För apistogramma-experten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    För apistogramma-experten...

    Jag har 2 cacatuoides-honor med yngel i varsin ände på mitt 120-literskar. Emellan dem simmar ytterligare 4 honor utan yngel. Ingen hane finns i karet. Frågan är: ska jag försöka fånga upp de honor som inte har yngel?
    Vissa påstår att de inte rör ynglen utan snarare adopterar dem om det finns en chans, andra att det är risk att de käkar upp ynglen när de blir mer frisimmande än de är nu. Karet är c:a metern långt.
    Nå´n som vet?

  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

    #2
    Det beror på hur många yngel du vill ha. Du kan skärma av eller plocka upp ynglena i stället. Men om det är gott om gömställen kan några yngel klara sig i sällskapet. Men om dom adopterar vet jag ej. Har aldrig hänt mina Apistos.
    Lasse.H

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • May 2002
      • 387

      #3
      Yngelvårdande apistohonor adopterar/ stjäl utan att tveka yngel från andra apistohonor och även yngel från andra ciklidarter! Har haft Steindachnerihonor som blandat in Nyckelhålyngel i sina yngelsvärmar.

      Ej yngelvårdande apistohonor ser ALLA yngel som mat!

      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • May 2002
        • 387

        #4
        ...Angående apistogramma och adoptioner. Du kan läsa en tråd här på Apistogramma.com`s forum som beskriver det jag nämnde i mitt föregående inlägg!




        Mvh/ Per

        Kommentar

        Arbetssätt...