Nandopsis sp. "Darsti".

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • October 2003
    • 78

    Nandopsis sp. "Darsti".

    Jag här länge sökt efter Nandopsis BArtoni och Nandopsis sp. "Darsti", särskilt den sistnämnda!

    Någon som har erfarenheter av dessa och möhjligen vet vart man kan få tag på dem.

    Så vitt jag vet är båda hotade ute i naturen och därför inga fiskar som vanligtvis ses i akvarier.
    /
    Krille
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Herichthys bartoni har jag sett i affärer för ca 10 år sedan (Nandopsis är endast giltigt för öcikliderna). http://www.fishbase.se/Summary/Speci...esname=bartoni

    Den enda träff jag får på darsti är http://www.cichlidtank.com/photos/photos.asp?cat=311 och där är fotona riktigt kassa. Säker på att fisken har sålts under det namnet? Engelska böcker kör ofta med egna kufnamn.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      Bartoni är bara å beställa från Jeff Rapps. kostar dig nog 5 tusen men de e väll inget för fisk du verkligen vill ha, folk lägger det dubbla på en hund
      fish r friend

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

        #4
        Det är helt sjukt att det inte finns nån affär i sverige som säljer sånna fiskar!!![V]

        Kolla med nån affär som tar fisk igenom tyskland där har de iallafall fattat vilket sug det finns efter sånna här fiskar! Glaser lär ju sitta och trycka på de där fiskarna men då kanske du får istället för 5000 ge kanske 2000 för ett fullvuxet par!

        Lycka till hoppas du hitta dom!
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citatet är helt sjukt att det inte finns nån affär i sverige som säljer sånna fiskar!!! ...där (tyskland) har de iallafall fattat vilket sug det finns efter sånna här fiskar!
          Jag tror tyvärr att du har fel dvs. att det är brist på sug som gör att de är ovanliga. Hur stor är Svenska marknaden för Bartoni? Högst 200 par och det lär vara en extrem överskattning. Firrarna blir 15 år dvs. en kull har potentialen att mätta marknaden för en mycket lång tid. Dessutom måste akvariet vara 2m (på sikt) och fiskarna är inte direkt sällskapsfiskar. Jämför det med fiskar som får få yngel men som kan gå i små akvarier. Där pratar vi om sug. Jag har troligtvis sålt fler Lamprologus multifasciatus än vad den potentiella burtoniförsäljningen kunde ha blivit under hela det förra årtusendet. Det är sug. Det krävs nog en större marknad än Sverige alltså och Svenska akvarister ingår i den Tyska marknaden. Fiskarna som dyker upp ibland har hobbyister fört hit och odlat (ok, jag vet inte hur generellt det påståendet är).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • lutkeni
            Användare
            • October 2003
            • 78

            #6
            Jag tror det skulle finnas ett större sug om det fanns en större uppfattning att det finns så otroligt många fler arter än Zebracikliden osv.
            Nja, jag har visserligen laggt ut både 3500 och 2800 för malar, men 5000 för ett par ciklider är lite väl ordentligt kanske.

            Nandopsis darsti är ju en realativt nyupptäckt art från Nicaraguas atlantkustsida. Vad jag vet, påträffades de första exemplaren i Rio Escondido, nära Bluefields.

            I övrigt har ingen affärer eller grossister hört talas om arten.

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

              #7
              Ajja men om ett vuxet par går loss på en 5-600kr och det kan lätt affärena ta utan att ta överpris så tycker man ju att åtminståne en affär kanske inriktat sig lite mer mot dennna grupp av fiskar (sverige lär ju liks ha 5-6 affärer snart i varje stad) men men om jag hade fått som jag ville hade jag för länge sedan startat en egen butik med centraler och stora fiskar (finns verkligen en markand för sånaa grejer) men än så länge är man en fattig student.

