Rädd.....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Det är ganska bra att ha med det där inlägget från Klassisk ära i denna tråden. Det blir liksom lättare att illustrera det hela då.

Som Micke säger så är det ju just denna attityd som det handlar om. Klassisk ära visar här ett bra exempel på det som jag tidigare nämnde om att "tävla". Det handlar alltså för honom om att "höja ribban". Att visa vad man går för och hur mycket man kan istället för att hjälpa. En "seriös ciklidist" är man alltså bara efter att man nått någon viss nivå (som tex att veta hur många olika C.moorii det finns, ciklider eller ej).

Om jag har förstått saken rätt så är NCS en förening för ciklidister i alla nivåer. Jag har i alla fall inte betalt medlemsavgift för att vara med i någon snobbig ciklidelit och sitta och spana ut över hobbyns okunniga stackare.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Många (Fredrik, Micke, dedac, bs etc.) har sagt vettiga ord ovan så för att inte upprepa detta så tänkte jag ta upp några andra saker.

1/ Kollade själv in på snäcklekar-Tropheus tråden och konstaterade att där borde en del inlägg ha plockats bort. Tyvärr så kan inte moderatorerna ha koll på allt.
      På zoopet finns en funktion "kränkande/stötande" inlägg och när man klickar på den så går en mail iväg till någon av moderatorerna och om att det finns inlägg i den tråden som är kränkande/stötande på något sätt. Sedan avgör moderatorn om något skall plockas bort. Det bör dock vara relativt högt i tak enlig min mening. Skulle detta system också vara lämpligt även här på ciklid.se?

2/ Sedan till klassisk äras inlägg.
      Som nybörjare vad gäller internet så var något av det första jag fick lära att man aldrig skall använda stora bokstäver i sitt inlägg eftersom det innebär att man skriker åt folk. Så sänk gärna röstläget lite om du vill behandlas med respekt.
      Rent allmänt tycker jag att forumet på ciklid.se håller en mycket hög nivå i diskussionen om ciklider jämfört med andra forum i Sverige och utomlands, så du har enligt min mening fel om att detta skulle vara ett forum där bara nybörjare skriver.
      Däremot kan jag ge dig rätt i att de allra duktigaste ciklidodlarna i Sverige inte skriver här, men de skriver inte heller i något annat forum. Man kan ju undra varför det är så - kanske är de mer intresserade av att arbeta praktiskt än att diskutera, vad vet jag. Om jag skulle ranka de 20 bästa ciklidister vad gäller odling i Sverige som jag känner till, så är bara några enstaka av dem aktiva på något forum. Detta är dock inte så mycket att göra åt och i alla fall inget som man kan kritisera de som är aktiva i detta eller i något annat forum och som hjälper till att svara på nybörjares och andras frågor.
      Själv lär jag mig fortfarande en hel del genom olika forum, men också genom att läsa böcker, besöka möten i akvarieföreningar och utställningar i andra länder.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det skulle vara mycket lämpligt också på detta forum med den funktion som finns på zoopet.com!

Det skulle nog göra att de heta diskussionerna inte pågår så länge som de gjort nu...

Får väl samtidigt passa på att be forumets besökare om ursäkt då jag tillhörde den skara som skrev en del i ämnet som tagits upp som exempel här...

Kommentar

• klassisk ära
          Användare
          • July 2003
          • 139

Äh, jag tycker egentligen bara det är tråkigt att så många av sveriges mer erfarna ciklidister, som även framgår av det Kjell skrivit, aldrig skriver en enda bokstav på det här forumet (varför? är de på något koi-forum?(inget ont om koi, men...)) och det känns som om alla här står och stampar på samma ställe. Alltför många trådar handlar om Eheim-pumpar, doppvärmare, "NCS Bonus-erbjudande", vilka fiskar man kan ha i ett så litet akvarium som möjligt och annat som skrivits om tiotals gånger tidigare.

Ingen borde vara "rädd" för att yttra sig på forumet men många kanske borde tänka till lite extra, se över sökfunktionerna och kanske läsa någon gammal grym artikel(det finns många, särskilt från förr), innan de vänder sig till forumet. Men vafan, skriv allt ni kan och peppa andra till att gå vidare och utvecklas mer inom sitt ciklidkunnande. Det är bra. Och som ni kanske vet bangar i alla fall aldrig jag på ciklidfrågor.

