Malawi tråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

Matar ni era happlisar med hela räkor? jag hörde av en som håller på med ciklider i örebro,Som känner en odlare som matar med hela räkor(skal,huvud och allt) gör ni det med eller skalar ni dom före ni ger dom till fiskarna ?

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Har de så skarpa tänder så att räkorna kan tuggas sönder med skal?
      Mvh
      Robin

Kommentar

• nashorn

Jag kanske skulle kunna bidra lite till tråden jag med...
        Skaffade mig ett malawi-kar för några år sedan. Har testat en hel del arter, bla saulosi, johanni, parallellus, auratus, c.moorii, rödzebra, trewavasae, "golden" och så vidare.
        "Tyvärr" har jag på senare år glivit in mer och mer på centralamerikaner men mitt gamla malawi-kar står fortfarande kvar hos mina föräldrar, befolkat av ett gäng rödzebror som jag själv har fött upp.

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

Och så här gick det till när jag fick malawi..
          När jag var liten (mindre=D) hade farsan och jag ett 64liters akvarium med guppy,svärdbärare,platy och neotetror...Det skötes inget vidare och det var faktiskt farsans fel,så efter ett tag så åkte det akvariet ner till ett förråd i källaren men efter nått året vart jag sugen igen och då skulle jag sköta allt själv och jag ville testa ciklider..Det vart sebraciklider men dom tröttna jag ganska snabbt på pga deras aggresevitet så då köpte jag istället ett 715liters akvarium som det skulle vara Malawi i och sen dess har jag hållt på med malawi idag har jag 7akvarium och har haft/har dessa malawiciklider..Aulonocara kandeensis,Cyrtocara Moorii,Placidochromis Electra,Labetropheus Trewavasae,Labidochromis caeruleus,Cynotilapia Afra "lions",Melanochromis Auratus,Melanochromis Johanni,Melanochromis maingano,Pseudotropheus saulosi,Metriaclima sp."zebra gold" och Metriaclima estherae tror jag fick med alla =D
          Har nu även beställt ett stort gäng med fler A.kandeensis,A.Christyi och P.Ornatus som jag tror jag kommer få på Torsdag Yippi ..

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Hur ska jag göra för att få mina hongis att leka?
            Jag har ett 150 liters med frigolitbakgrund och just nu en massa sten i som täcker botten och ca 20 cm upp pga en tuggande auratushona som behöver skydd. Hongi-honorna är inte ens tjocka om magen...de är magra och har ganska "nopprade" fenor pga hanen.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

citat:Ursprungligen skickat av robin

Dessa frågor är inte så lätta att svara på men med en fråga i den stilen kanske ett svar som detta funkar.

Sköt dom rätt..ne hehe skämtåsido

Det handlar ganska mycket om att ha lite feeling för när man gör vad och det brukar komma med tiden,men normalt leker malawi om man håller mellan 23-28 grader o byter 1/3 vatten i veckan och matar 2 gånger om dagen.Se till att ha ca 1 fisk per 10 liter vatten ungfär vid fiskar runt decimetern om inget är fel på dom då så brukar dom leka.En anna viktigt faktor är ju att hanen är så pass stor eller tuff att han kan hålla ett litet revir o leka i annars spricker det =)

Lycka till
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Deelay: Jag har 1 fisk på 20 liter vatten och fiskarna är knappt 8cm. Och byter 50% vatten varje vecka och matar dem med Hikari-pellets och Africana-Mix frystfoder. Tror att hanen är för tuff för att honorna ska känna sig säkra. Han har hela akvariet som sitt eget revir "tillsammans" med Auratushanen.
                Kanske ska möblera om i akvariet och slänga ner ännu mer sten så att det bli ännu fler gömställen.
                Mvh
                Robin

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Du ser inte ett rätt med andra ord =) skrev ju 1 per 10´L...

för lite fisk e inte helller alltid bra...=)

Då jagas det lite för mycket så harmonin infinner sig inte då ...

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

citatu ser inte ett rätt med andra ord =) skrev ju 1 per 10´L...
                    ??? Vad menar du med det här?
                    Jag kanske ska försöka skaffa fler Hongis och Aurauts då..så att det bler 1 per 10 liter och inte som jag har nu 1 per 20 liter.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Robin det gäller att försöka skapa harmoni.Har du för få fiskar blir det sällan bra harmoni utan det slutar ofta med att du har en fisk som terroriserar resten o det e inge bra.

Kommentar

• cyntolopia-afra
                        Användare
                        • October 2003
                        • 77

citat:
                        Jag har ett 150 liters med frigolitbakgrund och just nu en massa sten i som täcker botten och ca 20 cm upp pga en tuggande auratushona som behöver skydd. Hongi-honorna är inte ens tjocka om magen...de är magra och har ganska "nopprade" fenor pga hanen.
                        Mata upp Hongi honorna väl och så pass många att Hongi hannen inte kan "terrorisera" en speciell hona.
                        Köp så många honor att hannen har minst tre honor "för sig själv".
                        Testa med att hoppa över 2-4 vatten byte.
                        Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Mm...försöker hitta ett ställe där jag kan köpa endast hongi-honor.
                          Det är inte fullt så lätt.

Nu kan man se små svarta ögon genom min auratushonas haka...coolt!
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• steveharris
                            Användare
                            • September 2003
                            • 243

Jag har en OB rödzebra hona som tuggar. Hon har haft ute några av ynglen men så fort man kommer in i rummet tar hon in dem igen, spännande att se hur många det kommer att bli....
                            Patrik

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Rödzebra är en art som jag gärna skulle ha om jag inte hade ett så litet kar.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• PontusA
                                Användare
                                • December 2003
                                • 17

Mina interuptus lekte idag. De höll på som ett par rätt länge och trängde varenda liten fisk in till ena kanten sedan börja dom leka och de kanske mest intressanta var att honan jagade bort de andra fiskarna under leken precis som hanen.

Men tyvärr är inte min hane så smart så efter den fullbordade leken börja han "ragga" på samma hona igen. Fick släcka ner akvariet på direkten och nu verka alla ha somnat .

Nytt rekord för mig detta i snabb lekthet. Köpte dom i fredags och på Onsdagen lekte dom! Hanen börja uppvakta honorna på lördagen. 5 dagar!
                                Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

Kommentar

Arbetssätt...