Bambupinnar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Bambupinnar

Hej,

Flickvännen ska ha nya firrar och då vill hon ha ny inredning.

Hon vill ha bambupinnar i karet.
    Bambun ska stå från botten av karet och nästan ända upp till ytan.

Lite frågor:

Har för mig att man ska "täppa" igen bambuna med sillicon på kortsidorna, är det rätt? Behöver jag inte göra mer sedan?

Hur jag ska fästa bambuna i hennes kar fick jag fundera lite över för hon vill ju inte sillicona i akvariet.

Om man tar locken från en 2liters glasslåda-hänger ni med? Och sedan fäster bambun på NÅGOT sätt i locket.
    Locken lägger man sedan under grusen, då borde allting funka som det ska, eller?

Kom gärna med tips om hur jag ska fästa bambuna i locket.

Mvh Ola
    ola lindeberg
  • gogar

Jag har täppt mina i bägge ändar med silikon - det är för att märgen inte ska börja ruttna och förorena vattnet. Jag har gjort mina tillräckligt långa för att sticka ned i gruset och ingenting mer. Mycket lätt att plocka bort när det behövs. Annars är det väl bara att använda akvariesilikon och fästa dem vid locket om du vill det.
    Jag har i alla fall inte märkt något negativt av mina pinnar.

Kommentar

• plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

Jag har använt plexiglas för det är lite tjockare.Där har jag försänkt rostfria skruv. Så att skruvskallen inte skall ligga intill bottenglaset. På så sätt har jag gjort olika teraser med Bambu och korkbitar.
      Lasse.H

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Plåtis, det låter snyggt.
        har du bilder på ditt kar?
        Var får jag tag på plexiglas och vad kostar det ungefär?

Mvh Ola
        ola lindeberg

Kommentar

• plåtis
          Användare
          • June 2002
          • 212

Har inga bilder. Har en polare som är glasmästare så jag vet ej vad det kostar. Brukar kunna tigga till mig lite spilbitar där. Har ingen bambu och ingen kork i karet nu. Skall riva ett skiffer tak på jobbet och har en fundering på att göra en bakgrund och lite olika teraser med svart skiffer. Jag har svart grus i mitt kar så jag hoppas att det skall bli en hitt.
          Lasse.H

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Plåtis,

Låter snyggt med en skifferbakrund!
            Ska kanske sillicona fast bambupinnarna i plexin istället, då slipper jag ju gräpa ur plexin på undersidan så inte skruvhuvudena tar i botten.

Mvh Ola
            ola lindeberg

Kommentar

• Mohlin
              Användare
              • May 2002
              • 139

Jag hade bambu tillsammans med mina Gurami, och jag bara stack ner dem i gruset. Silikonade inte nånting, eller behandlade dem på något annat sätt, och det var inga problem. De mörknade lite med tiden, men det var bara på ytan. När jag till slut tog upp dem (efter ca ett år) så var de lika "spänstiga" som när jag satte ner dem. Tänk på att bambu ju används till bla byggnadsställningar o broar och sådant i Asien, så det krävs nog en hel del för att de ska börja brytas ner.

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Mohlin,

Hon ska ha Rödciklid och dom kan ju gräva lite vid leken, så undrar om det är så bra att bata sticka ned bambun?

Ska iaf testa med att sticka ned ba´mbun bara.

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• Mohlin
                  Användare
                  • May 2002
                  • 139

Hmm, ja då kanske det blir problem. Jag är ingen "ciklidare" så jag har inte koll på deras uppförande. Nog en god ide att sätta fast dem, men gör det så att man lätt kan ta bort dem. Jag blev sk-t irriterad till sist med alla dessa pinnar som bara stod ivägen hela tiden när man skulle rensa o fixa.

Iden till det fick jag i en bok om biotopakvarier, bambu är ju "asiatiskt", som ju Gurami också är, men går det ihop med ciklider? Eller din flickvän kanske inte är så noga med sånt? Det ser rätt fräckt ut. En tid.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Hon är inte så noga med Biotopakvarier.
                    Eftersom hon ska ha regnbågar ihop med Rödciklid + lite Sydamrikanska malar.
                    Det blir Afrika, Sydamerika och regnbågarna är från austrailen någonstans?

Men det kommer ju bli snyggt iaf, så länge fiskarna inte mår dåligt av det=)

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• Youma
                      Användare
                      • December 2003
                      • 43

Har nån av er provat att stoppa gröna, växande bambupinnar i akvariet? Såna som man kan köpa på ikea, och även i många andra vanliga blomsteraffärer?

Jag har ett 40 liters, som jag tänkte ha några småfiskar i (nån pyttiliten corydoras, nån liten räka, kanske dvärfgurami?)

Akvariet har hopplöst täckglas, så jag använder det ändå inte, så jag undrar, om man skulle kunna stoppa ner några bambupinnar i, och låta de bara växa, eller kan de avsöndra nåt faligt för firrarna?

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Det låter häftigt!
                        Vet dock inte om det avsödrar något farligt för fiskarna.

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• maswa
                          Användare
                          • June 2003
                          • 52

tja!
                          jag har Bambupinnar i ett akvaterrarium med Tigersalamander och ett stim kardinaltetra. vatten nivån är ca 25-30cm och Bambun växer o frodas ser mycket snyggt ut med bambun i vattnet som en snårskog och sedan dom läckra bladen ovanför ytan.

mvh

Kommentar

• Fiskar.nu
                            Användare
                            • September 2003
                            • 442

bambu pinnar som man kan köpa på ica eller, dom verkar vara grymma.
                            375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Okej,

Undrar bara om det kanske kan vara farligt för harneskmalar?
                              Dom kommer ju suga sig fast på bambun och "tugga" på den.

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...