If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tjena!
Har aldrig provat med växter men har 3 st 150W hemma. Lysrören i mitt 720 ser gula och mörka ut. Det är extremt mycket starkare ljus i en metallhalogen. Plus att det blir väldigt snyggt ljus med "glimmer" i akvariet. Ljuspelare. Du får komma hem till MIg nån gång och kika.
MvH Filip
Jag är väldigt nyfiken på ditt saltkar Filip och hoppas att jag får se det snart. Jag står just nu med möjligheten att köpa en 2 meters MH utrustning när jag precis blivit klar med min ljusramp. vad det gäller "glimmer" och ljuspelare så har jag redan fått fram detta med godkänt resultat(givetvis inte som det ser ut med MH men ändå)
Som du vet defdac så är min tanke att få fram riklig växtlighet med östafrikanska ciklider och således utan CO2. Jag har monterat ett kraftfullt batteri av spottar och lysrör för ändamålet i nuläget och jag undrar hur mycket jag får ut av att skrota hela mitt bygge och satsa på MH. Alltså, helt konkret, kommer jag att vinna mycket i ett 60 cm högt kar? Jag behöver inte nödvändigtvis använda Glossostigma men jag vill ha riktigt täckande och låg Marselia och Echinodorus tenellus. Jag kan lätt räkna ut att det blir bättre med MH men blir det SÅ mycket bättre att man verkligen ska slänga upp flera tusen?
Med MH kommer du få ett skyhögt näringsbehov. Tropfrogs exempel är lite halvt hisnande: Han göder dubbel full dos varje dag som växterna tagit upp helt på kvällen - tack vare extremt mycket ljus och perfekt CO2-halt.
Skulle CO2-halten bli 0 skulle inga näringsämnen tas upp av växterna och algerna med sin superfina kolkoncentreringsmekanism skulle ta övertaget direkt.
citat:
Jag behöver inte nödvändigtvis använda Glossostigma
Nej det går i princip inte utan CO2. Glossistigma är ett väldigt elakt ogräs som slukar kopiösa mängder CO2 för att kunna växa i den takt den vill. Utan CO2 är tillväxten verkligt snigelartad.
citat:
men jag vill ha riktigt täckande och låg Marselia och Echinodorus tenellus.
Bättre val! Inte riktigt lika CO2-krävande.
citat:
Jag kan lätt räkna ut att det blir bättre med MH men blir det SÅ mycket bättre att man verkligen ska slänga upp flera tusen?
Nej jag skulle aldrig våga köra MH i en icke CO2-berikad burk. Kör som du har hittills och se om du kan få tillräckligt sprutt på Marsilean och tenellusen utan CO2. Det kommer inte vara ljuset som begränsar dom utan CO2. Drar du på med MH blir det, gissar jag, katastrofalt mycket alger.
Om du vill ha "glimmet" i akvariet bör man avstå helt från lysrör och endast ha punktbelysning helst endst från en punkt ju fler desto svagare "glim".
MH "orkar" djupare ner i ett akvarium än lysrör och många andra lampor, dessutom är det mera centrerat till en punk så att man får skarpa skuggor. Der blir ett snyggt ljus från dem också.
Jag har Mh i mitt kar idag och är mycket nöjd med resultatet. Ljus spelet över botten känns mycket likt det man ser när man snorklar.
Då mitt kar är 80 högt så känns detta som en ekonomisk lösning i längden.
Ok, lite alger har jag fått, men då jag inte har på alla för fullt ännu då är det under kontroll. Jag håller på för fullt för att köra igång med Co2, men vill skynda sakta.
Mitt kar är 2,6 meter långt och jag har två 150 wattare i kanterna och en 500 wattare i mitten. Detta räcker rätt bra, mycket mer behöver man nog inte ens i ett renodlat växtakvarie känner jag.
Tackar, då kör jag vidare med mina vanliga halogen spottar och lysrör.
Jo Juanito, jag avstår från lysrören och kör bara spottar mellan 21 och 24, ganska snyggt. Resten av dagen måste man ju brassa på med hela batteriet men jag är ganska sällan hemma för att beskåda eländet.
Kommentar