Vieja och kompisar / Val av art

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    Användare
    • December 2003
    • 374

Vieja och kompisar / Val av art

Pga platsbrist så har jag tänkt göra mig av med min frontosa koloni nu till våren, det här lämnar ett fint 375-400(120 cm lånt)liters akvarium fritt till bruk, och efter att ha kollat runt lite på internet har jag beslutat mig för att Vieja släktet verkar intressant.

Nu är det ju så att information om dessa fiskar inte direkt är i överflöd Så jag söker lite information från folk som har haft dessa fiskar och hur agerar tillsammans med andra fiskar.

De fiskar som jag är intersserade av är:

V. Synspilum
    V. Macalicauda
    V. Bifasciatus
    V. Fenestratum
    V. Zonatum

vilken av dessa arter som jag kommer välja beror helt på vilken information jag får här.

Det jag vill uppnå med akvariet är att ha ett lekpar (jag kommer få köpa typ 5-7 fiskar och föda upp dem för att få ett par eller hur?) tillsammans med ett stim med tex sorgmantelstetror, som jag inte vill sluta som frukost utan mer som en dither/target fisk.

Även annan information om tex vattenvärden osv skulle uppskattas.

Det är synd att det inte finns mer information om det här underbara släktet av ciklider!
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Zoopet har en del info om arterna du är intresserad av.

Vieja maculicauda

Vieja synspila

Vieja zonata

Min egen erfarenhet av Vieja-arterna är i det närmaste obefintlig, jag hade en ensammen zonatumciklidhona i ett par månader men det är allt. En väldigt tuff rackare var det i alla fall, och väldigt vacker, skarpt blåskimmrande med rödaktiga fenor och ett trevligt och detaljerat ansiktsmönster.
    Det finns några bilder på henne om du klickar på länken nedan.

Här är en länk till en kanonbra om centralamerikanska ciklider.

Mina personliga favoriter är bifaciatus och synspila, fint utfärgade exemplar av dessa arter är enligt mig ciklidvärldens kanske allra vackraste fiskar.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Jag har haft de arter du listar upp. Bifasciatus hade jag bara under en period av ett halvår i slutet av 80-talet. Så om denna kan jag inte uttala mig så mycket om. Fenestratus hade jag tur med och lyckades få ihop ett par som lekte ett antal gånger. Detta var i början av 90-talet. Vad jag minns av dessa så var det en relativt tuff art, har för övrigt skaffat mig 6 st nya av dessa sedan någon månad tillbaka. Men dessa är små än så länge.
      Zonatum har jag haft åtminstone två lekpar av. Gemensamt för båda dessa och även Fenestratus paret var att det inte var någon vidare parsammanhållning mellan lekarna. Hanen var efter honan väldigt mycket och var rätt så hårdhänt mot henne. Bra med gömställen och stora utrymmen är att föredra.
      Synspilus har jag också haft vid ett par tillfällen, men inte så länge att det blivit lek av dem. Synspilusen tycker jag verkar lite lugnare än de hitills nämnda.
      Maculicauda är också en art som jag har just nu, men inga större erfarenheter än så länge. Har haft dem sedan i början av Juli och då köpte jag dem som små.
      Även denna art verkar vara lite lugnare. Den är definitivt lugnare än de Zonatum i samma storlek som de går tillsammans med. Men dominerar trots allt väldigt tydligt över Zonatumen.
      Aggressivitetsmässigt skulle jag nog vilja rangordna dem enligt;
      Fenestratus
      Bifasciatus (de jag hade var rätt så hårdhänta mot andra fiskar)
      Maculicauda
      Synspilus
      Zonatum

..och den baseras på egna erfarenheter. Andra har förmodligen en annorlunda uppfattning.

Vattnet som finns här i Skåne är rätt så hårt och med ett PH på över 7. Fast jag tror nog att dessa klarar andra vattentyper också.
      De mår inte heller dåligt om de får en del växtmaterial som föda. De är de fiskar hos mig som simmar omkring och äter upp alla växter.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Moga_
        Användare
        • September 2003
        • 98

Hei!

