Vad är detta för lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Hmm... nu börjat en Svärdsplanta få lite genomskinligablad i 222an. 2 st lysrör på 30watt var.

Är det kanske så att jag har för "rent" vatten så växterna står i kranvatten iprincip? Alla nyttiga bakterier och sånt finns int ei karet än.
    Ska man göra mindre vattenbyte i ett kar med mkt växter i?
    222an satt jag igång för ca en vecka sedan men 90% nytt vatten i, ska jag skippa ett vattenbyte till helgen eller?

Mvh Ola
    ola lindeberg

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Ett tips för lysrörsfantaster som är snåla:
      Tag reda på vad det rör som du vill ha heter, ex: Sylvania Aquastar.
      Gå till närmsta affär som säljer belysning (här heter affären Elbyrån), fråga om de har röret hemma, annars kan de ta hem det åt dig för ungefär hälften av vad det kostar i en akvariebutik. Det är inte snällt mot akvariehandlarna, som förlorar en slant, men det blir mycket billigare för dig! Kolla först med handlaren vem han köper sina rör ifrån (ex. Sylvanina eller Philips), det finns akvarierör i de flesta tillverkarnas sortiment.
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

Jag är väldigt nyfiken på den frågan jag skrev sist har inte fått svar än.
        Skirver detta så tråden fortfarande "lever"

Mvh Ola
        ola lindeberg

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

citat:
          Hmm... nu börjat en Svärdsplanta få lite genomskinligablad i 222an.
          Låter spontant som kvävebrist. Kanske kaliumbrist. Är det dom nya eller gamla bladen som blir genomskinliga först?

citat:
          Är det kanske så att jag har för "rent" vatten så växterna står i kranvatten iprincip?
          Om det är kvävebrist är det precis så som du säger. Kväve fås från nitrat vilket anses vara skitigt vatten.

citat:
          Alla nyttiga bakterier och sånt finns int ei karet än.
          Vilket å andra sidan gör att kväve bara finns i Ammoniumforum vilket växter väldigt lätt kan ta upp. Finns inga fiskar finns dock inget Ammonium.

citat:
          Ska man göra mindre vattenbyte i ett kar med mkt växter i?
          Nej jag som kör vattengödning vill göra 50% vattenbyten en gång i veckan så att gödningsämnen varken byggs upp eller blir för få.

citat:
          222an satt jag igång för ca en vecka sedan men 90% nytt vatten i, ska jag skippa ett vattenbyte till helgen eller?
          Aha. Inga fiskar. Inget kväve. Genomskinliga blad.
          http://www.defblog.se

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Fiskar går där.

Glömde säga att jag kramade ur en skitig filtersvamp i karet också.
            Ett par Blåciklid, ett par Tuppar + lite yngel och en del malar går det i karet.

Kanske ska köpa lite växtgödning nu. Hade kanske behövts mest nu vid starten?
            Såfall vad ska jag köpa?
            Finns runda kulor som man stoppar ned kring rötterna.
            Eller kanske flytande som jag bara droppar i?

Mvh Ola
            ola lindeberg

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

citat:
              Glömde säga att jag kramade ur en skitig filtersvamp i karet också.
              *tummen upp* Skitbra (sålänge filtersvampen kom från ett färskt filter med levande bakterier).

citat:
              Kanske ska köpa lite växtgödning nu. Hade kanske behövts mest nu vid starten?
              Därom tviste de lärde. Jag tror absolut man ska köra fullt ös från början - speciellt vad gäller CO2, och aldrig begränsa växterna.

Problemet är att starten är lite ryckig i nya akvarier och det kan komma för höga halter av kväveföreningar (ammonium- och nitrt-spikar) som alger gillar respektive fiskar avskyr.

Att då ha växter som är begränsade av mikrogödning och CO2 är bad idea eftersom dom då inte heller tar upp något kväve. Att ha hungriga växter som enbart är begränsade av kväve är en bra idé eftersom dom kommer suga in kvävet som svampar - iofs på en viss marginell bekostnad av filterbakteriernas tillväxt, men bakterierna kommer alltid att befolka filtermassorna förr eller senare. I växtakvarier kan det ta lite längre tid.

citat:
              Finns runda kulor som man stoppar ned kring rötterna.
              Dom sugs upp på några veckor, och då måste du stoppa ner fler. Tillslut har du en ihoppackad gegga runt rötterna som blir anearob. Bad idea.

citat:
              Eller kanske flytande som jag bara droppar i?
              *tummen upp* Gärna så många viktiga ämnen som möjligt. Framförallt kalium. Finns inte så mycket att välja på i Sverige. PMDD eller Tropica Mastergrow typ.

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

I nu läget ser det ut som om jag ska beställa 2st ramper, 2+2 lysrör alltså Hoppas det kommer sätta fart på växandet.

Ska förmodligen ut nu de närmsta dagarna och och titta i akvariaffärerna så då kanske jag köper någon flytande vätska till Växterna-kan man inte göra något liknande själv?

