Resultat Gallup om Albino

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

Resultat Gallup om Albino

Är det okej att odla fram albino varianter var frågan, så här fördeleades svaren:

40 % Inte mer än vad som är naturligt
    29 % Nej, inte alls
    24 % Självklart
    7 % Ingen uppfattning

Totalt antal röster: 158
    David
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

ok nu blir jag förvirrad...

Ola, kanske det finns flera ola, men ola i alla fall skrev en länk när jag skrev "dom dör ju inte om dom korsar" nånting sånt.

Jag fattar inte, är albino korsade då? varför är det ok då? varför inte inte dom där auluncala eller vad dom heter korsa?
    375 liter till L-malar

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ja man blir ju inte mindre förvirrad av ditt inlägg i alla fall - har ingen aning om vad du menar.
      Oavsett vilket det handlar om en gallup, där man "röstar" utifrån sin åsikt och så här tycket de som röstade, that´s it.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

Kommentar

• Fiskar.nu
        Användare
        • September 2003
        • 442

Ok, låt mig förklara bättre.

Är "Albino" korsning mellan nån mal?
        Är inte "Korsningen" farligt? enligt fakta sidan tror jag att det stod "farligt" kanske..
        375 liter till L-malar

Kommentar

• Centurion
          Användare
          • October 2003
          • 210

Albino har brist på färgpigment...
          http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

albino = pigmentslös
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• David Johansson
              Användare
              • April 2002
              • 581

citat:Ursprungligen skickat av Fiskar.nu

Ok, låt mig förklara bättre.

Är "Albino" korsning mellan nån mal?
              Är inte "Korsningen" farligt? enligt fakta sidan tror jag att det stod "farligt" kanske..
              Albino förekommer naturligt i naturen men gemensamt är att albinoindivider klarar sig betydligt sämre i naturen än sina normalpigmenterade syskon. Det är alltså inte frågan om någon korsning mellan olika arter utan bara en "defekt" som uppstår.

I fångenskap däremot är det populärt att urvalsodla för att just få fram albinoindivider, förekommer bl.a. i djurparker. Parken Zoo i Eskilstuna har gjort sig kända för sina vita lejon (eller var det tigrar).

I naturen är det extremt ovanligt att albinoindivider bland fiskar når vuxen ålder inte minst p.g.a. att de helt saknar kamoflagefärger och blir därför ett lätt byte. Sedan är det oerhört ovanligt att en kull i naturen innehåller albino individer. I fångenskap kan man öka dessa förekomster avsevärt och därmed skapa en onaturligt stor förekomst av albinos.
              David

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

1. Albinos saknar pigment. Detta får betraktas som en genetisk sjukdom eftersom albinos som lever i dagsljus av flera orsaker inte har en chans i naturen. Antalet albinos i naturen är i princip noll om det inte är en inavlad population. Om det finns albinos i naturen så tyder det i princip alltid på att populationen är inavlad. Mutationen som ger albinism måste finnas i dubbel uppsättning eftersom att det räcker med ett fungerande anlag för att få pigment (fiskarna har alla anlag i dubbel uppsättning, ett från mamma och ett från pappa). Albinism behöver inte på något vis betyda att fiskarna är korsade. Det räcker med att spara albinos som dyker upp och para dem med varandra. Personligen tror jag förstås att många albinofiskar är korsningar där man sas. fört över albinism från en närbesläktad art. Eftersom albinism i princip inte förekommer i naturen så har 69% i princip svarat "aldrig". Själv kryssade jag i "Ingen uppfattning" eftersom att jag tycker att frågan är lite komplicerad. Vad är ok? Jag fördömmer inte albinofiskar även om jag inte förstår varför folk vill ha dem och tycker att de är mycket tråkigare än pigmenterade. Samtidigt är de intressanta ur genetiskt hänseende.

2. Sedan finns det något som kallas xantism (tror att det blir rätt term nu) där färger inte vandrar ut som de ska. Naturlig xantism är t ex ob, mc och röda Ampilophus citrinellus (red devil). De flesta anser att dessa är ok även om de oftast är ovanliga i naturen. Ibland kan nog xantism också betraktas som en genetisk sjukdom men ofta verkar de inte ha någon nackdel i naturen. Hos citrinellus är det t ex "bra" att vara orange (dvs. xantism) för en stor stark fisk eftersom de andra fiskarna uppfattar den som extremt aggressiv, men det är dåligt för en svagare fisk eftersom att den får mycket stryk. Sedan finns det framodlad xantism som elfenbensciklider och duvblodsdicus. Själv är jag helt ointresserad av odlingsformer och är inte heller speciellt intresserad av ovanliga xantismformer i naturen.

3. När det gäller korsningar av naturformer så är de alra flesta överens om att dessa inte är att föredra. När i princip ingen vill ha korsningar så är det inte snällt alls att sälja korsningar som "renrasiga". Det är vad som sker om man tror att honor inte leker med andra än sin egen art. Att säga till nybörjare att "korningar klarar sig därför är de ok" är direkt elakt och även provocerande eftersom ingen vill ha dem (och de blir omöjliga att sälja) vilket gör att de måste avlivas.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

vita tigrar ere, å dom e supersöta

gulvita albinosar typ ancistrus å pythonormar däremot ... blärgh. men alla har vi olika smak.
                  fish r friend

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Tack Ola, fler sådana inlägg! =)
                    Det där skulle för övrigt bli en kanonfin CB-artikel om du utvecklade allt ännu lite mer, jätteintressant.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• David Johansson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 581

Jag räknade kallt med att Ola skulle utveckla detta

Jag får känslan av att albinism är betydligt vanligare i naturen hos vissa arter och kanske främst däggdjur, tänker på bl.a. valar. Är det så?

Har det inte skjutits en och annan albino älg i Sverige också.

David

Kommentar

• Bilbo
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 1159

Jodå, en albinoälg blev skjuten i Värnamotrakten för några år sedan, men som sagt är det upplaggt för en artikel, eller hur Ola
                        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Hej

Jag utvecklade faktiskt inte davids svar utan skrev det samtidigt. Nu kommer jag med lite fakta + kvalificerade gissningar men följande bör öka albinism hos en art (missar garanterat viktiga saker):

1. Inavel efter kraftigt sänkt populationsstorlek. I små populationer selekteras (mycket) dåliga gener bort och genpolen "renas" pga inaveln gör att de oftare hamnar i samma individ och därmed "syns".
                          2. Låg predation/ej så stort behov av kamouflage.
                          3. Ej så stort behov av synen i dagsljus. Pigmentet skyddar ögonen mot UV-ljus.

1-3 borde ju göra att albinism både borde finnas samt inte borde selekteras så hårt hos vissa valar. Vatten skyddar ju mot UV speciellt på djupet. Älgalbinism har jag faktiskt för mig att jag hört i sammanhang där det talats om sönderskjutningen av älgstammen för X år sedan. Jag tror att endast varg och björn tar älg så en albinoälg har nog bättre förutsättningar en en albinomus. Björn och älg är inte Sveriges vanligaste rovdjur direkt.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Nä, älgar är nog sällsynta rovdjur )

Tony Englund

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare