Akvarier för sju miljoner i Karlstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lennart Dahlstedt

    Akvarier för sju miljoner i Karlstad

    KARLSTAD
    Fiskar under jord
    Universitetet i Karlstad får ett av landets största akvarier i sitt slag


    FOTO: LINN MALMÉN
    Många bäckar små. Här, djupt under en av universitetets byggnader, ska fyra små bäckar porla fram så att forskarna kan studera våra vanliga sötvattenfiskar i naturlig livsmiljö årets runt.

    Karlstads universitet växer. Inte bara ovan jord, utan även under.
    En stor akvarieanläggning håller på att ta form under institutionen för natur och miljö, där våra vanliga sötvattenfiskars vanor och ovanor kan kartläggas i minsta detalj.

    När biologiprofessor Larry Greenberg kom till universitetet för fem år sedan, var ett rejält akvarium ett av hans önskemål.
    - Men jag hade aldrig trott att vi skulle få en så stor anläggning, säger han. Projektet har vuxit och jag är jättenöjd.
    Just nu pågår spräng- och grävarbetena under hans institution för fullt. I det 220 kvadratmeter stora utrymmet ska det bli fyra strömmande akvarier - som rinnande bäckar, ungefär - på vardera sju meter, samt 20-30 vanliga akvarier på upp till 600 liter och ett laboratorium.
    - Tanken är att vi ska kunna studera fiskarna i en för dem naturlig miljö. Hittills har vi bara kunnat experimentera utomhus, vilket har flera begränsningar: vi är hänvisade till sommarhalvåret, och har svårt att renodla frågeställningarna.
    - I en akvarieanläggning kan vi dels forska året runt, dels manipulera miljön för att testa olika hypoteser. Exempelvis vad som händer om man ändrar strömförhållanden eller blandar olika fiskarter, förklarar han.
    Såvitt han vet blir akvariet det största i sitt slag på ett svenskt universitet. Sju miljoner kommer det att kosta och stå klart till sommaren.

  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

    #2
    är det sant?!?!?.....kommer det att stå i den lokala tidningen???
    MVH: (en glare kalsta bo)

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • January 2003
      • 513

      #3
      jag hittade det.....det är skrivet i VF i torsdags.
      ojoj...det kommer att bli stora saker!!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...