              Ajja tillbaka till ämnet snacka med dina akvarieaffärer och se om nån kan få tag på grejer ifrån tyskland (en del verkar importera diskus därifrån) det är mitt hetaste tips!
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                citat:Nandopsis darsti är ju en realativt nyupptäckt art från Nicaraguas atlantkustsida. Vad jag vet, påträffades de första exemplaren i Rio Escondido, nära Bluefields.
                Det är ingen Nandopsis om den finns i Nicaragua. Darsti ger 8 träffar i Google. En på fisken ifråga. Var har du fått infot om fisken?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Jag tror det skulle finnas ett större sug om det fanns en större uppfattning att det finns så otroligt många fler arter än Zebracikliden osv.
                  Jo, det finns uppskattningsvis 150 arter fick vi reda på igår (www.stockholmsciklidklubb.com/pagang.shtml) men de allra flesta blir stora och går inte hålla i normalstora akvarier och är dessutom så aggressiva att man inte kan ha så många. Du lär bli tvungen att sälja 20-30 vuxna par i veckan för att det ska gå runt även om du tar 500 spänn paret. Du fyller snabbt alla 720-or i hela trakten för åratal framöver samtidigt som det blir massor av yngel som är lätta att föda upp. Det gör att grannaffären säljer dem för 29 spänn styck och fisken försvinner från marknaden. Stockholmsaffärerna tar in sådan här fisk ibland men jag kan inte påstå att det verkar vara sug efter dem.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

                    #10
                    Suck nu kommer hela ämnet och syftet med tråden gå ot!
                    men....
                    Du har rätt att de tar stor plats i akvariet men, då måste man ju köpa ett stort akv. och köpa stora filter samt att köpa stora mängder mat = en återkommande inkommst för butiken som saluför dessa fiskar (tror att om en butik skulle skaffa sånna fiskar med e-handel skulle de flesta köpa där mest ibland bara för att sponsra aktiviteten!)! Men att att ett bartonipar skulle ta ett eget 720 (2m pff har du ens hållit dessa fiskar?) är lite av en överdrift, du skulle lätt kunna ha 3 bartoni/labridens par i ett 720 bara man inreder rätt, jag har hållit sånna här fiskar (stora centraler) i snart 10-12år och ser trender i hobbyn att den avtar pga okunskap(missförstå det ordet inte ) , bara man [u]vet</u> vad som passar och hur man ska göra t.ex inreda och dyl. så kan man hålla i princip vilken fisk som helst! T.ex dovii anses mest som en svårhållen art nu eller? Det enda som krävs för att hålla en sån fisk är ju självklart ett akarium men annars så funkar det med bra revir indelare och en dovii flicka som står i hanens lekrevir så är dom inte nämnvärt hårdare än en eldbuk mot resterande akvarieinnevånare om dom är jämnbördiga! Jag ska lägga upp lite bilder sen som exempel bara jag lyckas få tag på en digitalkamera.

                    Och visst afrikaner är mycket mer populära än centraler idag, men du vet väll att det inte alltid varit så! i början då ciklidmarknaden kom igång var det mest centraler och sydamerikaner som såldes och importerades! Jag tror att de svenska akvaristerna är på väg mot att byta som smått inriktning beroende på att ämnet afrikaner känns enligt mig i allmänhet ganska vanilla och att folk kommer bara det finns tillgång blicka mot sidor som jeff rapps lagerlistor med Madagaskar och Syd/centraler allt mer tills antingen jag eller nån annan drar igång en egen affär!

                    Har egentligen hur mycket som helst att säga om hobbyn idag men orkar inte reta upp allt för många personer då det inte är mitt syfte utan jag vill helst att hobbyn ska gå framåt!

                    CICHLID POWER!
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

                      #11
                      Rivulatus: Det är med glädje jag läser dina spådomar om det eventuellt ökande intresset för centraler. Vi får hoppas att de slår in. Jag ser fram emot att få se dina bilder. Under tiden kan du väl dela med dig av vad du har.
                      Vad det gäller att plocka fisk från USA så får man räkna med "höga" fasta kostnader. Men beställer man lite större volymer så blir det inte så dyrt per fisk. Jag tror att jag hamnade på runt 110:-/fisk och det tycker jag inte är så dyrt. Att jag sedan inte kommer att behålla alla fiskarna är en annan sak. Ex det blir kanske lite problem att hålla 10 st C Umbriferus när de väl vuxit till sig. De som blir över finns det säkert köpare för. Sedan så ville jag ha de fiskar jag beställde och jag var beredd att betala för dem också. Det är ett ställningstagande som man får ta ibland, man måste våga satsa något ibland också.
                      En erfarenhet som orm och jag lärt oss är att skall man beställa så gör det under sommartid-det blir lättare att sedan frakta runt fiskarna i Sverige då.

                      Nu hamnade jag visst lite utanför ämnet.

