Rädd.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gogar

Rädd.....

Hur kommer det sig att man, efter ha läst alla dessa inlägg på denna site, knappt vågar öppna truten? Så fort någon med "lite mindre kunskap" yttrar sig om någonting, spelar ingen roll vad, så anfaller alla "stora" grabbar direkt med mer eller mindre otrevliga inlägg. Man skulle inte kunna tänka sig att man håller en mer civil ton mot de som kanske inte kan så mycket? Och som kanske vill lära sig mer, och bara talar från SIN erfarenhet? Visst kan det vara "dumheter" - men att kalla dem dumma eller angripa dem gör ju inte saken bättre.
    Nä fy för fanken. Springa gatlopp kan man göra på andra ställen.
    Klubbar för inbördes beundran är inget eftersträvansvärt.

Inget bra sätt att sprida nyfikenhet och glädje för den akvaristiska hobbyn!
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Vad grundar du detta på Gogar?

Visst kan vissa skriva onödiga inlägg, men jag tycker ändå att det ligger på en ganska bra diskussionsnivå. Däremot så kan detta sätt att kommunicera leda till missförstånd då man inte alltid kan se vad folk egentligen menar...ibland kan det vara lite ironi i det som skrivs...sällan är det elakheter.

Detta är iallafall vad jag tycker...och sett...

Givetvis så skall nybörjare känna sig ytterst välkomna som akvarister till detta forum och det är bara att beklaga om någon upplevt det som en "klubb för inbördes beundran". Vi har ju alla varit nybörjare...

P.s. Eventuellt så kan du ha sett en del trådar där "troll" nästlat sig in och bara jäklats i seriösa diskussioner med idiotiska påståenden och argument. De är de enda som jag på rak arm kan komma på att det har förekommit hårda ord...

Kommentar

• Emil Martinsson
      Användare
      • November 2003
      • 167

Lek hos snäcklekarna i troffekaret tråden är ett bra exempel på hur en diskusion kan urarta....synd. Jag håller dock med tricella om att detta är ett mycket bra forum där man oftast med glatt humör kan ta del av varandras erfarenheter.
      Emil
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

I just den tråden så förstår jag faktiskt att det blev en hård ton då det var inlägg som inte var relevanta till ämnet utan mer rena påhopp...det var helt enkelt onödigt och det blev besvarat därefter.

Det har inget att göra med om någon är nybörjare eller "stor grabb"...det har att göra med vanligt hyfs, respekt och sunt förnuft.

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Generellt sett så tycker jag att detta forumet har blivit bättre med åren. Det som jag fortfarande ser som ett problem är att en del får någon sorts tävlingsglimt i ögat och det handlar plötsligt om vem som vet bäst eller mest och inte om att hjälpa varandra. Jag känner till folk som lämnat detta forum på grund av att de tycker att det är alldeles för många som bara vill ge sig på varandra.

Jag tycker att alla ni/vi som tycker att det är för hårt, iskallt ska fortsätta att göra inlägg och arbeta för ett ödmjukare klimat. Om alla som känner så bara ger upp så blir det ju ingen, för ciklidhobbyn representativ skara kvar.

mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• gogar

Jo, det kan jag hålla med om. Men det blir gärna så att när någon "nying" (jaja egentligen är det en eldstadsform) kommer med ett inlägg så tar det max 2-3 svar så har "gamlingarna" tagit över och svaren hamnar där man inte fattar ett dugg.(jo så kan du göra, nej så kan du inte göra, jo det kan man, nej det kan man inte, ad nauseam) Kanske mina protester inte handlar så mycket om just fiskarna, men i andra ämnen; som elektricitet t. ex. där man trots allt har en far som är elektriker och har lärt sig och kan lite, så vågar man inte lägga sig i. För man är ju en jubelidiot om man inte tror att en jordfelbrytare löser alla problem. (sic!)

Men du har rätt Tricella att det mest handlar om vanlig hyfs et c. Jag läser gärna, men tvekar fortfarande att lägga mitt strå till stacken, tyvärr!

Kommentar

• gogar

Fredrik, såg inte ditt inlägg. Mycket bra! Ska försöka att skriva med glimten i ögat och bli lite modig!

Kommentar

• Emil Martinsson
                Användare
                • November 2003
                • 167

Håller med er allihop, love, peace and understanding!
                Emil
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:Men du har rätt Tricella att det mest handlar om vanlig hyfs et c. Jag läser gärna, men tvekar fortfarande att lägga mitt strå till stacken, tyvärr!
                  Jag tycker inte att du ska tveka att skriva inlägg. Jag bryr mig inte det minsta om jag skriver saker som är totalfel (såvida jag inte ger råd) eller är min övertygelse som jag råkar vara ensam om. Jag är här för att dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper men samtidigt för att lära...hittills har jag lärt mig oerhört mycket mer än vad jag själv lyckats dela med mig av...*S*

citat:Jag känner till folk som lämnat detta forum på grund av att de tycker att det är alldeles för många som bara vill ge sig på varandra.
                  Detta var tråkigt att se...hoppas de hittar tillbaka.

citat:Jag tycker att alla ni/vi som tycker att det är för hårt, iskallt ska fortsätta att göra inlägg och arbeta för ett ödmjukare klimat.
                  Det är alltid bra med ämnen som denna om den hjälper oss alla att tänka efter...före...

