If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Personligen är jag mer intresserad av tropheus än malawi-mest pga att de har ett mer komplicerat beteende och att det finns ett mer seriöst intresse runt detta släkte, men jag "flirtar" även med en del mbunas och då framförallt arter ur elongatus-komplexet, labeotropheus, och melanochromis-framförallt Auratus som är en mycket charmig art.Denna art är nog den snyggaste mbuna jag känner till, speciellt vildfångade exemplar med dess unika färgsättning och moderata storlek (vf blir max 10-11cm)-färg och form helt enkelt!
Att jag just uppfattar det så, som ett exempel så sök på tropheus och du får en massa träffar på hemsidor o dyl, dessutom finns det det en del litteratur om enbart tropheus, ang. mbunas finns inte samma djup tror jag. Just det nischade intresset runt tropheus är en del av poängen-ungefär som discus-att det finns ett speciellt forum för enbart ett släkte.
Att det blir lite speciellt med Tropheus tror jag kan bero på att det är svårt att kombinera denna art med andra på det sätt man kan kombinera Malawi.
Malawi-ägare kan ju blanda en hel del i ett Mbuna akvarium och det innebär att fokus inte hamnar på en art som det är hos Tropheus ägare. Sedan ligger det lite i tiden att lyfta fram Tropheus...
Det finns en del Mbuna som är någorlunda lika Tropheus i beteende och hållande, t ex Demasoni.
Lått inte tråden dö nu =P...
Hänt nått roligt i nåns malawi-burk på senaste tiden ??
Hos mig så ska en av mina VF kandensee spotta när som hälst!..
Nån som vart inne på Aquarium Malawi AB sen dom fick senaste sändningen ? minst sakt rolig lista...
Det är väl det som är fördelen med malawi spec_"mats" att man just kan ha flera olika arter i.
Titta på ett vackert inrett malawiakvarium och jämför det sedan med ett tropehus akvarium.
Iaf de jag sett är riktigt tråkiga för den som inte är intresserad av ciklider.
Oftast så har man två tre stenar och ett stimm troffar.
Nu menar jag inte att alla malawikar är snygga..
Sen tror jag att det är så att har man varit med ett tag i "ciklidsvängen" så "måste" man ha tropheus för att vara väl ansedd.
En annan sak jag kom att tänka på är.
Hur ger ni er räkmix, fryst eller tinad?
Jag ger den fryst..
Och i skivor inte i bitar som dom flesta andra...För bitar värkar dom har svårare att svälja,och kan ibland jobba i över 30min för att få ner en bit.Tror dock inte det är farligt men men!...
citat:För bitar värkar dom har svårare att svälja,och kan ibland jobba i över 30min för att få ner en bit.
Där snackar vi bitar! Tar 30 minuter att få ned?!?!?
Jag kastar ned några räkmixbitar i storleken av en tumnagel som de sliter med sinsemellan. Jag tycker det är bra då det ger fiskarna en konkurrenssituation och att genom denna så slits det småbitar som de mindre fiskarna får del av. En del bitar kan ha fyra fiskar hängande och tuggande så det ser aningen kul ut...
citatär snackar vi bitar! Tar 30 minuter att få ned?!?!?
Nja normal stora så som kubberna ser ut i sånna mat man köper..
Det är dock oftast C.moorii som får jobba med bitar så därför matar jag med skivor/remsor som jag tycker är mycket bättre,för då kan dom ta så stor dom får in sen sväljer dom innan dom tar ny bit!,
Det tog vi upp tidigare för länge sen i en annan tråd och då kom vi alla fram till att det inte är nån fara...Men det låter inte så jätte mysigt att äta så kallt tycker jag iaf
Kommentar