                      En sak med centraler som också bidrar till att de kanske inte är så populära är att folk i gemen inte har tålamod. De är inte speciellt färgranna som små (det finns undantag). De skall upp i bra storlek innan de börjar anlägga vuxendräkten. I affärerna säljs de som små och många har ingen aning om hur de blir som vuxna. De kan dessutom ta lite tid på sig också innan de blir vuxna.
                      Så står du i affären och vet ingenting så tar du inte den där gråa fisken när de finns gula, blå och röda istället.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        citatu har rätt att de tar stor plats i akvariet men, då måste man ju köpa ett stort akv. och köpa stora filter samt att köpa stora mängder mat = en återkommande inkommst för butiken som saluför dessa fiskar (tror att om en butik skulle skaffa sånna fiskar med e-handel skulle de flesta köpa där mest ibland bara för att sponsra aktiviteten!)! Men att att ett bartonipar skulle ta ett eget 720 (2m pff har du ens hållit dessa fiskar?) är lite av en överdrift, du skulle lätt kunna ha 3 bartoni/labridens par i ett 720 bara man inreder rätt, jag har hållit sånna här fiskar (stora centraler) i snart 10-12år och ser trender i hobbyn att den avtar pga okunskap(missförstå det ordet inte ) , bara man vet vad som passar och hur man ska göra t.ex inreda och dyl. så kan man hålla i princip vilken fisk som helst! T.ex dovii anses mest som en svårhållen art nu eller? Det enda som krävs för att hålla en sån fisk är ju självklart ett akarium men annars så funkar det med bra revir indelare och en dovii flicka som står i hanens lekrevir så är dom inte nämnvärt hårdare än en eldbuk mot resterande akvarieinnevånare om dom är jämnbördiga! Jag ska lägga upp lite bilder sen som exempel bara jag lyckas få tag på en digitalkamera.

                        Och visst afrikaner är mycket mer populära än centraler idag, men du vet väll att det inte alltid varit så! i början då ciklidmarknaden kom igång var det mest centraler och sydamerikaner som såldes och importerades! Jag tror att de svenska akvaristerna är på väg mot att byta som smått inriktning beroende på att ämnet afrikaner känns enligt mig i allmänhet ganska vanilla och att folk kommer bara det finns tillgång blicka mot sidor som jeff rapps lagerlistor med Madagaskar och Syd/centraler allt mer tills antingen jag eller nån annan drar igång en egen affär!

                        Har egentligen hur mycket som helst att säga om hobbyn idag men orkar inte reta upp allt för många personer då det inte är mitt syfte utan jag vill helst att hobbyn ska gå framåt!
                        Jag ser inget i det här inlägget som på något som helst vis säger mot det jag skrivit. Dessutom påstås det att jag skrivit saker som jag inte gjort.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Tillägg: Självklart hoppas jag att ni har rätt dvs. att svenska marknaden för central och nordamerikaner på sikt ökar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            Jag tycker det är så märkligt att man alltid skall skylla på någon annan när det inte säljs det som man är ute efter, eller för den delen skrivs artiklar i Ciklidbaldet av de fiskar man är intresserade av.
                            Affärer säljer självklart de fiskar som efterfrågas - märkligare än så är det inte. Om inte en affär säljer fiskar som efterfrågas så är det snart en före detta affär.
                            Att tro att affärerna skulle idka någon slags välgörenhet och hela tiden hålla fiskar som ingen vill ha i lager är ganska naivt.

                            Varför man hittar så få centralamerikanska ciklider i akvarieaffärerna kan ha två anledningar
                            1/ Fiskarna är ointressanta och/eller olämpliga för akvarium.
                            2/ De som är intresserade av dessa fiskar är dåliga på att göra reklam för dom (istället för att göra erklam för sina favoriter, gnäller man över andras).
                            Ja ni kan ju själva välja anledning.
                            Faktum är att den ende som åstadkommit en rejäl artikel om Centralamerikanska ciklider till CIklidbladet de senaste åren är Fredrik Isaksson - men en fluga gör ingen sommar.