Har i mine år som akvarist holdt noen få av vieja(paratheraps) artene, synspilus, maculicauda, zonatus, guttulatus, melanurus.
        Det er nok en del fakta i det du skriver om at det finnes lite fakta på nettet og iallefall det man er ute etter som f.eks. biotop og diverse andre ting. Fint å se at interessen for mellom-amerikanere vokser.
        Viejaene vokser seg svært store som du sikkert er klar over og blir nokså aggressive gjennom yngelpleien og pardanningen.
        Da ville det nokså sikkert blitt store problemer med å holde bifasciatus, synspilum eller maculicauda i en 375 liter.
        Hannene strekker seg på godt over 35cm på samtlige av disse tre og er i tillegg harde mot sine damer det meste av tiden.
        Nå kjenner jeg ikke specielt til det svenske markedet og hva det er å oppdrive av viejas der, men kunne anbefalt deg melanurus!
        Den blir på langt nær så stor og kraftig som mange andre + den er rolig i temperamentet sitt og danner som oftes veldig stabile parforhold både i og utenfor yngleperioden. Den er minst like fin i fargene som synspilum. Har selv denne og holder den sammen med managuensis for øyeblikket og det fungerer bra.

Kommentar

• Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

FI:
          lol hur kunde jag glömma att zoopet har artbeskrivningar , oh well

Din zonatumhona var verkligen en skönhet, otrligt vackert med de tusentals med nyanser av blått.

tack för cichlasoma länken även om det kommer skapa problem när jag är på skolan och har tråkigt , det fanns ju hur mkt matnyggig information som helst där

Kan inte annat än hålla med dig om att både synspila och bifaciatus är otroligt vackra, vilket gör att man undrar varför det inte finns mer information om dem (mycket av informationen jag har hittat har rört sig om olika flowerhorns korsningar som synspila tydligen använts kraftigt i)

jinnarparen:

Var inne på din sida och kollade lite på dina Maculicauda för ungefär en vecka sedan, det är faktiskt anledningen att jag la till dem till min lista, pga dina exemplar som var otrligt vackra.

Måste även tacka för listan över aggressivitet. Jag måste erkänna att min erfarenhet med just centralamerikanare är ytterst begränsad, Cichlasoma nigrofasiatum är den enda centralare som jag har haft i mina ägor. Därför vill jag försöka att långsamt ta mig upp på stegen vad det gäller aggressivitet. Nandopsis haitiensis är en fisk som jag en dag skulle vilja ha i mitt akvarium Men just nu tycker jag inte att jag antingen har plats ellertillräckligt med erfarenhet med så här aggressiva ciklider så att det får helt enkelt vänta ett slag.

Moga:

Alla arterna på listan kan jag lätt få tag på, det var ett av kriteriana som jag hade innan jag började sortera ut genom listan. Hur utbudet är i Sverige kan jag inte utala mig om men jag vet att det inte är så där jättebra här i Kanada, även om jag kan beställa hem massvis med olika arter.

Vieja Melanurus måste jag erkänna att jag inte stött på , på någon av de sidorna jag letat på hittils men när jag sökte på fisken så fann jag flera väldigt vackra bilder på http://www.diskusjonsforum.no/akvari...=&threadid=586 och de måste nog läggas till på listan över möjliga fiskar I ärlighetens namn så är synspilum den art som jag HELST skulle vilja ha, dels pga vad jag hittat om deras temperamente (förhållandevist lungt) och dels för deras underbara färger, särskilt Belize lagoon versionen som är väldigt vacker. När du hade synspilum, fann du att hannen var "elaka" även utanför lek eller var det mest under lek som han förvandlades till en hustrumisshandlare?

