Finding Nemo

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan

Finding Nemo

A booming trade in aquarium fish, sparked by Finding Nemo, the Disney film featuring clownfish, is endangering the wildlife of the Vanuatu archipelago in the South Pacific.

Reefs at risk after Disney film

David Fickling in Sydney
    Friday November 21, 2003
    The Guardian

A booming trade in aquarium fish, sparked by Finding Nemo, the Disney film featuring clownfish, is endangering the wildlife of the Vanuatu archipelago in the South Pacific.
    Over the past year about 200,000 fish and other marine creatures have been exported from the country, and local tour firms are warning that the reefs will be at risk if the tropical fish trade is not regulated.

"It's a very popular trade and on the back of Finding Nemo it's boomed," said Heidi Bartram, of Vanuatu's fisheries department. "It's developing faster than anyone can keep up with. There's a lack of understanding of reef systems and how fast they recover. Understanding them is hard enough without having the added pressure of people taking the fish."

Concern about the trade and its sustainability is so great the government has set up a committee to examine the issue.

The four species of anenome fish in Vanuatu - which are related to, but do not include, the clownfish - are classified within the archipelago's top 10 most exported species.

Concern has grown among local dive firms following the arrival, in April, of a US-owned company, Sustainable Reef Supplies, which employs 20 people to fish the waters around Vanuatu's main island, Efate, and which dominates the export market. The firm flies out up to 8,000 wild animals a month from the capital, Port Vila.

Rare tropical fish can fetch more than an animal in the US and Australian markets, although clownfish can sell for

Rod Habla, president of the Vanuatu tour operators' association, said aquarium firms had to ensure sites were not overfished. "The problem is managers will tell collectors not to go into restricted areas but at the same time give them a list of the species they want."

Dive operators say that aquarium firms have over-fished several popular scuba sites, including Hat Island where they claim 38,000 fish were taken within one month this year.

Local businesses pay custom fees to traditional, Melanesian landowners for the rights to fish or dive.

According to the United Nations, the global aquarium trade deals in 11m tropical fish a year, with Britain alone importing 110,000 clownfish annually.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Hm, jag hörde att de hade problem i USA med att alla ungar "släppte ut" sina fiskar genom att spola ner dem efter de sett filmen.

Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Lite humoristiskt är det när man tänker efter....=)
      Mvh
      Robin

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Jag ser ingen humor alls i den här historien. Det är fruktansvärt att se handlare tillhandahålla dessa fiskar som om det vore en hamster. Troligen så är det inte så stor moral angående detta och det är ofattbart...

Finding Nemo? Soon there will be nothing to find...

Kommentar

• Slan11
          Användare
          • October 2003
          • 105

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

att se handlare tillhandahålla dessa fiskar som om det vore en hamster.
          hm? hamstrar är också djur.?.
          Royal Blue Vf Discus.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Man läser det man vill läsa ser jag...

Med hamster så menar jag att den inte är speciellt svårskött...i förhållande till en "Nemo"...

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Jan

Reefs at risk after Disney film

David Fickling in Sydney
              Friday November 21, 2003
              The Guardian

Over the past year about 200,000 fish and other marine creatures have been exported from the country
              ...
              According to the United Nations, the global aquarium trade deals in 11m tropical fish a year, with Britain alone importing 110,000 clownfish annually.
              Totalt nonsens.

200000 fiskar á, högt räknat, i snitt 100 gram styck == 20 ton.
              Det fisket utplånar man inte Vanuatus korallrev med - det är liksom vad en stor trålare drar in i veckan. Det är snittfångsten för 2 km strandlinje i Sydostasien. Det är *1/1600-del* av mängden levande korallrevsfisk Hong Kong importerar årligen - för mat!

Nästa nonsens är att det antyds att det fångas mycket clownfisk. Clownfisk är unika bland saltvattensfisk i det att de odlas bokstavligen i miljontals - jag är tveksam till att de vanliga arterna alls fångas vilda längre.

Jag vet inte vad det är med just Finding Nemo, men bullshit-stories står som spön i backen kring den. Nyligen rapporterades det att Kinas fiskar utplånats pga att akvariehandeln dammsög upp allt, för att folk ville ha akvarium efter Finding Nemo. Det är ren lögn - kinas fiskar försvinner för att stora delar av kina är en ekologisk katastrofzon av en klass som är svår för europeer att förstå, plus att de vanligaste fiskemetoderna är dynamit och cyanid.

Kommentar

• Gandalf
                Användare
                • April 2002
                • 29

Annars så kan det gå så här.

/ Robban

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Jag tror inte att det är total nonsens...du får faktiskt ursäkta. Däremot så kan du kanske ha rätt i vissa hänseenden Mike_Noren.

Jag behöver bara tänka på hur människan fungerar när det handlar om att tjäna pengar medan produkten är en "het nyhet"...och att alla handlare skulle köpa odlad fisk för akvariehållning tror jag absolut inte på.
                  Jag tror definitivt att det fångas vilda Clownfiskar.

Sedan vill jag bara göra en liten notis:

citat:Totalt nonsens
                  citat:Nästa nonsens
                  citat:bullshit-stories
                  citatet är ren lögn
                  ...

