Sebraciklider(Centralamerikanska)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

Sebraciklider(Centralamerikanska)

Jag undrar hur vanligt det är att man får båda vita och vanliga yngel hos ett par som är randiga?

tror att jag har fått både oxå i min senaste kull..

Och undrar hur det funkar?
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Hur vanligt eller ej det är vet jag inte. Mitt första sebraciklidpar som jag hade när jag var en liten gosse fick också både vita och vanliga yngel. Jag köpte 2 par från samma kull och bara det ena paret fick vita yngel, trots att alla var syskon.
    Av alla par som jag sedan har fått yngel av så har det aldrig varit några vita. Så för mig är det ovanligt.
    Förmodligen så har en av förfäderna varit en elfenbensciklid.

Hur sedan elfenbenscikliden uppstod från början låter jag andra svara på. Vad jag har hört så finns den inte naturligt utan är en framodlad variant.
    Till skillnad från t ex A citrinellum och Labiatum som finns i både grå och mer eller mindre rödaktiga varianter i vilt tillstånd. Hos dessa så är alla yngel grå.
    Elfenbensciklider föds som vita redan från början. Jag har inte hört talas om någon sebraciklid som färgat om från normalformen till vit.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Rivulatus
      Användare
      • December 2002
      • 811

Tja det har med genetik att göra och är inte så komplicerat,

Säg att anlaget för randiga yngel är dominerande =A
      och att anlaget för vita yngel är ickedominernde =b

om båda föräldrar bär på anlaget med vit men har även randiga anlaget som dominernade anlag enligt modellen Ab så ska vart fjärde yngel statistiskt sett bli vitt, eftersom ynglena ärver ett anlag av varje förälder.

Belv lite krångligt men du kanske förstår nån annan kanske kan ge en mer lättförståelig förklaring
      SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Linda A
        Användare
        • July 2002
        • 404

Okej jag tror jag förstår

Men det måste vara honan som bär på dessa.. för jag såg inte ngra vita när jag hade honom med en annan hona..

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Eftersom det är ett reccesivt anlag, måste båda bära på det för att det skall slå igenom på avkomman. Så det är snarare så att den förra honan inte hade anlagen.
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ok, det har framgår säkert ovan men jag förtydligar lite.

Anlag från honan Rr (dubbel kromosomuppsättning). I hennes ägg (enkel kromosomuppsättning) finns R eller r
            Anlag från hanen Rr. I hans spermier finns R eller r

Man kan se anlaget för elfenben (r) som trasigt. En mutation gör att färgerna inte vandrar ut utan stannar längs med ryggraden där de inte syns. Det räcker med ett friskt anlag för att det ska fungera dvs. att det blir ränder.

Tänkabara kombinationer blir:

RR: Randig
            Rr: Randig
            rR: Randig
            rr: Elfenben

3/4 borde bli randiga och 1/4 elfenben.

Din förra hona var RR, ditt par som du har nu har båda Rr. Elfenbensynglen har som sagt rr så ett "rent" elfenbenspar kan inte få randiga ungar.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

okej ja får erkänna att jag inte fattar...

Men om jag nu har förstås så har min Rr lr rR och min hona det samma...
              och därför får jag.. Elfenbensyngel?

Till en annan fråga..

ska jag plocka bort ngra yngel? Jag har ingen plats för dem att vara på utan i det akvriumet..
              Ska jag plocka bort de minsta eller är det onödigt om jag ändå inte ska "spara" på yngelna?

Kommentar

Arbetssätt...