Tack defdac!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Tack defdac!

För någon vecka sedan bestämde jag mig för att göra något åt förhållande för växterna i mitt kar. Jag bestämde mig för att skaffa fler lysrör och även TMG. Men då kom den alltid så vise "växtnörden" (om man får säga så) defdac och påstod att ska man få riktig fart så måste man köra med CO2 gödning.

Så jag startade gödning och den inköpta lysrörskopplingen från hjortgatans lades på täckglasen så länge och jag tillsatte TMG. En av de nya växterna, mexikansk eklöv, drog iväg i 180 och växte sanslöst fort. Medan mina gamla anubias, svärdplantor och javaormbunkar fortsatte att tyna bort.

När jag sedan byggt en riktig ramp med reflektorer och kunde koppla in rören i den så blev det stror ljusskillnad i karet. TMG tillsätts med liten dos varannan dag. Då tänkte jag "nu ska jag ordna en riktigt CO2 bomb". Så jag rörde ihop ett helt paket torrjäst med 2 dl socker och 1 liter vatten. Resultat: Tokjäsning. Det bubblade hela tiden och till och med jäste över. Som tur var hade jag en flaska med vatten som ska fungera som renare så det kom ingen jäst i karet. Dagen efter när jag kommer hem från skolan vad får jag se. Anubiasen och javan bubblar. Och mitt i plantan stiger ett härligt pärlband med små bubblor. Ändå hade dessa växter ganska mycket trådalger på sig. Så igår tog jag upp den och körde ytterligare en klorbehandling. Nu är den relativt ren med undantag från några döda algtrådar som hänger kvar, dessa har troligen lossnat idag. Kanske 20-30 min efter att plantan hamnat i karet igen började den bubbla. Och senare på kvällen så var bladen fylld med bubblor.

Nu är det bara att hoppas på att den blir lika buskig och fin som den var en gång i tiden. Så tack defdac och alla andra för tipsen och hjälpen.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

hmm skaffa fler lyslör, jag har hört att det ska snart komma en smal lyslör som har lika starka ljus som 2 eller 4 st vanliga lyslörer coolt
    375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Måste bara hålla med Walle_1, jag har lärt mig en del av honom=)

Mvh Ola
      ola lindeberg

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Oj härligt! =)

Jag får skicka över tacket till Tom Barr på Aquatic Plant Digest som jag lärt mig av.
        http://www.defblog.se

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Hehe, Walle_1 då får du GP i Naturkunskap nudå?

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Ola: GP?

defdac: jag startade den där "superjäsningen" för två dagar sedan och nu jäser det absolut ingenting. Jäser det slut snabbare om man kör med mera jäst eller? på två dagar borde det ju inte sluta. Eller är 2 dl socker för lite för ett paket torrjäst så allt är förbrukat redan?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

citat:
              jag startade den där "superjäsningen" för två dagar sedan och nu jäser det absolut ingenting. Jäser det slut snabbare om man kör med mera jäst eller?
              Jäsningsprocessen har tydligen gått väldigt snabbt, vilket den gör under optimal temperatur. En del sätter t ex jästflaskorna på ljusrampen så att dom får det varmt och gott "under fötterna" och då jäklar blir det pysa av

Jag är ingen fena på jästmetoden. Men jag antar att den kan sluta av flera skäl: Maten (sockret) tar slut eller det blir för lågt pH i jästen varpå den dör. En del använder därför lite bikarbonat i blandningen för att stabilisera pH:t. När alkoholhalten blir för hög så dör jästen också (tror jag?) - svamparna simmar ju liksom i sin egen avföring.

Lite lägre temperatur, mera mat och bikarbonat kanske kan få dit recept att puttra längre.

Det som får jästen att puttra absolut längst är dock om du lite retsamt blockerar maten genom att göra sockret till en sockerpudding med gelatin eller agar-agar. Då måste jästen äta sig igenom puddingen vilket går betydligt långsammare - å andra sidan puttrar det naturligtvis mindre. Tricket man gör då är att koppla flera gelatin-mäsk i serie så får man både lång hållbarhet och bra bubbel.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citat:Tricket man gör då är att koppla flera gelatin-mäsk i serie så får man både lång hållbarhet och bra bubbel.
                Finns detta beskrivet någonstans...steg för steg uppstart?

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Jag gjorde lite skisser på akvarie.net en gång ang. seriemäsk:

Gelatinreceptet beskriver MickeJ här:

Kommentar

Arbetssätt...