fan va skummt, om du inte känne det så måste det ju vara ung som Youma skriver på nått sätt. Mitt tips är att du ringer eller mailar nån glasexpert på pilkington och frågar, jag var på ett föredrag av en representant därifrån för ngt år sedan och han hade bra koll.
Glasproblem
Kollaps
X
-
-
Vi har ett medel som vi brukar använda vid vissa typer av rengöring i skrivare och kopiatorer som heter Etylmetylketon. Kan du få tag på lite av den kemikalien vore jag chockad om det inte fungerar. Den kemikalien tar bort ALLT, så starkt att en skvätt på bilen får den plåtren.
Tony EnglundKommentar
-
Jag tror jag tar och ringer en glasexpert. Är det någon som vet var man kan få tag i Etylmetylketon?
mvh,Kommentar
-
Jag har ett dricksglas som plötsligt fick en såndär rand. (Givetvis var det ett "fint" glas som jag fått i present, det är enda anledningen till att jag inte slängt det.)
Det är nån form av glaspest och GÅR inte att få bort, det är en förändring av själva glasmassan. Jag vet att jag upptäckte det en dag och undrade vad i h-e det var för nåt, och försökte skrubba bort det med diverse medel, precis som du, men det går inte. Det kan alltså tydligen uppstå väldigt fort.
Kommentar
-
-
-
Kallas ochkså MEK (MetylEtylKeton) och används för rengöring av industriella bläckstråleskrivare (typ för märkning av gummilister eller spånskivor eller liknande) Tror inte det tar denna förändring, eftersom det troligen finns innuti glaset!// Magnus ArvidssonKommentar
-
Kommentar
-
-
Vanliga dricksglas brukar ju få en vit beläggning på sig när dom har avrit i diskmaskinen. Det är liknande det du beskriver glaset blir liksom dimmigt och vitt.
Det ska tydligen gå att få bort med hjälp av att man diskar glasen i maskinen med glansmedel eller sköljmedel eller något sådant. Testa att smeta på sånt.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Hej Walle.
Nixen. Jag vet var du menar, och det brukar gå bort med lite kalkmedel eller annan specialbehandling. Detta är, precis som Fredriks akvarie, en klart avgränsad rand på ca 3 mm. Dessutom har det varit så i ett par år nu och det har inte förändrats ett dugg.Kommentar
-
Jag skulle tro att du fått en fällning I glaset och inte på. (Man får det så här: Om du tar 2 glasskivor och lägger lite vatten i mellan. ställ sedan glasskivorna ute i solen. Du kommer efter en kort tid att få en fällning I glaset. Man ser det lättast genom att hålla upp glasskivan mot en ljuskälla. (Det ser ut som oljefläckar på glaset.)Tyväär man kan inte få bort det utan man får leva med det.) Jag "köpte" 60 kvadrat meter sånt här glas till min odlingslokal för en flaska whisky.PatrikKommentar
-
"Jag "köpte" 60 kvadrat meter sånt här glas till min odlingslokal för en flaska whisky."
Det var billigt!!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det här var ingen rolig läsning, suck. Det är nog inte lönt att gnida vidare för det verkar absolut sitta innuti glaset.
mvh,Kommentar
Kommentar