Nej, alla här är nog lika. Vi "akvarister" vill hela tiden ha en omgivning som helst ska bestå av stora akvarium. På torp i Uddevalla har McDonalds ett helt fantastiskt malawi-akvarium. Det är oslagbart...men fisksoppa. Jag försöker utgå ifrån det när jag inreder mitt akvarium.
Malawi tråd
Kollaps
X
-
-
Jag har under många år varit totalvägrare gällande Malawi. Under denna tid har jag provat det mesta, mycket har varit centrerat på sydamerika, och jag har naturligtvis haft discus, detta skulle jag gärna haft fortfarande om inte vattenvärdena varit så fel när jag flyttade, så jag sålde dem. Anledningen att jag var emot Malawi var att de enda Malawikar jag hade sett var befolkade med OB, och MC-färgade Mbunas, och personligen tycker jag inte om det, eftersom jag blir hypernevös av flängandet i ett sånt kar.
Jag var däremot hemma hos en kompis som hade ett kar med bla. D. compressiceps i, och jag blev blixtförälskad i denna fantastiskt vackra fisk.
Nu har jag ett kar med D. compressiceps, O. lithobates, N. venustus och P. electra. Eftersom jag alltid köper ungfisk, har jag bara fått en lek ännu, och den var misslyckad, men förhoppningsvis får jag snart fler lekar på mina Compar, och även på de andra!// Magnus ArvidssonKommentar
-
Lycka till med lekarna, Magnus!
Jag ser också att du har en del...hm en HEL DEL...akvarier. Innehåll?
--------------------------------------------------------------------
Intressant fråga: (mini gallup)
Vad är fisksoppa för er?...och hur många arter anser ni att man kan ha i ett Malawi akvarium...kontra hur många fiskar i t ex en 375:a?Kommentar
-
Akvariet på Torp har ca 10 olika arter skulle jag tro men sen är det ju runt 1000liter också.... Det är mycket fisk av varje art.... jag kallade det fisksoppa för att man(jag) inte kan se hur en spec. fisk beter sig utan det blir bara en helvetes massa fiskar som simmar runt hela tiden.Mvh
RobinKommentar
-
jag anser att 3-4 arter är max. Sen blir det alldeles för plottrigt.
de e min åsikt =)/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Precis min åsikt. jag har just nu bara 2 arter (Hongi och Auratus men har ett för litet akvarium för fler... 7 fiskar bara.Mvh
RobinKommentar
-
jag har f.n. 3 arter fördelat på 16 fiskar i ett 250 litersakvarium (golden , aul.röd rubin och små protomelas taiwan red). Detta tycker jag e alltför mycket fisk och alldeles för liten plats.
I ett 375 eller liknande tycker jag att tre-fyra arter och 20 fiskar e ett maximum.
De malawi som är mina favoriter är helt klart Labidochromis caeruleus "Golden", på andra plats kommer Protomelas taiwan red och tredje antingen ngn aulonocara stuartgranti eller labeotropheus trewavasae. Trewavasaen har jag diock inte eftersom den skulle spöa mina andra malawi lätt./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Jo, som jag skrev tidigare på tråden så käkade mina förra trewavasae upp en stor scalar. Nu när jag tittade på tanken såg jag att mina nuvarande fiskar har käkat upp en tigerbarb som jag hade i som en liten "targetfish" (testade bara), lite av skelettet syns. Vad mbunas är brutala egentligen...Mvh
RobinKommentar
-
citat:
Vad är fisksoppa för er?...och hur många arter anser ni att man kan ha i ett Malawi akvarium...kontra hur många fiskar i t ex en 375:a?
Ju fler fiskarna är desto mer trivs dom ( man bör försås inte överdriva inom ovanstående)Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]Kommentar
-
Fisksoppa för min del är när det är mycket fisk i ett för litet akvarium,Men jag tycker det blir mer fisksoppaktigt när det är mycket MC och OB o.s.v..
Tricella måste bara fråga den underbara gruppen du har med "golden" är det dom du köpte ifrån mig eller har du köp en ny grupp ?=DKommentar
-
Kommentar
-
Hur ska man göra när "alfa-hanen" i en grupp hongis tar nästan all mat och de resterande (honorna) är magra...????Mvh
RobinKommentar
-
Mata på olika ställen...lura alfa-hanen...*S*
Jag skulle vilja säga att det är direkt olämpligt att plocka ut alfa-hanen för att de andra skall få mat (nu sa du inte detta, men jag ville ändå påpeka det). Du får hålla koll på dina honor och se om någon "lider" av hunger...plocka ut den och ha den i ett annat akvarium (om du har tillgång till detta) för att mata upp honan/honorna.
Mitt första förslag funkar...sprid matningen för hanen kan inte vara överallt!Kommentar
-
Tack, det här med att ta ur hanen eller lägga honom i nån sorts födkasse har slått mig men det är nog ingen bra idé som du säger. Funderar på att gå in till grannen och köpa deras 70 liters kar...måste ju funka till utfodring av uppjagad mager hona...?Mvh
RobinKommentar
-
Hej!
Min erfarenhet av att flytta magra (och mobbade) fiskar till mindre akvarium för upmatning har inte varit fullt positivt. Visst kan kna man få bort den insjunkna magen (vad ska man göra för att slippa dessa?) men den kommer tillbaka när man återplacerar fisken i det stora karet. Jag tycker också att det verkar som att dessa förflyttade fiskar vid återkomsten till det stora karet har fått ännu sämre konkurensförmåga. En fiskflytt av detta slag har alltid (för mig) lett till att den flyttade fisken efter ett par veckor behöver flyttas alternativt avlider innan man hunnit plocka ur den.
Hej/AntonKommentar
Kommentar