Halogenbelysning och växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arvid
    Användare
    • May 2002
    • 60

Halogenbelysning och växter?

Hej

Har fundering på att komplettera min belysning i mitt växtkar. Ikea har ett billigt alternativ som heter "LEDNING, 5 spottar på skena" artikelnummer: 60053972. Det är 5x50watt och kostar 459:-

Slår man ut den watt kostnaden per krona låter det ju onekerligen mycket billigare än de halogenspottar som går att köpa i akvariebutiken?

Har i dagsläget 4x40w + 2x58w i ett ~1000 liter vatten (netto) med massa växter. Ger halogenbelysning bättre eller sämre effekt för växterna per watt en exempelvis ett sedvanligt växtrör?
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

350 liters växtkar.
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Per watt sämre tillväxt eftersom vanlig halogen har väldigt höga värmeförluster.

Däremot kanske dom klarar att slå ner lite hårdare i ett högt akvarium om reflektorerna är bra. Jag körde med ett par vanliga 20-watts IKEA-spottar ett tag i min 50 cm höga 300-litrare, men det blev varken bättre eller sämre tillväxt - däremot blev det bra mysbelysning på kvällen om man stängde av dom senare än lysrören.

Eftersom halogen förmodligen har väldigt mycket inom det röda området i spektrat, likt glödlampor, funderar jag på att försöka trigga blommning i en Cryptocoryne jag har, men jag har ingen bra spot till övers för tillfället.
    http://www.defblog.se

Kommentar

Arbetssätt...