Vieja och kompisar / Val av art

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Hej

Jag har ett Vieja Synpila par i mitt 540 liters 150*60. Jag uppfattar paret som relativt lugna. Jag ahr haft en otrlig tur som har fört ihop ett par! Jag hittade fört en ståtlig synspila hanne och blev kär [:p] på en gång, jag köpte honom fast hna var ensam hane. Jag fick sedan höra att det nästan var omöjligt att få en hona som skulle passa honom i efterhand. Men jag tog chansen fick tag i en hona som var lite mindre men ändå 7-8 cm stor. Bara efter nån månad så lekte mitt par, nu blev leken inte fullföljd, de åt upp rommen. Men ändå så var det ett bevis på att de trivedes ihop!
    Jag ahr idag lite för mcyekt fisk i karet och ska sälja mitt jack dempsy par, nån som är speculant? Otroligt masffig och fin i färgerna men men.
    Jag har då efter att ha sålt Jack dempsyn.
    Ett Vieja Synpilum par hanen börjar utveckla en maffig puckel han är 15 cm och tillhörande hona 10 cm.
    Ett guldssömns par som är lite mindre 7-8 cm.

En fråga till dej, jinnarparen: vilka fina bilder du har, inga reflexer och sånna närbilder, har du nått tips hur jag ska göra för att fota såå bra?
    På länken med Vieja melanurus paret: Är de inte grymt lik Synspilum paret? vad är det som skilljer.
    Jag tycker de ser lika färggranna och vackra ut som Synpilumen!

Kika gärna på mina bilder, det kommer snart fler!

;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

Hej
      Jag har ett par Synspilum tillsammans med fyra Meeki och två C Pulcher i ett 150cm kar. Fungerar utmärkt.
      Synspilum leker ofta liksom Pulchern.
      Ha det.

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

Hej
        Jag har ett par Synspilum tillsammans med fyra Meeki och två C Pulcher i ett 150cm kar. Fungerar utmärkt.
        Synspilum leker ofta liksom Pulchern.
        Ha det.

Kommentar

• Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

Lejonmarie:
          Har som sagt var inte haft varken synspila eller melanurus men enligt fishbase.org så blir melanurus betydligt mindre (19 cm mot 35 cm) , sen är väl inte färgsättningen densamma heller, eller?

Kommentar

• Gwendly
            Användare
            • December 2003
            • 374

Lejonmarie:
            Har som sagt var inte haft varken synspila eller melanurus men enligt fishbase.org så blir melanurus betydligt mindre (19 cm mot 35 cm) , sen är väl inte färgsättningen densamma heller, eller?

Kommentar

• Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

Mitt par skimmrar i färgerna: gul, hallonröd, lite grönt och svart
              Kanske det syns på min bilder?! [:p]

Storlken är ju alltid svår att se!

Tack!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                Användare
                • April 2003
                • 429

Mitt par skimmrar i färgerna: gul, hallonröd, lite grönt och svart
                Kanske det syns på min bilder?! [:p]

Storlken är ju alltid svår att se!

Tack!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Lejonmarie; Jag får börja med att tacka för berömmet för fotona.
                  Jag använder ingen blixt, det är så bra med ljus i karet så att det går bra utan. På båda de stora karen har jag ramper med 4 rör parallellt. Har du bara en dubbelramp så blir det nog för mörkt, tyvärr.
                  Filmkänsligheten är 200 ASA (blir det fortfarande för mörkt prova 400 om det går att ställa in detta på kameran), slutartid på 1/30 sekund (här gäller det att kunna följa med fisken när man tar bilden).
                  Sedan så är det en bra närgräns på kameran också, tror det var 4 cm den klarade.
                  Sedan så krävs det tålamod och mycket minne till kameran för det blir många misslyckade också.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Lejonmarie; Jag får börja med att tacka för berömmet för fotona.
                    Jag använder ingen blixt, det är så bra med ljus i karet så att det går bra utan. På båda de stora karen har jag ramper med 4 rör parallellt. Har du bara en dubbelramp så blir det nog för mörkt, tyvärr.
                    Filmkänsligheten är 200 ASA (blir det fortfarande för mörkt prova 400 om det går att ställa in detta på kameran), slutartid på 1/30 sekund (här gäller det att kunna följa med fisken när man tar bilden).
                    Sedan så är det en bra närgräns på kameran också, tror det var 4 cm den klarade.
                    Sedan så krävs det tålamod och mycket minne till kameran för det blir många misslyckade också.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lejonmarie
                      Användare
                      • April 2003
                      • 429

Ja man måste ju fråga när amn ser såå fina bilder hur man gör!! haha.

Jag en digtalkamera som sköter sej själv i mångt och mycket jag tror inte jag har så många inställningsmöjligheter.
                      Jag har en Hp435, rätt ny så jag har inte hunnit kolla om jag kan slå av autoblixten! Det borde vara läge att göra det för ajg har svårt att komma ifrån blänket i rutan annars.

Jag har oxå en ramp med fyra lysrör, i och för sej ett är trasigt så det är bara 3 som lyser!

Sen kan jag inte göra så mycekt mer inställningar tyvärr.!
                      men jag provar att ta lite bilder sen i alla fall !
                      Just nu är det inte läge haha, inget vatten i..[8D]

Marie
                      ;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

Ja man måste ju fråga när amn ser såå fina bilder hur man gör!! haha.

Jag en digtalkamera som sköter sej själv i mångt och mycket jag tror inte jag har så många inställningsmöjligheter.
                        Jag har en Hp435, rätt ny så jag har inte hunnit kolla om jag kan slå av autoblixten! Det borde vara läge att göra det för ajg har svårt att komma ifrån blänket i rutan annars.

Jag har oxå en ramp med fyra lysrör, i och för sej ett är trasigt så det är bara 3 som lyser!

Sen kan jag inte göra så mycekt mer inställningar tyvärr.!
                        men jag provar att ta lite bilder sen i alla fall !
                        Just nu är det inte läge haha, inget vatten i..[8D]

Marie
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                          Användare
                          • April 2003
                          • 429

Aha, hittade just en knapp på kameran, ev compensation, gör bilderna ljusare, kan vara värt att prova!
                          Och nu har jag hittat var amntar bort blixten!

Tack för tipsen!
                          ;-) LejonMarie
                          540L Vieja synspila
                          500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                            Användare
                            • April 2003
                            • 429

Aha, hittade just en knapp på kameran, ev compensation, gör bilderna ljusare, kan vara värt att prova!
                            Och nu har jag hittat var amntar bort blixten!

Tack för tipsen!
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Gwendly
                              Användare
                              • December 2003
                              • 374

Pratade lite granna med Chris och vi kom fram till att det *FÖRMODLIGEN* kommer bli Hypsophrys nicaraguensis i det karet tillsammans med kanske nån fisk ur Thorichthys komplexet och några silverdollar eller nått sånt. *fortsätter leta information*

Kommentar

• Gwendly
                                Användare
                                • December 2003
                                • 374

Pratade lite granna med Chris och vi kom fram till att det *FÖRMODLIGEN* kommer bli Hypsophrys nicaraguensis i det karet tillsammans med kanske nån fisk ur Thorichthys komplexet och några silverdollar eller nått sånt. *fortsätter leta information*

Kommentar

Arbetssätt...