådan eminent skara akvariekunniga på forumet skulle jag uppskatta lite visdomsord vad beträffar fjärrstyrd matning under tiden vi är borta. Då (om svar) jag ändå har er på tråden kan jag väl lika gärna passa på att fråga lite mer allmänt om matning vid frånvaro, dvs
1. Hur länge klarar sig unga/vuxna Malawi/Mbuna sig helt utan mat/vattenbyte?
2. Finns det några bra "matstenar" lämpliga för Malawi/Mbuna som man kan nyttja sig av? Fabrikat/modell? Hur länge räcker dom till ovan skara?
3. Har hört att matautomater fungerar bäst med pellets. Rätt/fel? (Problemet är att fiskarna aldrig har satt tänderna i något dylikt). Kan man lika gärna nyttja sig av flingor vid automatmatning? (Räkmixen torde inte bli särdeles aptitlig efter några dagar i rumsvärme)
4. Om nu det visar sig att matautomat är den bästa lösningen, har ni
något tips om vilket fabrikat/modell man skall välja?
5. Andra tips vad matning vid bortvaro anbeträffar?
Med hopp om många, långa och utförliga svar
Vänligen,
Fredrik
Kommentar