Pga platsbrist så har jag tänkt göra mig av med min frontosa koloni nu till våren, det här lämnar ett fint 375-400(120 cm lånt)liters akvarium fritt till bruk, och efter att ha kollat runt lite på internet har jag beslutat mig för att Vieja släktet verkar intressant.
Nu är det ju så att information om dessa fiskar inte direkt är i överflöd Så jag söker lite information från folk som har haft dessa fiskar och hur agerar tillsammans med andra fiskar.
De fiskar som jag är intersserade av är:
V. Synspilum
V. Macalicauda
V. Bifasciatus
V. Fenestratum
V. Zonatum
vilken av dessa arter som jag kommer välja beror helt på vilken information jag får här.
Det jag vill uppnå med akvariet är att ha ett lekpar (jag kommer få köpa typ 5-7 fiskar och föda upp dem för att få ett par eller hur?) tillsammans med ett stim med tex sorgmantelstetror, som jag inte vill sluta som frukost utan mer som en dither/target fisk.
Även annan information om tex vattenvärden osv skulle uppskattas.
Det är synd att det inte finns mer information om det här underbara släktet av ciklider!
Nu är det ju så att information om dessa fiskar inte direkt är i överflöd Så jag söker lite information från folk som har haft dessa fiskar och hur agerar tillsammans med andra fiskar.
De fiskar som jag är intersserade av är:
V. Synspilum
V. Macalicauda
V. Bifasciatus
V. Fenestratum
V. Zonatum
vilken av dessa arter som jag kommer välja beror helt på vilken information jag får här.
Det jag vill uppnå med akvariet är att ha ett lekpar (jag kommer få köpa typ 5-7 fiskar och föda upp dem för att få ett par eller hur?) tillsammans med ett stim med tex sorgmantelstetror, som jag inte vill sluta som frukost utan mer som en dither/target fisk.
Även annan information om tex vattenvärden osv skulle uppskattas.
Det är synd att det inte finns mer information om det här underbara släktet av ciklider!
Kommentar