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Vill du utöka din lista lite till så kan jag rekommendera Vieja Argentea och Vieja Regani. De har en annorlunda färgteckning om man jämför med de andra.
            Vieja Regani har jag sedan någon månad tillbaka. Dessa är än så länge små men verkar vara fredliga och mycket nyfikna på allt som händer. En framtida favorit hos mig!
            Argentea har jag bara sett en vildfångad hane av i Sverige. Ägaren till denna hävdade att den var mycket aggressiv. Om detta gäller generellt vet jag inte.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Läste ditt första mail igen och såg att karet bara var på 375-400 l och 120 cm långt. Detta kar är för litet för att hålla Vieja arter i. Som uppväxt akvarium kan du ha det men om du vill ha dem till att färga ut ordentligt och riktigt njuta av dem så måste du ge dem större plats. Minst 150 cm långt och allra helst 200 cm långt kar skulle jag rekommendera. De uppräknade arterna blir minst 25 cm och de flesta av dem ända upp till 35 cm.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
                Användare
                • June 2003
                • 250

Gwendly: Jeg har ikke hatt så mange av artene, men hat hatt Vieja maculicauda og Vieja regani For øyblikket har jeg et VF Vieja maculicauda par (hannen 32cm og hunnen 25cm). Jeg opplever ikke de som spesielt aggresive og territoriale hvis ikke andre fisk går til angrep på dem, da tar de hardt igjen.
                Jeg har hatt to voksne hanner av argentea og en hunn og vil si att dette er den vanskeligste fisken jeg har hatt og den var veldig aggresiv. Hannene var bare ute etter å drepe de andre fiskene i akvariet og hunnen. Ellers var de veldig fine og artige å ha, men tenk deg litt om før du kjøper denne arten, for den er ganske krevende. Men merkeli nok var det bare hannene som var krevende.
                Er enig med Jinnarparen i at et akvarium på 120cm blir litt lite for et voksent Vieja par, med de kan jo godt vokse opp der. Jeg vil i hvertfall på det sterkeste anbefale deg Vieja maculicauda, en meget artig fisk Men husk at de fleste Vieja blir 25-35cm, men noen av artene kan til og med oppnå en størrelse på opptil 40cm!!! De melanurumene du har sett på enhttp://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=586 er moga sine, et veldig fint par
                Preben

Kommentar

• Gwendly
                  Användare
                  • December 2003
                  • 374

Ok, nu vet jag inte om jag helt hänger med här, men ~400 liter är för litet för ett par med Vieja, men tex ett par med tex Parachromis managuensis skulle vara ok i samma storlek på kar?

För jag vet att flertalet personer dels på det här forumet och på amerikanska forum har haft P.managuensis i just den storleken på kar, det är helt enkelt lite lätt förvirrande enligt mig, eftersom jag trodde att P.managuensis var en mycket mer aggressiv fisk än tex V.synspila.

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Det är mer längden som är problemet. 120 cm är på tok för kort.
                    P Managuense par som håller ihop reder ut det i ett 150 cm kar. Men även detta är i absolut minsta laget, minimum 200 cm är betydligt bättre.
                    Får du till ett Vieja par som har lika god sammanhållning som ett bra Managuensepar så kan det gå i ett 150 cm kar, inte kortare.
                    Av de Viejapar som jag fått upp i storlek så har jag än så länge inte fått par med riktigt så god sammanhållning. Mellan eventuella lekar är hanen rätt så hårdhänt mot honan. Har du då ett 200 cm kar så är de inte alltför för nära varandra hela tiden.
                    De kan se snälla ut, men det går fort när de väl bestämmer sig för at någon fisk inte är önskvärd i närheten.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

Så standardmåtten för svenska 375 liters är 150 cm huh? mkey... här är 48" eller cirkus 120cm vanligare för akvarium i den storleken.

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Det finns säkert lite olika format på karen här i Sverige också men just 375liters karen från Dala Zooline är 150x50x50cm.
                        Längden på karet är hur som helst viktigare än literantalet då det gäller revirhävdande ciklider, bredden på karet kan också vara viktigt beroende på hur stora fiskar man har men längden är helt klart viktigast.

Jag har mina jaguarciklider i ett 150cm långt 375liters kar och jag har väl kommit till den slutsatsen att det endast går ha lekparet och deras yngel i ett sådant kar, ska man slänga ner fler fiskar i karet så behöver det troligtvis vara 2-3 meter långt eftersom jaguarcikliden blir så aggressiv vid leken och gärna sprider ut sina yngel på så stor yta som de bara kan. Se bilden nedan...

