Smutsar inte Rudan ner mycket?
Abborrar i akvarium!!!???
Kollaps
X
-
-
Apropå inhemsk fisk i akvariet, så har jag haft spigg (småspigg?) i akvarium. Hade i en hel del salt, men misstänker att det blev för lite.
Fiskarna var pigga, och åt glatt på flingfoder (de fattade direkt att det var ätbart). De började även skaffa sig små revir, och det hela såg bra ut, i två veckor ungefär, tills alla dog på några dagar.
Kanske blev även vattnet för varm och syrefattigt?
Annars om man fick fram rätt kemi i vattnet, så blir inte spigg särskilt stora, har intressant lek och revirbeteende.Kommentar
-
är inte det förbjuden? jag har sett bilder på gäddor och abborar i akvarie. skulle också vilja ha gäddor. sen när dom blir stora så är det bara plocka upp och steka.375 liter till L-malarKommentar
-
citat:sen när dom blir stora så är det bara plocka upp och steka.
Mina akvariefiskar kanske ligger risigt till när jag tänker efter...hm...Kommentar
-
What!! Tricella!! Vilken sorts Gurami då? Har ni sådana hemma till käk? Hur tillagar hon dem, de är ju inga stora fiskar precis, kan ju inte bli mycket mat av det.
Gurami...mina älsklingar...Kommentar
-
Jättegurami http://www.fishbase.se/Summary/Speci...iesname=goramy 70cm SL (stjärtfenan ska läggas till). Smakar som brax enligt mig. Sedan käkar man ormskinsgurami också http://www.fishbase.se/Summary/Speci...ame=pectoralis men den blir inte lika stor 25 cm TL (dvs inkl stjärtfenan).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det behöver inte vara några "jätteguramis" utan storleken av ca en Läppgurami, Blå gurami eller dylikt. Om man kollar i vissa asiatiska butiker så finns det i frysboxen.
Jag äter dem inte...Kommentar
-
Att hålla inhemsk fisk i ett akvarium under sommarperioden går alderles om (undviker laxfisk) som vill ha kallare vatten. om man har inte har det i absolut varmaste lokalen med tokstark instrålning. Problemet är att för at dessa fiskar ska må bra i längden så behöver dom en köldperiod. Alltså några månader av kallt vatten. Visst kan man köpa eller faktiskt bygga ett kylagreggat själv men lite pyssel men då får man problem med kondens på akvarierutan och det är ju varken snyggt eller praktiskt.
Förövrigt hade jag god lust att steka mina gamla V.zonata (eller vad dom nu heter nu) när jag tyvärr blev tvungen att ha ihjäl dom, dom såg ut att vara en lagom portionsfisk (30cm) men jag var tveksam om dom skulle smaka pellets så jag avstod./ Jonas VannarKommentar
-
hehe, är din fru asiat, hmm jooo jag har också ätit gurami, men inte dom där guld, blå, kyss och så, det finns ju flod gurami har aldrigt sett i Sverige men dom finns.375 liter till L-malarKommentar
-
Kommentar
Kommentar