Glofish

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edward
    Användare
    • April 2002
    • 21

Glofish

Tänkte tipsa om en nyhet på slashdot ang. de nya sk. "glowfish"´: http://slashdot.org/

Lite bilder på dessa verk finns på Glofish´ hemsida: http://www.glofish.com/pictures.asp
    Detta ska alltså vara ngt sprillans nytt. Enligt hemsidan ska de finnas i handeln i början av nästa år, någonstans.
    Mvh
    Edward
  • zeke
    Användare
    • November 2002
    • 75

Radioaktiva eller?
    Bara det bästa är gott nog ;-)

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Tråkigt att det säljs eller kommer att säljas fisk som ser ut såhär...

Det skulle absolut inte förvåna mig om det blir en "hit" med dessa fiskar och vem vet...kanske de kan saluföras som besparingsåtgärd för familjer med höga elräkningar - kanske kan man välja wattstyrka på dessa inom snar framtid. Köp ett par och du har försörjning i generationer!

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

personligen tycker jag inte att det är värre en tex. en blue spotted super high mega blue discus eller något liknande. genetik eller selektiv avel samma samma enligt mig.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Håller helt och fullkomligt med dig Gosatta. Det är en av anledningarna som gör att jag inte har Discus längre...de känns framodlade, konstgjorda och plastiga även om det är en underbart vacker art.

Kommentar

• Lionheart

Tror ni dom kommer att finnas tillgängliga i Sverige inom kort?

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

Enligt Kjell Fohrman så är dom inte lagliga att ta in i EU enligt gällande regler. Tagit från ett snarlikt forum på en snarlik sajt =)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

Kommentar

• Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

Från Zoopettråden i samma ämne, av Kjell Fohrman:
                citatessa fiskar har tagits upp flera gånger tidigare på zoopet - första gången för drygt 2 år sedan efter att jag såg dom i Singapore.
                De är genmodifierade och enligt gällande EU-lagstiftning så får de inte införas till Europa.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Detta är ju tur tycker jag, men om de ändå skulle nästla sig hit tycker jag att man skall ta sitt ansvar och inte köpa dem. Det tycker jag för övrigt även om specialformer av discus, som närmar sig det bisarra. Angående discus hänvisar jag ännu en gång till Amazon Exotic Import och frågar mig: Varför färgavel, när man ser vad som finns i det vilda?
                // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Ser ju ut som sebrafiskar som har blivigt lite genmodifierade !
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mohlin
                    Användare
                    • May 2002
                    • 139

Från Berlingske. (På danska)

Hur f-n kan man komma på att stoppa in korall-gener i en fisk? Men Cutekid hade rätt, det är sebra.

Kommentar

• Leo
                      Användare
                      • November 2002
                      • 85

Jag läste i vår finska akvarist-tidning att dessa självlysande sebror är avlade till att vara infertila, tur nog. Det lär ska vara orsaken till varför de inte kommit ut på marknaden trots att de verkligen inte är något splitternytt fenomen.

Gener är det tokigt att manipulera, låt vara genom urval eller i ett laboratorium, eller vad tycker ni om den stjärtlösa versionen av Luo Han? http://hualorhan.tripod.com/
                      -Alix-

Kommentar

• Vannar
                        Användare
                        • April 2002
                        • 339

citat: "är avlade till att vara infertila"

Jojo, det sa dom om dinosaurierna på Isla Sorna i Jurassic park oxå och där vet vi ju alla hur det gick.... Moahaha
                        / Jonas Vannar

Kommentar

• Leo
                          Användare
                          • November 2002
                          • 85

*grin* Hoppas de här också är av mördarkvalité
                          -Alix-

Kommentar

• Youma
                            Användare
                            • December 2003
                            • 43

Självlysande fisk har egentligen odlats länge, men inte alls för att vara till nån akvarists nöje.

Har läst om ett projekt där man odlade (genmodifierade)fiskar till att bli självlysande när de kom i kontakt med vissa ämnen. Fiskarna placerades i dricksvattentankar i u-länder, och var en effektiv och billig markör, i jämförelse med vattenprover för att avgöra vattnets kvalite.

Det var länge sen jag hörde om detta, och jag kan förståss ha fått några fakta om bakfoten.

Själv skulle jag vilja ha en fisk som lyste när nitrithalten blev för hög, och en som lyste när ph översteg 7

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Introduktionen i zoohandeln för denna genmanipulerade fisk kommer att ske den 5 Januari. Fisken är framtagen för att hjälpa till att ge indikationer på vattenförhållanden som jag förstått det, men i USA (var annars) tippas det att bli en sensation inom akvaristiken.

Vad kan man säga?

Kommentar

Arbetssätt...