oops har fått Synodontis yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • July 2003
    • 69

oops har fått Synodontis yngel

Hej....
    När jag tittade i min burk i dag så blev jag lite förvånad, milt sagt.
    En liten krabat på ca 1 cm kikade fram ur en hålsten.
    Och jag har inte märkt något...

Några frågor vad skall jag mata dem med, och vad tror ni om mina mbunas...kommer de låta ynglen vara eller skall jag försöka flytta dem.

Mitt/mina första någonsin

Mvh Mikael
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Grattis!
    Läs på Planetcatfish.com, under Shane´s world!
    Här kommer länken: http://www.planetcatfish.com/shanesw...tang_synos.htm
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Jonne
      Användare
      • April 2003
      • 120

Vad är det för sort synodontis? Det finns ju en hel del olika sorter. Du kan mata med det foder du har idag. Dom äter allt. Kör gärna någon form av foder tabletter som sjunker till botten.
      www.discusklubben.se

Kommentar

• mikael33
        Användare
        • July 2003
        • 69

Tackar
        skall kolla länken.

Den ser ut som en Synodontis multipunctatus men är mycket mörkare, har inte hittat någon som ser lika dan ut.
        Hon var i och för sig väldigt tjock när jag köpte henne och är bara ca 10-11cm lång..

Men det konstiga är att hon går ensamen med en Synodontis nigriventris..kan det vara möjligt att de har blivit något mellan dem?

Lite fundersam är jag.

Jag ger dem bottenfoder tillsammans med spirulina flingor förtillfället.

Bara vänta och se.

//Mikael

Mikael O
        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

Kommentar

• Aqua_Max
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 108

Kan det vara så att du köpt en tuggande malawi hona som haft med sig malägg/yngel i munnen vid köpet?
          ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

Kommentar

• mikael33
            Användare
            • July 2003
            • 69

Inte troligt de var "väldigt" små när jag köpte dem i sommras.
            (köpte alla malawi då)

Jag skall se om jag kan "fånga den på bild".

Mikael O

Kommentar

• Fiskar.nu
              Användare
              • September 2003
              • 442

Jag har sett att dom flesta matar med räkor, man köper typ nån tub med ägg och låter dom kläckas i pet flaskor. eremitkräftor eller nåt. gå till affären.
              375 liter till L-malar

Kommentar

• Durin

citat:Jag har sett att dom flesta matar med räkor, man köper typ nån tub med ägg och låter dom kläckas i pet flaskor. eremitkräftor eller nåt. gå till affären.
                Eh, du menar kanske artemia? Det är ju iofs varken en räka eller eremitkräfta, men i alla fall ett kräftdjur (Gälbladfotingar eller vad gruppen nu heter).

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Om ynglet är så stort skall du inte kladda med artemia, mata med räkmix!
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Vannar
                    Användare
                    • April 2002
                    • 339

"Men det konstiga är att hon går ensamen med en Synodontis nigriventris..kan det vara möjligt att de har blivit något mellan dem?
                    "
                    Det här låter ju skumt måste jag säga, kan det vara så att synodontis lagrar sperma?

att en art med så specialicerad fortplantningsteknik skulle korsa sig med en annan art känns väldigt avlägset... då tror jag hellre på spermielagringsteorin, men som sagt jag vet inte, pröva hör med Ola Svensson här på forumet han har koll på det mesta.
                    / Jonas Vannar

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

ja, artemia var det. dom verkar vara grymma om man låter dom växa.
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• Durin

Om det är en göklekande synodontis (är alla synodontis det?), så känns det rent spontant som så att spermielagring är en rätt bra adaptation för att de ska kunna reproducera sig. Annars måste ju både honan och hannen vara med när cikliderna parar sig.

Kommentar

• Vannar
                          Användare
                          • April 2002
                          • 339

Visst det är det säkert praktiskt med spermielagring men det finns naktelar med det också...

Jo det är det jag undrar över är det någon som har observerat lek av synodontis multipunktatus i akvarium hur går det till är båda föräldrarna med vid akten. Eller är det så att dom leker för sig själva och honan sedan väntar in nästa munruvarlek?!
                          / Jonas Vannar

Kommentar

Arbetssätt...