Katastrof! (2003)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #16
    Jag beklagar sorgen. Jag tycker att det verkar lite egendomligt. Precis som övriga är jag mycket intresserad av att höra en detaljerad beskrivning av karets sammansättning. Stod det i lod? Frigolit i karet, under karet? Ställning? Tjocklek på det spruckna glaset? Själv har jag kar som lutar år en det ena och en det andra hållet så man vill gärna snappa åt sig fakta trots att det det kanske låter lite otrevligt att rota i andras katastrofer.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      citat:Törs man börja om igen... vet inte.. har ingen lust just nu i alla fall.
      Helt klart förstår jag din känsla...men jag tycker definitivt att du skall fortsätta och att du skall återuppbygga det som kraschade nu. Personligen så skulle jag gjort det enbart för att jag aldrig vill avsluta något som ger mig dåliga sista minnen. Om du fixar till det igen så kommer detta kanske att "bara" bli en "parentes" i ditt hobbyliv...

      Men jag förstår verkligen dina tankar...och din frustration över att förlorat dina ögonstenar.

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

        #18
        Innan du lägger ner alltför mycket pengar på fläktar vore det kanske ide att kontrollera vad du kan få ut på hemförsäkringen. Om den täcker vattenskada pga akvariehaveri borde saneringen ingå också.

        För något år sedan ringde jag till mitt försäkringsbolag länsförsäkringar för att kolla om akvarieskada skulle täckas och de sa att det gjorde det. Vore intressant att höra om din respons från försäkringsbolaget.

        Med medlidande,
        Sven
        /Sven

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Länsförsäkringar har täckning i hemförsäkringen. Folksam har inte det...om man inte gör ett extra tillägg. Det är de besked jag fick när jag hörde mig för...och pga detta så flyttade jag mitt akvarium från vardagsrummet till sovrummet då jag inte var beredd att byta övriga försäkringar också...

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #20
            Den fakta jag har är:
            - Karet var ett specialbygge med måtten 8 mm 110*55*55 med mittstag
            Inget amatörbygge.
            - Karet stod i absolut våg
            - Frigolit( 1 cm skiva) i och under karet.
            - Jag pysslade en hel del med att försöka få skivan ordenligt plan, då jag tyckte att frigoliten glappade i ytterkant.

            - Vet ej om det är fogen eller glaset som har spruckit/släppt ännu, har ej haft tid med den undersökningen.
            Anders L

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #21
              "Länsförsäkringar har täckning i hemförsäkringen. Folksam har inte det.."

              Märkligt, jag har Folksam och har full täckning för eventuella skador på fastigheten pga läckande akvarium eller dylikt. Har talat om precis vad jag har för akvarium och var de står. Har gjort det vid ett par tillfällen och fått samma svar, jag har full täckning för eventuella skador pga akvariehaverier. Jag har en villahemförsäkring med Allrisktillägg.

              /Hasse

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Det är just Allrisk-tillägget som gör att du har det täckt angående akvarieläckage. Med en vanlig Villa- eller Hemförsäkring så täcks inte denna skada upp för de som har Folksam. Jag har Folksam och jag har kontrollerat detta också...

                Jag tror att det råder lite osäkerhet hos Folksam om detta så jag ska nog försöka ordna skriftligt...inte trevligt att stå där utan försäkring...i ett hyreshus.

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #23
                  Jaha, det är möjligt. Jag trodde du menade något speciellt "akvarierisktillägg", allrisken täcker ju mycket mer än akvarium.
                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #24
                    stackars dig Anli! nyss hemkommen från irland möts man av tråkig läsning på flera håll i forumet :-(
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • swede
                      Användare
                      • November 2003
                      • 40

                      #25
                      Enligt Länsförsäkringar så betalar dom för skadorna på byggnaden
                      och lösöret men inte själva akvariumet.
                      Swede

                      Kommentar

                      • Eric
                        Användare
                        • October 2003
                        • 53

                        #26
                        Förstår att det känns tungt just nu, men jag säger som min lokala akvariehandlare sa när mitt 375 liter hade sprungit läck...
                        -En gång är ingen gång, två gånger är en vana.

                        Hoppas att det inte blev alltför stora materiella skador....

                        Mvh Eric
                        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                        I am haunted by waters.

                        //Norman Maclean

                        Kommentar

                        • Mohlin
                          Användare
                          • May 2002
                          • 139

                          #27
                          Trist trist. Har själv haft vattenskada efter en brand, jättetjusigt med svart sotigt vatten rinnande längs väggarn.
                          Tänk på att vissa byggtorkar/avfuktare producerar Ozon, vilket alltså är giftigt!! Jag fick min utbytt efter att jag klagat över att det luktade märkligt och att jag fick huvudvärk. Vissa torkar är inte avsedda att ha i utrymmen där det bor folk (eller fisk).

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #28
                            Jag har pratat med Folksam:
                            - Självrisk 3000 kr för eventuella skador orsakade av läcakaget(akvariet ingår inte).
                            Jag har valt att bara anmäla olyckan så länge. River bort plastmattan och hyr en avfuktare en 10 dar (120 kr/d). Sedan framåt våren får man ta ställning om jag tycker det är värt självrisken.

                            Ja Orm, nu leder du L-mals racet med hästlängder . Det var inge kul å slänga ut tre favoriter på komposten.
                            Det var inte långt ifrån att mina barn fick se en medlålders man gråta... Men livet går vidare, det får bli ett nytt kar i vår i stället (lite tillkämpad hurtighet)!
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              #29
                              Beklagar att det gick så med akvariet, jag har beundrat ditt bygge, det var riktigt snyggt det akvariet.

                              Jag hoppas att du tar nya tag och får igång akvariet igen med nya jordätare!
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                Se till att du får svar på allt försäkringen kan tänkas täcka dvs. fråga: -täcker den fisken, -täcker den värmaren, -täcker den pumpen osv. En del försäkringar täcker fiss, växter rubbet, allt utom akvariet, och gör det även utan tillägg.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...