Enkät: Är alu-kar hållbarare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #16
    [quote]citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

    ... skulle minska hållfastheten pga av att glaset inte kan röra sig (det är ju därför som silikonfogen skall vara rejält tjock).
    Vad är minimimåtten resp maxmåtten för tjockleken på en silikonfog?
    Anders L

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      citat:Vad är minimimåtten resp maxmåtten för tjockleken på en silikonfog?
      Jag har hört några siffror om detta men kommer inte riktigt ihåg. Det beror någon också på vilken kavlitet av silikon som man använder.
      Någonstans mellan 2-5 mm är nog det vanliga, men det kan vara ännu mer.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Magnus W
        Användare
        • April 2003
        • 101

        #18
        Jag är inte helt säker på att en tjockare siliconfog (inom rimliga gränser) påverkar hållfastheten. Tanken skulle vara att elasticiteten i siliconet avlastar glaset, men så är ju inte fallet. Även om silicofogen är elastisk och fin så utsätts ju glaset för samma tryck, ett tryck som är beroende av akvariets höjd.

        Limfogens tjocklek skulle jag vilja säga är beroende på vilken glastjocklek man använder, tjockare glas => tjockare fog

        -- MW

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Dolphin: Jag är inte säker...men jag tror att det var ett utan mittstag. 222L helglas. Det är nog som du säger...

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #20
            Åledsakvarium har helt limade lister.
            Silikonen tappa ju sin styrka ju äldre det blir och då finns det inget som håller glaset på plats när en silikonfog släppt på ett helglas.
            Medans det på ett ram akvarium håls på plats av ramen.
            På ett helglas akvrium så utsätts fogen för större belastning p.g.a av att det är enbart fogen som håller ihop det.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #21
              citatilikonen tappa ju sin styrka ju äldre det blir
              Jag har hört tvärtom och vet silikonakvarier som varit igång 30 år utan att silkonen försämrats (i alla fall inte så mycket att det märks). Så jag skulle vilja påstå att det är fel och efterlyser någon undersökning som visar att det du skriver stämmer.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • kal_erixon
                Användare
                • June 2004
                • 33

                #22
                off topic. hur går det med era hus när de blir läckor "hela tiden"?
                Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                Kommentar

                • thomas1wallen
                  Användare
                  • October 2004
                  • 121

                  #23
                  Är det inte så att silikon som stått med vatten inte torkar ut lika fort (eller alls!) jämfört med akvarier som stått tomma och silikonet stelnat/torkat ut...

                  Jag har några akvarier jag limmat själv, mindre storlekar dock, och där har jag pressat ihop fogarna rejält (tiondels millimeter!!!). Det största jag byggt var på runt 220 liter, helglas och allt byggdes "på" bottenskivan. En del akvarier jag sett är byggda med sidoglasen på "utsidan" av bottenskivan, men om man har en stabil och slät hylla att ställa den på så borde det ju kunna gå att bygga "uppepå", speciellt om man använder ett undelägg av något slag...åsikter och tips om detta vore intressant!
                  "varför bygger man som man gör"- helt enkelt.
                  Har också limmat i nya glas i ett gammalt "kittat" akvarium med gott resultat. Limmade där i en botten också....

                  Kommentar

                  • kal_erixon
                    Användare
                    • June 2004
                    • 33

                    #24
                    ang silikonet har jag fått berättat för mig att det är när du väl blöt ner silikonet en gång ska du så mycket som möjligt hålla det blöt.
                    Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...