Men ska jag oroa mig för växterna som håller på att dö?
                Med tiden så kommer ju dom nyttiga bakterierna och då växer växterna till sig igen kanske?

Glömde svara på din förra fråga om det var dom nya bladet som blev genomskinliga. - Det är alla bladen.

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Om jag har denna rampen. (förmodligen gammla rör)
                  Och en annan ramp som också innehåller 2st lysrör tror ni att det räcker för växterna ska få riktigt fart?
                  Det blir då 4st lysrör i ett kar som är 55cm högt, 2 av rören är vanliga vita och dom andra 2 ska jag köpa så det blir nytt och friskt, tips på rör?
                  Om jag har 2 st vita så kanske det både blir snyggt och effektivt med 2 lite märkare rör blått eller något i den stilen?
                  Obs! tänker på växterna i första hand!

Har inrett karet nu så blev jag sugen på nåt ovanligare, eller något som jag inte haft i akvarium förr. Någon växt som täckerbotten? Det ska helst inte bli över 10cm. Inte för svårt...

OSRAM-L
                  40 W/20
                  mellweiss COOL WHITE
                  MADE IN GERMANY
                  rex

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:
                    I nu läget ser det ut som om jag ska beställa 2st ramper, 2+2 lysrör alltså Hoppas det kommer sätta fart på växandet.
                    Ja det blir säkert fart, men enbart om dom har de grundläggande byggstenarna för bra tillväxt.

En växt består till över 40% av kol. Utan CO2 ingen tillväxt.

Du får 2-3 mg/L CO2 från fiskar/bakterier. Du behöver upp i 10 ggr den halten för att kunna utnyttja så mycket ljus du tänker ha. Då kommer det växa 10 ggr snabbare än ett växtakvarium utan CO2, och då blir det nödvändigt att även komplettera din akvarieväxtgödning med lite dopingpreparat. Se nedan.

citat:
                    Ska förmodligen ut nu de närmsta dagarna och och titta i akvariaffärerna så då kanske jag köper någon flytande vätska till Växterna-kan man inte göra något liknande själv?
                    Det enklaste är att köpa Tropica Mastergrow och i vissa extrema fall kombinera den med KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatanszoo (se ovan).

citat:
                    Med tiden så kommer ju dom nyttiga bakterierna och då växer växterna till sig igen kanske?
                    Ja, men ytterst marginellt. Du ska inte odla bakterier you know.

citat:
                    Glömde svara på din förra fråga om det var dom nya bladet som blev genomskinliga. - Det är alla bladen.
                    Svårt att säga. Det låter väldigt allvarligt, så förmodligen är det det viktigaste ämnet som fattas. Kol.

citat:
                    Om jag har 2 st vita så kanske det både blir snyggt och effektivt med 2 lite märkare rör blått eller något i den stilen?
                    En motfråga som du gärna får svara på.
                    Vilket akvarium tycker du växterna är snyggast i här (du kan klicka på dom små akvariebilderna):

?

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Var får jag enklast CO2 ifrån?

Var får jag kol ifrån då?- Från Tropica Mastergrow?
                      Karen med det lite röda ljuset gillar jag inte, dom andra ser helt ok ut.

Mvh Ola
                      ola lindeberg

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

Växterna får kol via CO2, och i sällsynta fall från karbonater liknande algers CCM (Carbon Concentrating Mechanism).

citat:
                        Karen med det lite röda ljuset gillar jag inte, dom andra ser helt ok ut
                        Då är det bara att välja och vraka. Aquarelle ger mycket krut (intensitet) för pengarna.

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Ok, Vilka färger har Aquarelle då?
                          Vad kostar en Co2 annläggning? Eller kan jag få det på ett enklare sätt?

Mvh Ola
                          ola lindeberg

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

Aquarelle har de färger moderna trifosforrör brukar ha med en aningens mer blått.

CO2 med gastub, regulator, nålventil och magnetventil går på typ 1000-3000:-

Man kan fixa CO2 väldigt billigt genom att göra mäsk som ger ifrån sig CO2 när den jäser. Detta kan dock vara vanskligt att kontrollera vilket kan leda till katastrofala pH-fall som dödar firrarna.

Leo förklarar hur man gör gelatinmäsk här:

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Tror nog att jag inte ger mig in på CO2 i första taget iaf.
                              Men med 4st lysrör i mitt kar borde inte växterna sätta fart?

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• defdac
                                Användare
                                • April 2002
                                • 865

citat:
                                Men med 4st lysrör i mitt kar borde inte växterna sätta fart?
                                Nej inte om dom redan är begränsade av CO2.

Dom kan bara utnyttja så mycket ljus som det finns CO2. Resten av ljuset går direkt till algerna.

(det är inte riktigt så enkelt, men det är en tillräckligt med verkligheten överrenstämmande förklaring)

Jag har 0,7 watt/liter. Stänger jag av CO2-anläggningen blir det snabbt algkatastrof.

Kommentar

Arbetssätt...