Stingrocka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

Stingrocka

Akvarie affären fick nu in Stingrocka (liten) dom har även stor också men den är för stor till mitt akvarie. Jag frågade vad man behövde göra, så sa dom att man måste ha rent vatten osv.

Men jag tänkte fråga om nån hade haft vildfångat liten stingrocka i sitt akvarie, vad skaffade ni för växter till den och hade ni typ gömställe. Jag tänkte sälja alla mina fiskar, typ eurekerer, catfish osv. tänkte bara ha akvariet till malar och rockan! jag vill helst bara ha svar från dom som har eller har haft stingrocker.
    375 liter till L-malar
  • Sven W
    Användare
    • October 2003
    • 157

Stingrocka är i mitt tycke inte lämplig att ha i vanliga akvarier. Den bli stor och behöver stora bottenyta. Gäller för övrigt alla rockor. Jag tycker att man inte skall ha mindre än några kvadratmeter botten. Däremot behöver djupet inte vara så stort, runt en halvmeter borde duga. Med ett specialbygge skulle det teoretiskt vara möjligt att få till det, t.ex. genom en inomhusdamm.

Skall också ha mycket fin sand, jag har läst minst 1 dm lager.

Och nej, jag har aldrig haft rockor beroende på att jag inte kunnat ge dem en värdig och ansvarsfull livsmiljö.
    /Sven

Kommentar

• Durin

Vilken stingrocka är det frågan om? Vissa blir större än andra. OBS att jag aldrig haft nån själv, men jag har läst lite på andra forum, och snappat upp en del där.

Antar att det är någon av de sydamerikanska sötvattensrockorna?
      Vissa av dom kan bli enorma, men de minsta blir "bara" 30 cm i diameter, så om du inte har ett 500 liters så är det för litet även för de minsta rockorna.

Kommentar

• Jonne
        Användare
        • April 2003
        • 120

Potamotrygon reticulatus är en rocka som blir ca 30 cm stor & är ganska billig. Det dom kräver är en stor bottenyta så dom kan röra sig fritt.
        www.discusklubben.se

Kommentar

• Fiskar.nu
          Användare
          • September 2003
          • 442

har för mig att den versionen dom säljer blir drygt bara 30, men jag tänkte när dom blir stora så kan man ju alltid byta in... Den ser ut lite som i zoopet. fast ändå annorlunda. Japp sydamer. 30 cm räcker för mig den.

Joo jag kan förstå att dom behöver stora yter, men när dom är inte så stora så kan 375 räcka ett väldigt långt och bra tag innan jag får större. hade tänkt nämligen skaffa mellan 720 eller på 1000, men då får det bli efter sommaren, ska på semester

Ingen växter i akvariet för stingrocka?
          375 liter till L-malar

Kommentar

• Durin

Det finns några forum som diskuterar rockor rätt mycket. De är dock på engelska, så jag hoppas att det inte är något problem:
            Denna domän kan vara till salu!

http://www.predatoryfish.net/ibforums/ (kolla under "catfish and other bottomdwellers")

Läs igenom hur dom tycker att man ska ha rockorna, och fundera en och två gånger om du tror att du klarar av det. Det verkar tydligen som att små rockor är mycket känsligare än större individer. Sen verkar de vara kräsna vad gäller maten också.
            Borde säkert finnas nån som har/haft rockor som kan ge dig förstahandsinformation.

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Först så ska du kolla upp så den äter ordentligt i affären för det kan vara ett stort problem, samt att den inte är undernärd på nått sätt.

Malar tillsammans med rockor kan ibland utgöra ett problem då malarna äter av rockornas slemlager och kan orsaka fula sår på dem, jag har sett att lugna sydamerikaner som t.ex. hantelciklid funkar bara bra tillsammans med rockor eller andra ytorienterande fiskar som rockan ej kan svälja!

Samt du måste verkligen veta hur du ska hanskas med den för om taggen skulle bli skadat är det ofta vanligt att dom förblöder av det minsta såret/skadan i det området!

ajja lite kort och konsit fakta av mina erfarenheter
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Att ha fiskar som konkurerar om bottenytan kanske inte är så smart? För botten ytan lär ju rockan behöva=)
                Bättre hade nog varit att ha som Rivulatus säger någon Hantel och kanske någon Geophagus?
                Håller med om att det verkar vara skit tufft men en rocka i ett akvarie? Man behöver ett stort special byggt kar då tycker jag, bättre att satsa på en flundra som jag har sett att visa affären säljer. Dom ska bli ett par decimeter med.

Där är en bild på ett 720L med en rocka i under Medlemsbilder sedan akvarier, Grymt snyggtkar tycker jag! men för litet för rockan

Mvh Ola

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• pleco
                  Användare
                  • April 2002
                  • 516

citatär är en bild på ett 720L med en rocka i under Medlemsbilder sedan akvarier, Grymt snyggtkar tycker jag! men för litet för rockan
                  Om du menar akvariet på denna bild:
                  http://www.ciklid.se/bilder_pic.asp?iPic=135 så är det tillräkligt stort för rockan ,en standard 540L räcker men ju större desto bättre.

Fiskar.nu: 375L räcker till en liten rocka i 3-4 år,beror på art ,växter kan du glömma för rockan gräver upp de ,det går bra med anubias o javaormbunke om de sitter fast på stenar och rötter.
                  I boken Freshwater Stingrays(a complete pet owners manual) hittar du all information om rockor.
                  ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...