En annan sak som upprör mig är alla dessa "akvariemyter" och saker som någon fått för sig efter att ha hållt en fisk en gång som kommer ut i det offentliga utan någon som helst kritik. Jag ser det som mitt kall att hugga alla Tanganyika-myter och halvsanningar på mitten.

Nu ska jag skriva ett hatbrev till en dumjävel till Kanadensare som inte skickat min ciklidbok.

Ciklidpepp på er
          Mikael

Kommentar

• Emil Martinsson
            Användare
            • November 2003
            • 167

Även om man råkar snubbla över ett ämne som tidigare behandlats så spelar väl inte det någon roll. Det leder ju ofta till en ny diskussion med andra medlemmar och åsikter. Jag tycker man bara skall kunna snacka med varandra om saker man funderar över, det tycker jag är intressantare och trevligare än att bara söka på egen hand, eller?
            Emil
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Emil jag håller helt med dig!...skulle man bara söka hela tiden så tror jag forumet skulle bli rätt så dött..

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citat:En annan sak som upprör mig är alla dessa "akvariemyter" och saker som någon fått för sig efter att ha hållt en fisk en gång som kommer ut i det offentliga utan någon som helst kritik. Jag ser det som mitt kall att hugga alla Tanganyika-myter och halvsanningar på mitten.
                Psst...är det inte detta som tråden handlar om? Personer som, med lite erfarenhet, ändå vill delge sin erfarenhet av den fiskart de just har...men som upplever att...
                citatå fort någon med "lite mindre kunskap" yttrar sig om någonting, spelar ingen roll vad, så anfaller alla "stora" grabbar direkt med mer eller mindre otrevliga inlägg. Man skulle inte kunna tänka sig att man håller en mer civil ton mot de som kanske inte kan så mycket? Och som kanske vill lära sig mer, och bara talar från SIN erfarenhet?
                Detta är inte riktat mot dig personligen utan enbart mot det du skrev...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

citat:Äh, jag tycker egentligen bara det är tråkigt att så många av sveriges mer erfarna ciklidister, som även framgår av det Kjell skrivit, aldrig skriver en enda bokstav på det här forumet (varför? är de på något koi-forum?(inget ont om koi, men...))
                  Hade du läst hela mitt inlägg så hade du också kunnat läsa

"Däremot kan jag ge dig rätt i att de allra duktigaste ciklidodlarna i Sverige inte skriver här, men de skriver inte heller i något annat forum. Man kan ju undra varför det är så - kanske är de mer intresserade av att arbeta praktiskt än att diskutera, vad vet jag."

Så varför gnälla över detta - det lär knappast vara något man kan göra åt det.
                  Som jag också skrev
                  "Rent allmänt tycker jag att forumet på ciklid.se håller en mycket hög nivå i diskussionen om ciklider jämfört med andra forum i Sverige och utomlands, så du har enligt min mening fel om att detta skulle vara ett forum där bara nybörjare skriver."

Jag kan väl inte direkt heller påstå att jag tycker att du med ditt inlägg i denna tråd direkt höjer nivån på forumet.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

citatngen borde vara "rädd" för att yttra sig på forumet men många kanske borde tänka till lite extra, se över sökfunktionerna och kanske läsa någon gammal grym artikel(det finns många, särskilt från förr), innan de vänder sig till forumet
                    Hur skulle det bli om alla sökte o aldrig la in några nya inlägg??
                    Det skulle ju aldrig komma in "nytt blod" i diskussionerna så att säga, det skulle väl inte vara speciellt utvecklande??

citat:En annan sak som upprör mig är alla dessa "akvariemyter" och saker som någon fått för sig efter att ha hållt en fisk en gång som kommer ut i det offentliga utan någon som helst kritik
                    Om man inte frågar efter att lyckats ha odlat en art för första gången, hur ska man då få reda på om det var en "normal" lek eller om det hände nåt ovanligt??

Om inte jag missförstått det hela så ska väl ciklid.se vara för både nybörjare och slipade gamla rävar??

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Ibland kan det ju vara bra med lite nya ide'er, vart hade akvariehobbyn varit idag om ingen hade provat nått nytt nån gång??

Kommentar

• Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

En uppfriskande diskussion, må jag säga...
                        Om alla kunde leva efter de enkla punkter Defdac listade, då skulle vi ha det ännu trevligare! Inte bara här, utan i verkliga livet också. :-)
                        /Hasse

Kommentar

Arbetssätt...