Nära Ögat Tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell K
    Användare
    • April 2002
    • 128

    Nära Ögat Tråden

    Att syssla med akvarier är ju inte någon våldsam sysselsättning. Trots det har jag lyckats ställa till med några vådliga situationer genom att tänka efter efter istället för före :-). Det vore kul att höra om andra är lika klantiga eller om jag är helt ensam att ställa till det för mig:

    Exempel 1: Jag tillverkade en frigolit-bakgrund till ett 375-kar för ett par år sedan. Det var lite besvärligt att få den på plats. Det besvärliga aluminiumstaget i mitten av karet var i vägen. Eftersom ingenting stoppar en DIY-man borrade jag snabbt bort nitarna och tog bort staget. När bakgrunden var på plats nitade jag sedan fast staget igen. Tråkigt nog blockerade bakgrunden de bakre nithålen så jag fick inte i nitarna ordentligt. Det verkade dock hålla ihop. Faktum var att det höll ihop två dygn ynnan staget lossnade med ett högt och metaliskt klingande ljud. Jag hade ingen aning om att glas kunde bukta så mycket som frontrutan gjorde, utan att spricka. Det var i den situationen som jag började fundera över hur smart det var att ha två datorer påslagna på golvet intill akvariet....

    Exempel 2: Som tonåring var jag otålig. Mycket otålig. Det skulle gå fort när jag gjorde rent mina akvarier. Jag hade absolut inte tid för onödigheter som att stänga av lysramper etc när tömde vattnet. Något annat jag också rationaliserade bort var att suga ut vattnet med slang. Det gick mycket snabbare att hinka upp vattnet med en tiolitershink och småspringa fram och tillbaka till toaletten. Naturligtvis hände det ofrånkomliga till slut; jag klantade mig och hinkade upp en lysramp som låg på trekvart. Rampen föll av från hinken och rakt ned i karet. Om det var stöten, temperaturskillnaden eller något annat vet jag inte, men lysröret exploderade och alla fiskar i karet tvärdog. Chockad och stående i en pöl vatten stoppade jag ned båda armarna i vattnet för att plocka upp lysrampen....
    Jag förstår än i denna dag hur jag klarade mig utan skador. Men på något sätt gick det.

    Är det bara jag ?
  • Trigger
    Användare
    • October 2003
    • 34

    #2
    [:0]

    Jösses Kjell! När man hör den andra berättelsen börjar man undra lite om din mor aldrig talade med dig om döden när du var liten... [)]

    Har nog varit väääldigt tursam alternativt tänkt onödigt mycket i förskott för att undvika spänning i min dag, för några historier ens i närheten av de där kan jag inte bjuda på. Bara simpla uppblötta heltäckningsmattor, ett och annat ofrivilligt tillverkat självmördarverktyg i form av vasskantade knäckta täckglas skrapandes längs blöta russinfingrar samt diverse slask och stink i avlopp, duschar och badkar från soggiga akvarier (aldrig mer sköldpaddor säger jag bara [V]).

    /Mats
    ___________________
    * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
    - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
    - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
    - Copadichromis Azureus (1+1)
    - Ancistrus sp (1+1)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Hua!

      Jag har nog inte varit med om dessa ting som du beskriver, men jag tillhör väl inte den mest skonade ifrån misstag heller.

      Jag förhindrar de flesta fadäser genom att vara övergrundlig i allt jag gör (med mina fiskar och akvarium) därav dessa trådar om bakgrund hit och bakgrund dit...

      Saken är den att jag känner en frustrerande känsla av att hur f*n jag än gör så kommer det att barka åt skogen. T ex så gjorde jag min första bakgrund helt enligt alla de råd man kan få...men jag slarvade med lacken...alltså pricken över i!
      Resultatet blev en vitnad, ful bakgrundsyta som jag blev tvungen att måla över med husfix igen...denna gång utan lack. Nu i helgen skall jag börja restaurera bakgrunden och denna gång ska jag vara fruktansvärt plågsamt noggrann.

      Hur många gånger har jag inte stått med hävert och fyllt en hink och helt plötsligt blivit intresserad av antingen TVn eller fiskarna i akvariet...ända tills jag känt en kall blöt känsla på mina fötter när hinken översvämmats!!

      Som tur är har jag hittills varit betydligt noggrannare vid påfyllning. Nu har jag hydraulikslang med kopplingsanordning till kran i köket. Slangen är så pass lång att jag kan dra den till brunnen i badrummet för tömning av akvariets vatten. Påfyllningen sker via koppling till vattenkranen i köket. Hink används endast vid små uppsugningar av slam...

      Stort av dig att "bjuda på dig" såhär Kjell...

      *Man lär av varje misstag*

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        Jag var dum nog att balansera en glödlampsramp på två instabila träbitar över mitt 40liters med ancistrusyngel (jag hade en 40w lampa i en 25w ramp så jag ville väl se till så att den kyldes ner lite av luften). Det oundvikliga skedde och den föll rakt ner i plurret. Jag hade en jäkla tur för att precis när jag skulle kolla vad som hänt med lampan så såg jag hela rampen i akvariet. Två dagar innan hade jag fått mig en rejäl stöt av en lysramp så jag var extremt försiktig med elen, dock så var jag ändå så dum o lägga rampen på de sättet.

        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Jag råkade doppa hela den strömförande lysrörsrampen, när jag skull fixa lite i ett extra kar i garaget. "klick", så slocknade ljuset i garget. Som tur var så hade jag installerat jordfelsbrytare en månad innan...
          Anders L

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4164

            #6
            I akvarierummet fyller jag på alla akvarium på en gång via ett rörsystem. Avrinning finns på alla burkar. I höstas glömde jag vattenkranen på. Efter 4-5 timmar gick jag in i rummet igen då vi hade fått besök som ville se på fiskarna. Det var 16 grader i akvariera och Troffarna hade gått ner på botten. Jag fyllde på med varmt vatten upp till 20 grader och de piggnade till igen. Ingen Tropheus dog.

            Idag har jag köpt en timer som sitter på vattenkranen. Den funkar som en äggklocka.

            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • hanna
              Användare
              • April 2002
              • 118

              #7
              Jag har haft en katt i akvariet. Det var medan täckglasen var av för att jag städade och katten trodde att hon kunde hoppa upp som vanligt. Orsak: det var bilprogram på TV så kattvakten skötte inte sitt jobb. :-) Det otäcka var att lysrampen var på akvariet eftersom jag höll på att fixa med saker som jag måste se, men som tur var hände inget värre än att vi fick en genomsur katt (på två sätt!) och en blöt lägenhet.
              Mvh Hanna

              Kommentar

              • Eric
                Användare
                • October 2003
                • 53

                #8
                Mitt första akvarium, ett 375 liters malawikar släppte ut 125 liter vatten rakt ned i husgrunden till mina föräldrars fasa. Jag säger släppte, eftersom en luftpump som var placerad över vattennivån i akvariumet enligt konstens alla regler på nåt J***a sätt ramlat ned på golvet och slangen lossat. Det plaskade härligt om fötterna när man yrvaken klev in i vardagsrummet. Det blev till att riva upp golvet och ha byggfläktar ståendes på full styrka i fyra månader. Men akvariumet kom på plats igen efteråt.

                En gång är ingen gång, två gånger en vana

                //Eric
                Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                I am haunted by waters.

                //Norman Maclean

                Kommentar

                Arbetssätt...