                            citat:Och visst afrikaner är mycket mer populära än centraler idag, men du vet väll att det inte alltid varit så! i början då ciklidmarknaden kom igång var det mest centraler och sydamerikaner som såldes och importerades! Jag tror att de svenska akvaristerna är på väg mot att byta som smått inriktning beroende på att ämnet afrikaner känns enligt mig i allmänhet ganska vanilla och att folk kommer bara det finns tillgång blicka mot sidor som jeff rapps lagerlistor med Madagaskar och Syd/centraler allt mer tills antingen jag eller nån annan drar igång en egen affär!
                            Nu vet jag inte vad du menar med när "ciklidmarkanden kom igång", men det klart innan det överhuvudategt började exportera fisk från Malawi- och tanganyikasjöarna så fanns det av naturliga skäl fler centralamerikaner än östafrikaner i affärerna. Men då var det mest eldbuk, zebraciklid, Texas, Multispinosa, Jack Dempsey och kanske någon mer som såldes men dessa arter är ju fortfarande rätt populära.
                            Men sedan "östafrikanerna" gjorde sitt intåg i större skala på 70-talet kan man nog med fog säga att dessa har dominerat ihop med en del sydamerikaner.
                            Att det skulle hålla på att ske en förskjutning mot fler centramerikanska ciklider och madagaskarciklider håller jag inte all med om, snarare trycker jag att intresset minskar ytterligare för dessa ciklider.
                            Vad som har ökat på senare år tycker jag snarare är intresset för sydamerikanska ciklider och då speciellt jordätare.
                            I övrigt håller jag med Ola i det han skrivit ovan.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell Fohrman
                            Ps. Varför gnälla - två "centralamerikaner" har ju blivit väldigt populära på senare år - papegojcikliden och flower horn[], så visst går det att marknadsföra centralamerikaner om bara viljan finns.

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • December 2002
                              • 811

                              #15
                              Tror både ola och kjell missförstod mig det jag skrev som var vilka förutsättningar dessa fiskar enligt mig har för en affär med kunskap! inte beskylla någon om du/ni tog åt er! jag går själv i planerna att starta en sån affär med distrubition över hela landet och tror helt enkelt bara på min sak och vet ung. vad som behövs för att få det att fungera, ingen är allsmäktigt och det gäller även mig så det inte behövs petas i detaljer och vända saker till nått det inte är!

                              Och Ola jag ville inte motbevisa dig med mitt inlägg utan endast visa på vilka fördelar/möjlighter som centralerna och de större sydamerikanerna faktiskt har även fast många har otroligt förstorade fördommar emot dom som jag fick bevisat fortfarande finns!
                              citat:Varför man hittar så få centralamerikanska ciklider i akvarieaffärerna kan ha två anledningar
                              1/ Fiskarna är ointressanta och/eller olämpliga för akvarium.
                              2/ De som är intresserade av dessa fiskar är dåliga på att göra reklam för dom (istället för att göra erklam för sina favoriter, gnäller man över andras).
                              Ja ni kan ju själva välja anledning.
                              1. Men det var väll fakta baserat och utförligt svar[V] du kan ju inte öht haft sånna fiskar eller? på vilket sätt är dom olämpliga skulle jag gärna vilja veta, och om dom inte är intressanta så köp dom inte men en person talar ju inte för alla eller??

                              2.Om det skulle finnas säljare som skulle överhuvudtaget vara intresserade så skulle folk ha nått att göra reklam för, då det häftigaste man kan få tag på nu är ung. en maculicauda på 2cm! Fick ett hyffsat roligt mail ifrån en av sveriges största akvarieaffärer.

                              -nej vi är inte intresserade av att ta in sånna fiskar och kommer nog alldrig vilja göra det.

                              mvh .........
                              då kan man lätt börja se rött!
                              citat:Faktum är att den ende som åstadkommit en rejäl artikel om Centralamerikanska ciklider till CIklidbladet de senaste åren är Fredrik Isaksson - men en fluga gör ingen sommar.
                              Så du säger att om jag skulle skriva en artikel i ciklidbladet skulle det finnas mer fiskar i handeln??? skulle inte tror det! det är en bra tidning men sån makt tror jag inte den har!

                              Om man har så tur att man kan importera själv som jag gjorde för en 5-6 år sedan förstår man hur missvisande den "offentliga" marknaden är! t.ex guldsöm om man jämnför de fiskar som finns idag som kommer ifrån tjekien o asien och så vidare och jämnför med en vildfångad så tror man ju nästan inte det är samma art.

                              Utan att "gnälla" på nån försäljare eller nått så tycker jag inte fiskarna får en ärlig chans utan det tas in halvdana kopior i yngelstorlek som visst kanske inte säljer så bra men själva arten och typen av fiskar får en dålig stämpel och om man nån gång skulle vilja ha den arten i framtiden får man en ännu mer uravlad fisk!

                              citats. Varför gnälla - två "centralamerikaner" har ju blivit väldigt populära på senare år - papegojcikliden och flower horn, så visst går det att marknadsföra centralamerikaner om bara viljan finns.
                              Ojojoj vilket slag under bältet [B)] det är sant men dom gills inte jag vill inte starta nått bråk eller provocera personligt med dessa rader utan bara uttrycka min frustration över att fördommar och "okunskap" håller tillbaka en grupp husdjur som alldrig fått en ärlig chans!
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...