Personligen så vet jag inte hur Vieja-arterna är då de leker så jag ska inte uttala mig om det går att ha ett lekpar av Vieja synspila i ett 120cm långt kar eller ej. Själv hade jag provat och åtminstone sett om det skulle gå att få de första lekarna att fungera... men så är jag väl ingen mönsterakvarist heller...

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Gwendly
                          Användare
                          • December 2003
                          • 374

Nu har jag äntligen lyckats ta kontakt med Chris Biggs , en akvarist här i Winnipeg som har lyckats komma upp i "Grand Master" (http://www.asw.ca/Aquarium_Society_o..._overview.html) genom att odla svåra New World ciklider och rengbågsfiskar. Han håller helt klart med er, även om hans erfarenhet om storleken på de här fiskarna är annorlunda än vad jag kan finna som litteratur på internet, han listar tex att Synspilum lätt blir 35-40 cm långa, och ofta även större, alltstå inte en maxstorlek på 30 cm som många andra sidor säger (visst, det är inte så stor skillnad på 30 och 35 cm men om fiskarna kan bli ännu större så blir det ju rätt stor skillnad när det är två fiskar i den här storleken).

En del andra Vieja arter har han dock indikerat att jag kan ha i mitt kar (mitt kar är förövrigt 48"x24"x24" eller cirkus 120x60x60), och jag ska möta honom nån gång före jul och diskutera vilken art jag bör välja, can´t say I´m anything but excited!

Anledningen att jag tog jaguarerna som exempel var för att som sagt var, att jag har sett flertalet folk på bla cichlid-forum.com mfl som håller ett par i 75 gallons (mitt kar är 100 gallon) och får det att funka. Jag är fullt medveten om att "få det att funka" och det fungerar bra är helt olika saker.

Jag är smått i exstas över att kunna prata NWC med Chris förövrigt, det ska bli otroligt spännande att prata med en sådan expert i fältet. Jag ska uppdatera här när jag kommit fram till vad för art jag bestämmer mig för.

Kommentar

• Rebecka

jag har ett dala som är 125x55x55 är det ovanligt mått?
                            Såg att ni snackade mått och vieja...
                            Jag funderar på att skaffa zonatum. Tror ni den funkar med guldsöm och blå ciklid?

Kommentar

• Lejonmarie
                              Användare
                              • April 2003
                              • 429

Hej

Jag har ett Vieja Synpila par i mitt 540 liters 150*60. Jag uppfattar paret som relativt lugna. Jag ahr haft en otrlig tur som har fört ihop ett par! Jag hittade fört en ståtlig synspila hanne och blev kär [:p] på en gång, jag köpte honom fast hna var ensam hane. Jag fick sedan höra att det nästan var omöjligt att få en hona som skulle passa honom i efterhand. Men jag tog chansen fick tag i en hona som var lite mindre men ändå 7-8 cm stor. Bara efter nån månad så lekte mitt par, nu blev leken inte fullföljd, de åt upp rommen. Men ändå så var det ett bevis på att de trivedes ihop!
                              Jag ahr idag lite för mcyekt fisk i karet och ska sälja mitt jack dempsy par, nån som är speculant? Otroligt masffig och fin i färgerna men men.
                              Jag har då efter att ha sålt Jack dempsyn.
                              Ett Vieja Synpilum par hanen börjar utveckla en maffig puckel han är 15 cm och tillhörande hona 10 cm.
                              Ett guldssömns par som är lite mindre 7-8 cm.

En fråga till dej, jinnarparen: vilka fina bilder du har, inga reflexer och sånna närbilder, har du nått tips hur jag ska göra för att fota såå bra?
                              På länken med Vieja melanurus paret: Är de inte grymt lik Synspilum paret? vad är det som skilljer.
                              Jag tycker de ser lika färggranna och vackra ut som Synpilumen!

Kika gärna på mina bilder, det kommer snart fler!

;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

Arbetssätt...