Katastrof! (2003)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #46
    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

    Missade det Kjell länkade till...hur stora är dom? Verkligen riktigt snygga!!
    typ 20 cm just nu... bottnar vid 30 kanske?
    Anders L

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #47
      Snygga kar anli! Och de där tetrorna har du verkligen gjort ett bra jobb med.
      Vad har du tänkt slänga i bamsekaret? Blir det nåt lekpar kanske?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av FI

        Snygga kar anli! Och de där tetrorna har du verkligen gjort ett bra jobb med.
        Vad har du tänkt slänga i bamsekaret? Blir det nåt lekpar kanske?
        hoppas att Tomocichla Tuba senare får plats med trimacen där.. å allt annat
        Anders L

        Kommentar

        • stahl_mikael
          Användare
          • January 2004
          • 114

          #49
          anli mitt första 220 l sprack på 3dje våning Det var inte särskilt kul. Speciellt inte när man såg från andra våning hur det droppa genom taket.

          Kommentar

          • WaterBoy
            Användare
            • November 2004
            • 39

            #50
            Enligt DIN 32622 tycker jag 8mm glas verkar vara i tunnaste laget för att akvarie i den klassen. För att försäkringen överhuvudtaget skall täcka här i Finland krävs 10mm glas i ett akvarie av samma mått. Försäkringsbolagen följer i allmänhet DIN 32622 standarden.

            För övrigt, snygga akvarier och fiskar!
            H: Johan
            Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av WaterBoy

              Enligt DIN 32622 tycker jag 8mm glas verkar vara i tunnaste laget för att akvarie i den klassen. För att försäkringen överhuvudtaget skall täcka här i Finland krävs 10mm glas i ett akvarie av samma mått. Försäkringsbolagen följer i allmänhet DIN 32622 standarden.

              För övrigt, snygga akvarier och fiskar!
              H: Johan
              Det var silikonfogen som släppte, inte glaset som sprack...
              Dvs slarvig rengöring av glasmästaren.
              Karet stod på frigolit på ett stabilt, plant och avvägt bord.
              Anders L

              Kommentar

              • WaterBoy
                Användare
                • November 2004
                • 39

                #52
                Ok, I see. Men å andra sidan blir ju också silikonfogen tjockare iom att man använder sej av tjockare glas..
                Hur förhåller sig era försäkringsbolag till saken. Någon norm måste dom ju hålla sej till för annars kunde man ju bygga ett akvarie i vilken tjocklek som helst och sen kräva ersättningar när det sprungit läck.
                Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                Kommentar

                • Magnus W
                  Användare
                  • April 2003
                  • 101

                  #53
                  citat:Ursprungligen skickat av WaterBoy

                  Hur förhåller sig era försäkringsbolag till saken. Någon norm måste dom ju hålla sej till för annars kunde man ju bygga ett akvarie i vilken tjocklek som helst och sen kräva ersättningar när det sprungit läck.
                  De använder sig av den något luddiga formuleringen "fackmannamässigt byggt"

                  -- MW

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

                    #54
                    Man blir ju alltid lite orolig när sådant här kommer på tapeten...

                    Jag ringde Trygg Hansa för att få en klar bild av vilket skydd jag har. Här är svaret från deras skadeavdelning:

                    Fiskarna täcks inte.

                    Akvariet och växterna kan under vissa omständigheter täckas av drulleförsäkringen. Jag vet inte omständigheterna exakt, men jag tror att någon sorts olyckshändelse ska ha vållat skadan.

                    Om en ruta eller en fog plötsligt spricker så beror en ev ersättning för akvarium och växter på om jag varit oaktsam - om jag t ex vet att mitt helglasakvarium är 15 år gammalt och aldrig omlimmat, eller man kan se att silikonet är uttorkat, så kan jag bli utan ersättning för akvarium och växter.

                    Delar av byggnaden och lösöre som skadas av läckage från ett akvarium täcks utan undantag. Jag får alltså garanterat ersättning för golv, väggar, möbler, kläder mm som skadas.

                    Den där sista punkten är det viktigaste för mig, eftersom de skadorna säkerligen kan uppgå till 10-20 ggr värdet på mitt akvarium och fiskar. Min försäkring är Hemförsäkring med HemPlus (drulle), samt HusPlus.

                    /Fredrik
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #55
                      citat:Men det är värsta är förstås inte pengarna, utan det att ens favoritintresse får sig en knäck! Törs man börja om igen... vet inte.. har ingen lust just nu i alla fall.
                      Har sprungit på såna där smällar ett par gånger - när bakrutan släppte på mitt 200; när värmaren hängde sig; när killen som semester-vaktade akvarierna stängde av pumparna under ett åskväder och sen glömde slå på dem... och jag vet hur tungt det känns.
                      För mig brukar det ta cirka sex månader till ett år innan intresset återvänder.

                      I alla fall, du har min sympati.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                        citat:Men det är värsta är förstås inte pengarna, utan det att ens favoritintresse får sig en knäck! Törs man börja om igen... vet inte.. har ingen lust just nu i alla fall.
                        Har sprungit på såna där smällar ett par gånger - när bakrutan släppte på mitt 200; när värmaren hängde sig; när killen som semester-vaktade akvarierna stängde av pumparna under ett åskväder och sen glömde slå på dem... och jag vet hur tungt det känns.
                        För mig brukar det ta cirka sex månader till ett år innan intresset återvänder.

                        I alla fall, du har min sympati.
                        Tack, men nu är ju allt frid och fröjd efter ett år! Nästan så att det var tur att det hände, så att man hakade på CA och fick ett större kar istället
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #57
                          Heh, kanske borde läsa hela tråden, eller i alla fall kolla årtalet på trådarna... []

                          Lustigt att höra att du bytte lite inrikting efter katastrofen, precis så har jag gjort efter mina katastrofer också: SA/CA -&gt; tanganyika, tanganyika -&gt; saltvatten, saltvatten -&gt; smått & snällt... och jag hade förmodligen aldrig kommit mig för om inte katastroferna satt punkt för det gamla.
                          Och jag vaknar inte ens med ett ryck och en puls på 180 när grannarna spolar i toaletten på natten längre*.


                          * precis så låter ett 200 liters där hela bakrutan släpper.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren


                            Och jag vaknar inte ens med ett ryck och en puls på 180 när grannarna spolar i toaletten på natten längre*.


                            * precis så låter ett 200 liters där hela bakrutan släpper.
                            Då missa du nog "smällen". Jag hade ett 160L där framsidan lossnade medans jag var i rummet och jag kan tala om att det lät ungefär som att det kom ett åskdunder med skyfall mitt i rummet =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • waros
                              Användare
                              • February 2004
                              • 172

                              #59
                              Blir skraj varje gång jag ser denna tråden Får nog ta och kolla upp försäkringsbiten även jag. Ibland kan man tänka tanken att lägga ner akvariet tills man har en källare att ha det i, vill inte ens föreställa mig alla problemen som skulle kunna bli när man bor i lägenhet högst upp. Nåja... jag kör nog på hehe.

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

                                #60
                                Tänkte runda av denna tråd med att nämna att vi fick våra försäkringspengar igår... nästan 10.000 kr för källarrenoveringen och den handknutna matta. Inte en spänn för karet eller fiskarna, men det var ju inte väntat.
                                Jag kan se pengarna som ren bonus nu så här efteråt, eftersom vi faktiskt hade glömt bort ersättningen
                                Arrrgh, nu ser det ut som frugan tar hand om avin![:0]
                                Nåja, slutet gott allting gott
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...