Odla L-malar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

Odla L-malar

Hej!

Jag funderar så smått på att försöka odla lite "exotiska" L-malar. De malar jag hade tänkt försöka mej på är Baryancistrus sp. L-81, Baryancistrus sp. LDA-33 och Hypancistrus zebra L-46.

Någon som försökt (och lyckats) med någon av ovanstående? vad bör man tänka på, hur ska det inredas etc. All hjälp är mer än välkommen!

mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

Jag tror att det finns beskrivningar på zoopet.com
    375 liter till L-malar

Kommentar

• Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

Det är inte artbeskrivningar jag söker, utan tips och råd från människor med praktisk erfarenhet.

mvh
      Björn

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Hej Björn!

Denna sidan kanske kan vara till hjälp?
        You have heard the saying many hands make light work. Employ a QEM Solutions engineer for your project and you don't just get that individual, you get a whole team!

Mvh Ola
        ola lindeberg

Kommentar

• Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

Tack Ola!

Nån som har någonting om de andra arterna?

Kommentar

• rytter
            Användare
            • July 2003
            • 51

Planetcatfish är en guldgruva.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
            Fisk bygger muskler !

Kommentar

• INXS

Bjorn,
              forsok att Emaila Janne som postar har - han har odlat manga olika L-malar och har bra erfarenhet.

Av dom 3 du namner ar nog Zebran den som har beskrivits odlingsbar mest. Problemet kan vara att dessa malar tar lang tid att bli konsmogna och aven da kan det handa att inte alla leker. En kompis till mig har 8 st och en odlare han kopte nagra fran sade att bara 25% verkar leka aven nar dom har natt konsmogen storlek. Zebrorna verkar gilla det mycket stromt sa du maste pumpa ordentligt med vatten. Dom sitter i grottor , under stenar och dylikt nara pumphuvudet. Sedan gillar dom sma tranga grottor , stallen dar dom kan klamma in sig. Forsok bygga sma grottor av sten eller krukor och lagg dom nara pumputflodet.

Jag har mork sand pa botten - det lar vara lugnande for fisk.
              Zebror bor vara valmatade och tjocka nar dom leker men dom har sma magar sa det galler att mata sparsamt men ofta och roda mygglarver ar rekommenderade. Se bara till att kosten ar lite varierad.

Nar dom trivs, ar valmatade och har plockat ut sina grottor skall man spana efter par dar hanen forsoker fa honan nara sin grotta , da rekommenderas det foljande: kor inget vattenbyte eller vattenupptoppning pa ca 2 veckor efter det gor ett stort vattenbyte med ett par grader kallare vatten och stang av doppvarmaren ett par timmar . Satt pa varmaren igen och lat varmen stiga langsamt till deras normala temp. Dessa firrar bor hallas pa ca 28 grader. PH sags racka 7-7.8 sa dom behover inte sarskillt surt vatten.

Efter leken tar hanen hand om ynglen och det ar bast att ha endast zebror i karet.

L-18, L-81 , L-85 har jag hort att alla skall bli storre 15-30 cm(?) beroende pa var jag har last det. Jag har haft mycket mer tur med dessa an L-177 fast den senare ser battre ut tycker jag.
              Jag tror att L-177 behover lagre ph och alla dessa malar gillar mycket rent vatten. De sags leka i grottor som dom graver ut ur lera vid flodkanterna sa man maste nog ha ett stort kar och jag har hort att konsmognaden lar vara mellan 12-20 cm.

Sjalv har jag aldrig haft dom para upp sig eller leka men jag kan saga att dom ar valdigt terratoriala och jagar runt varandra mycket- mer an nagan annan L-mal jag har. Dom later andra malar och fiskar vara ifred men jagar varandra otroligt mycket - med tanke pa detta bor man nog satsa pa ett stort kar at dom om man skall forsoka odla dom. Mina gillar att ligga pa rotter och trabitar och verkar vara allatare, gillar rakor , zuccini, torrmat, mm.

Man bor har tra med dom flesta L-malarn eftersom dom gillar att gnaga pa det och det hjalper deras matsmaltning.

L-malar som har vita eller gula prickar lar komma fran floder eller flod delar som har 'svartvatten', dvs mycket tannin i och vattnet ar morkt.

LDA-33 tror jag hor till baryancistrus som ar samma som L-18/81/85 sa de ar nog lika dom vid fortplantinin.

Om du hittar nagat bra eller lyckas odla far du posta det har.

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Björn,
                Har du fått igång någon odling?

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...