Glasproblem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Fantastiskt !!!!!! Har du beställt från detta företag? tar de mindre orders? Hur har du gått till väga för att bygga in den semitransparenta reflektorn utan att återge det gula ljuset som skickas bakåt?

Det finns röda, gröna och blåa sådana här lampor på Kjell & company just nu, är det någon som vet någon butik som har andra varianter? Fast 4700K verkar oslagbart.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Fantastiskt !!!!!! Har du beställt från detta företag? tar de mindre orders? Hur har du gått till väga för att bygga in den semitransparenta reflektorn utan att återge det gula ljuset som skickas bakåt?

Det finns röda, gröna och blåa sådana här lampor på Kjell & company just nu, är det någon som vet någon butik som har andra varianter? Fast 4700K verkar oslagbart.

mvh,
      Fredrik H.
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Det där var intressanta prylar! En kanske dum fråga som dyker upp.. hur många volt kör amerikanarna i sina spottar? Kan vara bra om det de stämmer med våra trafos (12 eller 24v).

Tony Englund

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Det där var intressanta prylar! En kanske dum fråga som dyker upp.. hur många volt kör amerikanarna i sina spottar? Kan vara bra om det de stämmer med våra trafos (12 eller 24v).

Tony Englund

Kommentar

• Vannar
            Användare
            • April 2002
            • 339

12 V = samma!
            kör 14,4v i min dyklampa då ger dom 5500k men livslängden minskar.

Dom används som tavelbelysningar å sånt om jag minns rätt. Jorå jag beställde sex lampor men det går nog att beställa bara en, men man bör nog köpa flera för frakten gick på ca 30 dollar. (klarade mig utan tull å moms, hehe!)

här kan ni titta på lite bilder mellan olika 12v spotar

Gröna å blå har ett filter framför så det blir grymt dåligt utbyte och ändå inget snyggt.

Det är förresten 10grader man ska köpa om man vill ha vågspeglingseffekt!

Har man tex ett akvarium inbyggt i en vägg är det lungt, då kan man ha dom fritt, annars är det bara att måla i en mörk färg bakom, men man kan nog ha ljus bakgrund oxå för det blir så scattrat att det inte spelar nån roll tror jag. Det är inget problem problemet är att bygga in dom snyggt det är lite knepigt för dom blir rätt så varma (finns ju bara 35 å 50w) så man måste ha mera luft runt än med vanlige ikea 20w. jag har funderat på att bygga in en enkel fläkt (samma 12v som man kan köpa på ClasseO eller Biltema) som man driver på samma krets å som blåser lite på lampanm då kan man nog ha den rätt tight.
            / Jonas Vannar

Kommentar

• Vannar
              Användare
              • April 2002
              • 339

12 V = samma!
              kör 14,4v i min dyklampa då ger dom 5500k men livslängden minskar.

Dom används som tavelbelysningar å sånt om jag minns rätt. Jorå jag beställde sex lampor men det går nog att beställa bara en, men man bör nog köpa flera för frakten gick på ca 30 dollar. (klarade mig utan tull å moms, hehe!)

här kan ni titta på lite bilder mellan olika 12v spotar

Gröna å blå har ett filter framför så det blir grymt dåligt utbyte och ändå inget snyggt.

Det är förresten 10grader man ska köpa om man vill ha vågspeglingseffekt!

Har man tex ett akvarium inbyggt i en vägg är det lungt, då kan man ha dom fritt, annars är det bara att måla i en mörk färg bakom, men man kan nog ha ljus bakgrund oxå för det blir så scattrat att det inte spelar nån roll tror jag. Det är inget problem problemet är att bygga in dom snyggt det är lite knepigt för dom blir rätt så varma (finns ju bara 35 å 50w) så man måste ha mera luft runt än med vanlige ikea 20w. jag har funderat på att bygga in en enkel fläkt (samma 12v som man kan köpa på ClasseO eller Biltema) som man driver på samma krets å som blåser lite på lampanm då kan man nog ha den rätt tight.
              / Jonas Vannar

Kommentar

• VäxaLätt
                Användare
                • August 2003
                • 75

Lite of subject men.. jag har kört mina 30 W lysrör på övereffekt och det blev betydligt anorlunda ljus inte bara starkare men vitare. Nyttigt vet jag inte om det är men mina rör gick ca 3-4 veckor på 40 watt. De blev dock mycket heta. Sedan vid normaldrift dvs 30w så var de som vanligt.
                Mvh Erik
                http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• VäxaLätt
                  Användare
                  • August 2003
                  • 75

Lite of subject men.. jag har kört mina 30 W lysrör på övereffekt och det blev betydligt anorlunda ljus inte bara starkare men vitare. Nyttigt vet jag inte om det är men mina rör gick ca 3-4 veckor på 40 watt. De blev dock mycket heta. Sedan vid normaldrift dvs 30w så var de som vanligt.
                  Mvh Erik
                  http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Johant

Hej Fredrik för att ta bort det finns bara en sak , .... Åk till en Biltema butik lete reda på nått som hetter Silikonbortagning.
                    Det fungerar har själv använt det till att ta bort silikon vid om limning av burkar, det tar lite tid att pikla med men det är det värd i annat fal får du sitta med nytt rakblad o skrapa till f-n.
                    Johant

Kommentar

• Johant

Hej Fredrik för att ta bort det finns bara en sak , .... Åk till en Biltema butik lete reda på nått som hetter Silikonbortagning.
                      Det fungerar har själv använt det till att ta bort silikon vid om limning av burkar, det tar lite tid att pikla med men det är det värd i annat fal får du sitta med nytt rakblad o skrapa till f-n.
                      Johant

Kommentar

• Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

Tack för förslaget Johant men det handlar inte om att ta bort silikon utan en fällning i glaset.

mvh,
                        Fredrik H.
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

Tack för förslaget Johant men det handlar inte om att ta bort silikon utan en fällning i glaset.

mvh,
                          Fredrik H.
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Johant: Du gav precis mig en idé!
                            Ska nog ägna jullovet till att upprusta gamla akvarier..
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Johant: Du gav precis mig en idé!
                              Ska nog ägna jullovet till att upprusta gamla akvarier..
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Fredrik: Tar du bilder på ditt kar med jämna mellanrum? Det vore skoj att se hur det går med det.
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...