scaler och grön bågciklid???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 511

    scaler och grön bågciklid???

    ska/kan man ha scaler och grön bågciklid tillsammans???
    akvariet är på 150L (120*40*3.
  • Bander
    Användare
    • October 2003
    • 12

    #2
    Hej!
    Det fungerar utmärkt!

    //Björn

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • January 2003
      • 511

      #3
      hur många ska jag införskaffa???

      Kommentar

      • Bander
        Användare
        • October 2003
        • 12

        #4
        Hej igen!
        När de båda arterna är vuxna är det lämpligt att ha ett par av varje. Bågcikliderna brukar vara rätt lätta att se könsskillnad på i affären, men skalarer kan vara knepigare. Om du inte har möjlighet att köpa ett säkert par av skalarerna skulle jag rekommendera att köpa sex till åtta ungdjur skalarer och ett par grön bådciklider. Tänk på att bågciklidhonan kan vara mycket aggressiv mot hanen när ynglena är kläckta, så det måste finnas ordentliga utrymmen för honom att gömma sig i/på.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Eftersom bågfensciklider är haremslekare, som Apistogramma, så kan det vara lämpligt att skaffa mer än en hona, t.ex tre, så inte hanen "leker sönder" honan. Beror ju lite på akvariets storlek också.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Bander
            Användare
            • October 2003
            • 12

            #6
            Hej igen!
            Med tanke på att akvariet inte är längre än 120 cm, håller jag inte med Micke att man kan ha flera bågciklidhonor till en hane. Om fler än en hona lekt samtidigt kommer de att jaga livet ut honom rätt snabbt skulle jag tro. Just nu har jag ett par i akvarium som 95 cm långt och det fungerar utmärkt. De leker med kanske en månads mellanrum eller så och det verkar inte honan ta någon skada av. Sen bör man ju vara observant på det fenomen som Micke pekar på, men det har som sagt inte hänt hos mej än.
            Men det är värt att betona att honan blir ytterst aggressiv när ynglen kläckts. Som tur är för min hane klarar hon inte av att hålla de små liven vid liv alltför länge, annars skulle jag bli tvungen att flytta honom till ett annat akvarium...
            //Björn

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Jag hade tre honor och en hane i ett 100-liters, och tack vare mycket gömställen och mycket växter så blev hanen aldrig skadad. Men de honorna fick heller aldrig ha kvar ynglen särskilt länge.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Bander
                Användare
                • October 2003
                • 12

                #8
                Hej igen!
                Där ser man... Jag skall villigt erkänna att jag aldrig haft mer än ett par de gånger jag haft bågciklider. Dock upplever jag bågciklidhonor som betydligt mer aggressiva än t ex apistohonor så jag antog, vilket visade sig var dumt, att det absolut inte skulle gå med fler honor i ett så litet akvarium. Men det är klart, finns det fler än en hona i akvariet kanske hon får lika mycket "stryk" av den yngelvårdande honan som hanen får och på så vis får hanen "dela stryket" med andra fiskar.

                Micke - har Du någon erfarenhet av Apistogramma panduru? Jag har en trio, där hanen bara leker med en av honorna. Jag har för mig att jag läst nåt om detta beteende nånstans, men kan inte hitta det nu. Tror iofs att det då rörde sig Ap. nijjseni, men dessa borde vara nära släkt med varandra...
                MVH
                Björn

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • January 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Ja, det är nog så, att om det finns fler honor där, som kan avreagera sig på varandra, så får hanen andrum ibland. Har även läst att det förekommer att hanen tar på sig honans roll, och vaktar ynglen, men det är nog ovanligt.

                  Nej, jag har aldrig haft A panduro, däremot har jag haft A nijsseni, och fått lek av dem. Men jag har för mig att jag bara hade en hona.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Bander
                    Användare
                    • October 2003
                    • 12

                    #10
                    Hej igen,
                    Tack Micke för nya lärdomar... Man lär sig nåt nytt om akvarierna varje dag!
                    MVH
                    Björn

                    Kommentar

                    • Mathias-D
                      Styrelsemedlem
                      • January 2003
                      • 511

                      #11
                      läste kapitlet om Nannacara anomala och blev sugen på några
                      just nu har jag 5 scaler och ett lekpar ancistrusar i det karet....

                      Bander- det går att radera sina medellanden.


                      Kommentar

                      Arbetssätt...