Sedan är det nog viktigt att man inte tar kritik av inlägg personligt utan enbart en skillnad i åsikter...det är ju det som ett forum som detta delvis är till för. Vi diskuterar ju inte om blå färg är blå eller inte...utan om olika akvariefiskar, foder, växter, akvarieskötsel, akvarium inklusive all teknik...ja oändligt mycket som man givetvis har olika erfarenheter av...och åsikter.

Däremot håller jag med om att tonen i diverse ämnen kunde ligga på mer vänskaplig nivå...

Kommentar

• gogar

Korrekt och sant, jag ska bli modigare! Bara inte nån biter huvvet av mig!! ;(

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

Ibland har man en dålig dag vilket kan få inlägg att låta oerhört aggressiva, och vissa verkar alltid ha dåliga dagar.

Det handlar om en hobby som ligger en varmt om hjärtat och man vill naturligtvis sköta sina burkar på bästa sätt, och dessutom dela med sig av sin kunskap i forumen.

När det går snett gör det det oftast pga att man har en dålig dag - att man har riktigt dålig självdistans och är lättretad. Får man en gliring tar man det personligt och prestigförlusten svider hårt.

Det finns flera tricks man kan göra för att avväpna en skarp situation som börjar barka åt fanders:

*) Släpp prestigen tillfördel för självdistans och självironi.
                      *) Var aldrig ironisk/sarkastisk mot andra än dig själv. Ironi och sarkasm fungerar så jäkla dåligt i forum eftersom man inte ser kroppspråk och glimtar i ögonen. Smileys fungerar dåligt för att visa ironi och är ett upprätt hån när dom används i sarkastiska gliringar.
                      *) Ugtå från dig själv och försök låta bli att generalisera. Skriv "Jag gör såhär.." istället för "Man bör göra såhär..".
                      *) Stå till 100% för det du skriver och lägg alla korten på bordet. Väldigt ofta lurar man sig själv när man försöker minnas alla detaljer hur man själv gjorde. Har man inte något helt klart för sig skriver man det.
                      *) Lär dig avväpna trollen. "Hur menar du nu?", "Förstår jag dig rätt om du menar att..?".
                      *) Lär dig ignorera trollen, dvs innehållslöst skitsnack. "Kära lilla söta.." osv.
                      *) Svara alltid med en trevlig ton med innehåll som för diskussionen vidare. Klarar du inte av det: Ät en frukt. Stabilisera blodsockret. Använd geniknölarna tillsammans med Google. Återkom med intressant innehåll i en glad ton.
                      *) Hellre ett självironiskt skratt än en svordom.
                      *) Bemöt andra såsom du vill bemött själv.
                      *) Bemöt inte andra såsom dom bemöter dig.
                      http://www.defblog.se

Kommentar

• klassisk ära
                        Användare
                        • July 2003
                        • 139

DET STÖRTA PROBLEMET MED DET HÄR FORUMET ÄR ATT NIVÅN LIGGER ALLDELES FÖR LÅGT FÖR ATT VARA NORDISKA CIKLIDSÄLLSKAPETS FORUM. DE FLESTA SERIÖSA CIKLIDISTER FINNER MAN LÅNGT BORTANFÖR DETTA (nybörjar-)FORUM.

Mikael

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Klassisk ära: kan du ta om det där på ett lättare sätt, är du snäll.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Klassisk ära;
                            Det är just denna attityd som ämnet handlar om. Det är väl just som nybörjare man har behov av att fråga mer erfarna akvarister om råd. Min efarenhet av forumet är att nybörjare ofta ställer mycket seriösa frågor. Dessutom har seriositet ingeting med kunskap att göra.
                            Själv har jag haft akvaristik som hobby i mer än 20 år men tycker ändå att jag fortfarande har mycket kvar att lära.
                            Precis som alltid är det de som "tror" att de kan allt som kan vara ett problem. De svarar ofta som om deras svar är den enda sanningen. Inom akvaristiken finns oftast inga givna regler, det som fungerar hos vissa behöver inte alls fungera för andra.

Defdac;
                            Mycket bra skrivet!

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

Jag har haft akvarium i 38 år har fått mycket erfarenhet (inte minst genom misstag) men jag känner mig fortfarande ibland som nybörjare.
                              Goda råd och delad erfarenhet kan man aldrig få för mycket av.
                              Jag hoppas och tror att NCS är öppet för alla med intresse för ciklider oavsett hur "gammal" man är i hobbyn.
                              Även om man skaffat sin första ciklid kan man självklart vara seriös.
                              Ha det.

Kommentar

Arbetssätt...