Jag håller på att köpa på mig en hel del kar till min odlingslokal på 16 kvadrat som jag skall starta senare i vinter. Den skall till 80% innehålla malawi, men det kommer även bli en del tropheus och andra tangayika framöver. Det jag har nu är 6 kar i 220 litersklassen och 6 i 100-literklassen. Jag kommer även köpa en hel del kar i 50-70 litersklassen för de allra minsta ynglen och en del kar i 375-540 klassen för att hålla tropheus och större malawi, typ venustus, compressiceps etc..
Det jag funderar på är om nån kan ge mig lite tips om hur många kar man skall ha i olika storlekar etc så att man inte köper för mycket småkar som får gå tomma, eller tvärtom, man har för trångt i yngelkaren...
Är det nån som har tips om proportioner mellan antalet:
375-540 kar för tropheus och större malawi
220-250 kar för mbuna / aulonocara avelsdjur
100 litare där yngel får gå till säljstorlek
och
50-70 literkar för nyfödda...
Det är svårt att säga hur många kar det blir totalt, kanske uppåt 40-60, så procentuella svar duger
Saludos,
Zaphi
Det jag funderar på är om nån kan ge mig lite tips om hur många kar man skall ha i olika storlekar etc så att man inte köper för mycket småkar som får gå tomma, eller tvärtom, man har för trångt i yngelkaren...
Är det nån som har tips om proportioner mellan antalet:
375-540 kar för tropheus och större malawi
220-250 kar för mbuna / aulonocara avelsdjur
100 litare där yngel får gå till säljstorlek
och
50-70 literkar för nyfödda...
Det är svårt att säga hur många kar det blir totalt, kanske uppåt 40-60, så procentuella svar duger
Saludos,
Zaphi
Kommentar