Du kan säkert ha belägg för vissa delar av det du påstår, men för den delen behöver inte alla andra ha fel...allt är inte svart eller vitt.
                  Det är hur som helst väldigt bra att få en uppvägning till det första inlägget så att man kanske kan få en rättvis helhetsbild hur det egentligen ligger till angående detta.

Kommentar

• martinrw
                    Användare
                    • May 2003
                    • 58

Saltvattenshobbyn har mycket att jobba med vad gäller den etiska aspekten.
                    Massor av malawi

Kommentar

• Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

Och det har inte sötvattenshobbyn? Eller varför inte torskfiskeindustrin?

Som jag ser det är hobbyn en liten liten smula av den stora kakan. Många människor verkar tycka det är värre med vildfångade fiskar i akvarium än döda (vildfångade) torskar i fiskpinnarna på matbordet. Varför?

Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Vannar
                        Användare
                        • April 2002
                        • 339

Att tänka på även för oss ciklidister...

Våra fisakr är ingalunda okänsliga för uttag, visserligen är uttaget ur malawisjön för akvariehandel jämfört med vad som fisakas för mat väldigt litet och rent ekonomikt är det en mycket bra sak att fånga några fiskar levande för att sälja dom till utlandet. Men vissa känsliga små populationer kan faktiskt komma att utrotas.

Exempel kan vara den populära Ps saulosi som bara finns vid taiwane reef.

/ Jonas Vannar

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Jag tror inte att det är total nonsens...du får faktiskt ursäkta. Däremot så kan du kanske ha rätt i vissa hänseenden Mike_Noren.
                          Jag _har_ rätt. Handeln med akvariefisk är en fis i universum jämfört med de riktiga hoten mot korallreven (och sötvattensfisken med, för den delen).

citat:
                          Jag tror definitivt att det fångas vilda Clownfiskar.
                          Visst gör det det, men jag tvivlar starkt på att nån fångar Amphiprion ocellaris, A. percula, och Premnas biaculeatus, de arter som står för sisådär 99% av alla sålda clownfiskar. Att sälja vildfångade ocellaris vore som att sälja vildfångade neontetror: olönsamt.

citatu kan säkert ha belägg för vissa delar av det du påstår, men för den delen behöver inte alla andra ha fel...allt är inte svart eller vitt.
                          Nej, men den här storyn om att Rädda Nemo utplånar korallrev, eller att Rädda Nemo hotar kinas fiskar, kan faktiskt sammanfattas precis så här: bullshit. Artikeln är felaktig. Att jag tror att det är medveten lögn kommer av hur de använder statistik: 200000 fiskar låter trots allt mycket mer än (högt räknat) 20 ton, och siffran "11 miljoner fiskar" är söt + saltvatten, dvs varenda guppy och neontetra är inräknad.

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

citat:Visst gör det det, men jag tvivlar starkt på att nån fångar Amphiprion ocellaris, A. percula, och Premnas biaculeatus, de arter som står för sisådär 99% av alla sålda clownfiskar. Att sälja vildfångade ocellaris vore som att sälja vildfångade neontetror: olönsamt.
                            Nu kommer jag med andrahandsinformation, men jag har hört att vildfångade clownfiskar är billigare än odlade. Orsaken till att odlade skulle vara de som säljs är att de har mycket högre överlevnad i alla led. Sedan är ju alla kardinaltetror vildfångade eftersom det är mer lönsamt än att odla dem. Bengal Cardinal Fish har nog råkat ut för akvaristiskt överfiske trots att det kanske är den mest lättodlade och lättuppfödda av alla korallrevsfiskar. När det gäller akvariefiskfångst så är nog flyttning av fisk mellan lokaler det som ska bekymra oss.

citat:...Rädda Nemo utplånar korallrev... Artikeln är felaktig. Att jag tror att det är medveten lögn kommer av hur de använder statistik...
                            Till min förvåning existerar Heidi Bertram och jobbar på Vanatus fiskeridepartement: http://www.flinders.edu.au/careers/s...er/prof43.html fast hennes uttalande är ju rätt ok "It's a very popular trade and on the back of Finding Nemo it's boomed... It's developing faster than anyone can keep up with. There's a lack of understanding of reef systems and how fast they recover. Understanding them is hard enough without having the added pressure of people taking the fish."

Ps. Jag hör till dem som tror att Nemohistorierna är en blandning av sjuk marknadsföring, billiga sätt att få uppmärksamhet, samt det vanliga ogillandet av all handel med tropiska djur. ds.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Vannar
                              Användare
                              • April 2002
                              • 339

"Jag hör till dem som tror att Nemohistorierna är en blandning av sjuk marknadsföring, billiga sätt att få uppmärksamhet, samt det vanliga ogillandet av all handel med tropiska djur"

Må vara hur som helst med den saken men jag tycker det är bra att den här saken ventileras och att det har kommit upp til disskussion över hela världen är bra. Visst ska man fånga vild fisk för akvarieexport, men det ska ske under kontroll och med miljövänliga metoder för att förhindra att arter utrotas och livsmiljöerna bevaras.
                              / Jonas Vannar

Kommentar

Arbetssätt...