Är det bara jag som har tröttnat på att lägga ut en massa pengar på diverse mätningsvätskor, för ph, nitrit, kh, osv.. listan kan göras lång.
Vad gjorde akvaristerna förr i tiden, när dessa preparat inte fanns?
Finns det alternativa, billigare metoder för att mäta ph någotsånär (på en grad noga?)
Tycker i synnerhet att nitrittest känns som bara spola ner pengar i toan..
Har precis startat upp ett 110 l akvarium, och har fått höra att kranvattnet här är ovanligt basiskt (8,2!) och hårt. Typiskt när jag vill ha nån mindre sydamerikansk ciklid..
Kan man utifrån ett vattentest anta andra saker, exempelvis om man mäter ph, och den dalar radikalt utan att man gjort förändringar, att man även har hög nitrithalt, utan att behöva mäta denna?
Så, alternativa mätningsmetoder efterfrågas..
Vad gjorde akvaristerna förr i tiden, när dessa preparat inte fanns?
Finns det alternativa, billigare metoder för att mäta ph någotsånär (på en grad noga?)
Tycker i synnerhet att nitrittest känns som bara spola ner pengar i toan..
Har precis startat upp ett 110 l akvarium, och har fått höra att kranvattnet här är ovanligt basiskt (8,2!) och hårt. Typiskt när jag vill ha nån mindre sydamerikansk ciklid..
Kan man utifrån ett vattentest anta andra saker, exempelvis om man mäter ph, och den dalar radikalt utan att man gjort förändringar, att man även har hög nitrithalt, utan att behöva mäta denna?
Så, alternativa mätningsmetoder efterfrågas..
Kommentar