Vad är detta för lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    #46
    Jag kommer förmodligen ha 152W på 350L (om lysrören till den nya rampen ligger på 36W) Det blir ca 4.3W/L.

    Känns som ända utvägen är att skaffa en CO2 annläggning?
    Ska köpa lite gödning och se om det händer nåt

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • May 2002
      • 180

      #47
      Inte så viktigt att räkna watt/liter

      Eftersom ljus bryts vatten. Olika våglängder orkar olika djupt. Blått just tränger längre ner. Därför visar undervattens bilder ett blå aktigt sken i vatten.

      För att få mer ljus åt växterna längre ner krävs mer ljus styrka. Så om du har ett långt akvarium men ett lågt ett så krävs inte så många lysrör som för ett kort som är betydligt djupare. Därför blir watt/liter oproptioneltt.
      juanito

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

        #48
        Mitt är 130*55*50, 55cm högt. Så ska kanske ha minst ett blått lysrör då?

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #49
          citat:
          Mitt är 130*55*50, 55cm högt. Så ska kanske ha minst ett blått lysrör då?
          Om det är det blåa ljuset som har enklast att tränga igenom vattnet bör man väl köra mer rött ljus i ett högt akvarium?

          Alla moderna tri-fosfor-rör har en så stark röd spik som går att frambringa och även blått så det är onödigt att försöka jiddra med spektrat.

          watt/liter är bra för dom som är vana vid att bedöma ljusstyrkan i akvarier. Dom vet hur många watt/liter det krävs beroende på akvariets utformning. Dessutom använder man mest för att klassificera huruvida akvariet är ett låg- eller högljusakvarium - dvs bedöma i vilken liga akvariet spelar. Exakta siffran är därför ointrassant.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #50
            Hej,

            Köpte en till ramp igår.
            Nu har jag 4st vanliga vita rör.
            Ska kanske köpa en ny ramp så det sitter 2 st lika dana.
            Såfall vad ska jag ha för lysrör i den nya då?!¨
            Har 2 st vita. Kanske ska komplitera med ett rött och ett blått? Hur kommer det se ut då och hur påverkas växterna?

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            Arbetssätt...